شیخ شارجه درباره جزایر ایران ادعایی نداشت/ وقتی شیخ امارات می گوید من ایرانی هستم!

11:37 - 04 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۵۴۷
دسته بندی: سیاست
زمانی همه شیخ نشین ها، بحرین و قطر در اشغال انگلستان بود. یادم می آید وقتی انگلیس می خواست از منطقه بیرون برود چند تا از احزاب، بیشتر از همه حزب پان ایرانیست راجع به بحرین شعار می داد که همه جای ایران مال ایرانی است و بحرین هم مال ایران است.
بحرین
-گروه سیاسی: زمانی همه شیخ نشین ها، بحرین و قطر در اشغال انگلستان بود. یادم می آید وقتی انگلیس می خواست از منطقه بیرون برود چند تا از احزاب، بیشتر از همه حزب پان ایرانیست راجع به بحرین شعار می داد که همه جای ایران مال ایرانی است و بحرین هم مال ایران است.

آن موقع سیزده استان داشتیم و بحرین را استان چهاردهم می خواندند. الان هم که به بحرین بروید می بینید که زبان بحرینی ها با همه اعراب فرق می کند، با زبان خاص خودشان صحبت می کنند و نود درصدشان ریشه ایرانی دارند. انگلیسی ها وقتی امارات متحده عربی را درست کردند به جای اینکه بحرین را به ما برگردانند این سه جزیره ما را هم اشغال کرده بودند.

جزایر تنب کوچک و بزرگ ما سکنه نداشت اما در ابوموسی سکنه داشتیم. انگلیسی ها مدتی که این جزیره را در اشغال خود داشتند تعدادی از اهالی شارجه - نه بقیه شیخ نشین ها - را به آن جزیره برده و برایشان کار درست کرده بودند. بعد هم که سه جزیره ما را پس دادند گفتند راجع به بحرین ادعا نکنید.

البته شاه هم خیانت کرد و این کار را انجام داد، نباید قبول می کرد، بحرین مال ایران بود. بعد از این بود که این ها کم کم راجع به سه جزیره ما ادعا کردند. یک بار با شیخ قاسمی (شیخ شارجه) صحبت می کردم می گفت من راجع به این جزایر ادعا ندارم. می گفت: "اینکه می گویند این سه جزیره متعلق به شارجه است ، من خودم خیلی ادعا ندارم، این حاکمان امارات هی فشار می آورند، می گویند اعتراض کن."

جالب بود، می گفت:" من شیخ قاسمی نیستم، شیخ قشمی هستم؛ پدرم قشمی است ، مادر شیخ زائد شیرازی است نسل همه ماها از ایران است. بیشتر این هایی که در شارجه، دبی و ام القبین و آنجاها زندگی می کنند اهل دهات اطراف شیراز یا گراش و بستک هستند وقتی کشور شدیم برایشان شناسنامه صادر کردیم."


*محسن رفیق دوست/  برای تاریخ می گویم



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *