والیبال بانوان ایران در سال 95

12:00 - 03 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۳۶۱
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
سال 1395 سالی پرکار برای والیبال ایران بود، سالی که برای والیبال بانوان هم اتفاقات خوب بی‌شماری داشت.
به گزارش گروه ورزشی و به نقل از سایت فدراسیون والیبال، والیبال بانوان در سال 95 روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. روزهایی که دختران ایران در مسابقات مهمی در سطح آسیا حضور پیدا کردند و عملکردشان نشان از پیشرفت آن‌ها داشت. در بخش استعدادیابی اتفاقات خوبی برای دختران والیبال رخ داد. تیم ملی والیبال بانوان ایران پیش از حضور در نبردهای آسیایی در دو بخش نوجوانان و بزرگسالان راهی اردوی تدارکاتی اروپایی شدند. از طرفی آغاز فعالیت کمپ اختصاصی بانوان شرایطی فراهم کرده بود که نشان از توجه ویژه این فدراسیون به بخش بانوان داشت.

آغاز همکاری رسمی فدراسیون با مایدا چیچیچ
فدراسیون والیبال ایران در روزهای آغاز سال 95 بعد از بررسی‌های لازم و مذاکرات نهایی با مایدا چیچیچ مربی اهل کشور اسلوونی، قرارداد رسمی برای این مربی ارسال کرد و با توافق طرفین این همکاری آغاز شد. مایدا ابتدا برای هدایت تیم‌های پایه و نظارت بر بخش استعدادیابی کارش را آغاز کرد، اما در ادامه و با صلاحدید فدراسیون ماموریت پیدا کرد که تیم ملی بزرگسالان ایران را هم رهبری کند تا این تیم با هدایت مایدا راهی مسابقات مهم آسیا شود. مایدا اوایل اردیبهشت ماه به ایران آمد و پس از چند روز نفرات مورد نظرش را به تیم ملی بانوان، فراخواند. نفراتی که از 18 اردیبهشت ماه در اردوی تیم ملی تمرینات خود را آغاز کردند.

برگزاری نشست نواب بانوان در مشهد
نشست نواب رئیس بانوان هیات های استانی فدراسیون والیبال 23 اردیبهشت با حضور رباب شهریان معاون وقت امور بانوان وزیر ورزش و جوانان و به ریاست محمدرضا داورزنی در هتل همای مشهد برگزار شد. ساخت آکادمی ملی ویژه بانوان، روند استعدادیابی در والیبال دختران و انتظارات فدراسیون از هیات های استانی، بازیکنان، مربیان و خانواده والیبال از جمله محورهای مهم این نشست بود.

ادامه اردوهای چند مرحله‌ای نوجوانان
22 بازیکن منتخب فریبا صادقی سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران، یازدهم فروردین ماه سال 95 به اردوی تیم ملی دعوت شدند. جوانان دختر خود را برای حضور در مسابقات والیبال قهرمانی دختران زیر 19 سال آسیا که از دوم تا دهم مردادماه قرار بود در تایلند برگزار شود، آماده می کردند و از فروردین ماه اردوهای خود را مرحله به مرحله استارت زدند. رباب شهریان معاون وقت امور بانوان وزیر ورزش و جوانان هم از اردوی تیم ملی جوانان بازدید کرد. 10 مرحله نخست اردوی تیم ملی جوانان در تهران برگزار شد و شاگردان صادقی یازدهمین مرحله اردوی خود را در شهر اصفهان سپری کردند. پانزدهمین مرحله این اردو نیز در کشور جمهوری آذربایجان و شهر باکو برگزار شد تا دختران جوان ایران بتوانند دیدارهای تدارکاتی را با تیم‌های خارجی برگزار کنند و با آمادگی بهتر راهی تایلند شوند. شاگردان صادقی 25 خرداد ماه راهی باکو شدند و پس از برگزاری دیدارهای تدارکاتی به ایران بازگشتند تا شانزدهمین مرحله اردوی خود را در جزیره کیش سپری کنند. در نهایت و با پایان این اردوها اواخر تیرماه فریبا صادقی 12 بازیکن نهایی خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی جوانان دختر آسیا انتخاب کرد و این تیم راهی تایلند شد.

نهمی شاگردان صادقی و صعود سه پله‌ای در آسیا
هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی زیر 19 سال دختران آسیا از دوم تا دهم مردادماه در شهر ناخون راتچاسیمای تایلند برگزار شد و تیم ملی والیبال جوانان دختر ایران با کسب 4 پیروزی و 2 شکست عنوان نهم را کسب کرد. ملی پوشان ایران در این رقابت ها برابر تیم های ماکائو، سریلانکا، استرالیا و فیلیپین پیروز و مقابل ژاپن و هند شکست خوردند و نهم شدند. تیم ملی جوانان ایران در حالی موفق به کسب عنوان نهمی شد که نسبت به دوره قبلی سه پله صعود کرده بود. در این مسابقات تیم ملی والیبال جوانان چین موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. تیمی که به دوازدهمین مدال خود رسیده بود تا کماکان پرافتخار ترین تیم این رقابت‌ها محسوب شود.

تیم ملی بانوان ایران در راه نبردهای آسیایی
تیم ملی والیبال بانوان ایران با هدایت مایدا چیچیچ تمریناتش را از اردیبهشت ماه آغاز کرد و پس از برگزاری چند مرحله اردو و در حالی که قرار بود شهریور ماه راهی فیلیپین شود، اردویی تدارکاتی را در کشور اسلوونی آغاز کرد. اردویی که از اوایل مرداد ماه آغاز شد و دختران ایران با انجام چندین بازی تدارکاتی خود را آماده حضور در مسابقات آسیایی کردند. بنا به صلاحدید مسئولان فدراسیون و از آنجایی که زمان مسابقات قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا نزدیک به مسابقات کنفدارسیون زنان آسیا بود، تیم ملی والیبال زنان ایران در قالب باشگاه بانک سرمایه راهی مسابقات باشگاه‌های آسیا در فیلیپین شد. تا سپس در مسابقات جام کنفدراسیون زنان آسیا شرکت کند.

پنجمی بانوان ایرانی در قاره کهن
هفدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا، از 13 شهریور با حضور 12 تیم و به میزبانی فیلیپین آغاز شد و تا 21 شهریور ادامه پیدا کرد. تیم ملی والیبال بانوان ایران که با نام بانک سرمایه در این مسابقات حضور پیدا کرده بود، با درخشش نسبت به ادوار قبل به عنوان پنجمی این مسابقات دست پیدا کرد. این تیم سپس راهی ویتنام شد تا در پنجمین دوره جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا حضور پیدا کند. این مسابقات نخستین تجربه تیم ملی زنان با هدایت سرمربی اسلوونیایی خود بود. نماینده کشور ژاپن در این رقابتها به مقام قهرمانی دست پیدا کرد.

یک پله صعود در AVC کاپ زنان
پنجمین دوره رقابت‌های والیبال جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا از 24 شهریور با حضور 8 تیم و به میزبانی ویتنام آغاز شد. مسابقاتی که تیم ملی والیبال بانوان ایران با هدایت مایدا چیچیچ و بلافاصله بعد از پایان مسابقات جام باشگاه‌های آسیا برگزار شده بود، در آن حضور پیدا کرد. تیم ملی ایران در مرحله گروهی این رقابت‌ها موفق به کسب پیروزی نشد اما در ادامه موفق شد با پیروزی مقابل تیم ویتنام به دیدار پنجم – ششمی مسابقات راه پیدا کند. دیدار دو تیم ایران و چین تایپه که جدال برای کسب عنوان پنجمی بود، با نتیجه سه بر یک به سود چین تایپه شد و تیم ملی والیبال بانوان ایران به مقام ششمی مسابقات دست پیدا کرد. این تیم در ادوار گذشته این رقابت‌ها به عناوین هفتم و هشتم رسیده بود و این دوره از رقابت‌ها با یک پله صعود برای تیم ملی زنان ایران همراه بود. تیم ملی والیبال زنان چین در این رقابت‌ها موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

آغاز تمرین تیم نوجوانان با مایدا چیچیچ
مایدا چیچیچ پس از پایان مسابقات کنفدارسیون والیبال آسیا راهی کشورش ایران شد تا پس از چند هفته استراحت این بار برای آغاز اردوهای تیم ملی نوجوانان، که مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو داشتند به ایران بازگردد. تمریناتی که با حضور مایدا استارت خورد. در مرحله نخست این اردو در حالی که مراحل استعدادیابی دختران پایان یافت بود، 173 دختر والیبالیست در رده نوجوانان در چند گروه به تیم ملی فراخوانده شدند. این دختران از 24 استان کشور انتخاب شدند و در پنج گروه مختلف برای ارزیابی نهایی توانایی ها به کمپ تیم های ملی بانوان دعوت و زیر نظر مایدا چیچیچ تمرینات خود را برگزار کردند.

حضور دختران ایران در انتخابی جهان
هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان جهان سال 2018 با حضور 24 تیم به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد. مسابقاتی که مقرر شد تیم ملی والیبال بانوان ایران هم در نبرد انتخابی این رقابت‌ها حضور پیدا کند و با دیگر تیم های آسیایی برای حضور در این مسابقات بجنگد. قاره آسیا علاوه بر میزبان چهار سهمیه دیگر در مسابقات والیبال قهرمانی جهان دارد که تیم ها بر اساس مسابقات انتخابی مشخص می شوند. مسابقات انتخابی قاره آسیا در دو مرحله برگزار می شود که در مرحله نخست رقابت ها در پنج گروه پیگیری شد و تیم های قهرمان این پنج گروه به همراه پنج تیم برتر قاره آسیا در مرحله نهایی در دو گروه به مصاف یکدیگر می روند.

شاگردان مایدا از اواسط آذرماه و با تعطیلی موقت مسابقات لیگ تمرینات خود را در کمپ بانوان آغاز کردند و ششم بهمن ماه راهی مالدیو، میزبان مسابقات انتخابی جهان در آسیای مرکزی شدند. دختران ایران با کسب دو پیروزی مقابل تیم‌های مالدیو و نپال به مقام قهرمانی دست پیدا کردند. در پایان این رقابت ها، بهترین بازیکنان از سوی کمیته فنی معرفی شدند که پنج بازیکن ایران نیز در بین آنان قرار گرفتند. بر این اساس، شبنم علیخانی بهترین پاسور و ارزشمندترین بازیکن این رقابت‌ها شد. فرنوش شیخی و سودابه باقرپور به عنوان بهترین دفاع وسط انتخاب شدند و نگار کیانی نیز عنوان بهترین لیبرو را به دست آورد. زینب گیوه بهترین دریافت کننده و مائده برهانی نیز بهترین پشت خط زن این رقابت ها شد و یک بازیکن هم از نپال عنوان بهترین دریافت کننده را به خود اختصاص داد. بانوان ایران با کسب عنوان قهرمانی در آسیا مرکزی به عنوان دهمین تیم رقابت های انتخابی جهان در قاره کهن آسیا معرفی شدند تا در مرحله نهایی این رقابت ها برای چهار سهمیه مسابقات جهانی به میدان بروند. مرحله نهایی این رقابت ها در سال 96 برگزار خواهد شد.

مسابقات مینی والیبال دختران برگزار شد
دومین دوره مسابقات مینی والیبال قهرمانی نونهالان کشور جام «پیشکسوتان فقید والیبال» از 18 آبان ماه در دو گروه پسران و دختران به میزبانی رامسر برگزار شد. کشف استعدادهای مناسب برای حضور در تیم های ملی نوجوانان دختر و پسر سال 1400 ایران یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره بود که با حضور بیش از 700 ورزشکار به مدت هفت روز پیگیری شد. رقابت های گروه دختران با حضور 73 تیم در 16 گروه (9 گروه پنج تیمی و 7 گروه 4 تیمی) پیگیری شد و بعد از سه روز با معرفی تیم های برتر به کار خود پایان داد. در گروه دختران 164 مسابقه برگزار شد و در پایان تیم برخوار اصفهان قهرمان شد و تیم های خمینی شهر اصفهان و شهر بابک کرمان در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند.

لیگ برتر بانوان برگزار شد
قرعه‌کشی پانزدهمین دوره سوپرلیگ والیبال بانوان با حضور مسئولان سازمان لیگ و نمایندگان تیم‌های شرکت کننده در این دوره از مسابقات اویل آبان ماه 95 برگزار شد. هفت تیم دانشگاه آزاد اسلامی، ذوب آهن اصفهان، گاز تهران، فارس، سایپا تهران، بانک سرمایه و شهرداری تبریز در پانزدهمین دوره لیگ برتر والیبال بانوان برای حضور اعلام آمادگی کردند. اما در ادامه تیم گاز تهران جایش را به پارسه داد تا این دوره از رقابت ها با حضور هفت تیم و افزایش یک تیم نسبت به سال قبل برگزار شود. البته در میانه‌های فصل تیم پارسه از لیگ کناره‌گیری کرد تا مسابقات در نهایت با 6 تیم به پایان برسد. مسابقات لیگ برتر والیبال بانوان با نام و یاد شهدای منا از چهارم آذرماه آغاز شد. این مسابقات در چارچوب دو نیم فصل برگزار شد و تیم بانک سرمایه که تیم تازه وارد لیگ به شمار می رفت موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. دو تیم ذوب آهن اصفهان و دانشگاه آزاد هم به ترتیب دوم و سوم شدند تا پرونده پانزدهمین دوره مسابقات سوپر لیگ بانوان هم بسته شود.

مائده برهانی و زینب گیوه لژیونر شدند
یکی از مهم ترین و شیرین ترین اتفاقاتی که در والیبال بانوان در سال 95 رخ داد، حضور دو ملی‌پوش دختر ایران در لیگ والیبال بلغارستان بود. مائده برهانی و زینب گیوه پس از پایان مسابقات کنفدراسیون والیبال آسیا، از سوی تیم «شومن کلاب» بلغارستان با دعوت نامه مواجه شدند و پس از فراهم شدن شرایط به این تیم پیوستند. این نخستین بار بود که دو دختر والیبالیست ایرانی در یک لیگ اروپایی به میدان می رفتند. مائده و زینب که با حجاب و پوشش اسلامی در ترکیب تیمشان بازی می کنند، تا کنون نمایش خوبی داشتند و نظر مربیان خود را جلب کرده اند. بی شک حضور دو دختر ایرانی درلیگ اروپا اتفاق شیرینی است که می‌تواند به رشد و پیشرفت والیبال بانوان ایران کمک کند.

نوجوانان دختر ایران در جدال آسیایی‌ها
اردوی نخست تیم والیبال نوجوانان ایران که زیر نظر مایدا تمرین می‌کردند، تا 23 آذرماه پیگیری شد و اردوی دوم که برون مرزی بود از ششم دی ماه به مدت 12 روز در کشور اسلوونی برگزار شد. تیم والیبال نوجوانان دختر تا زمان اعزام به رقابت‌های آسیایی دو اردوی دیگر در ایران برگزار کرد و راهی چین شد. یازدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان دختر زیر 18 سال آسیا 14 تا 22 اسفندماه سال 95 در شهر «چونگ کینگ» کشور چین برگزار شد. تیم والیبال نوجوانان دختر ایران در این مسابقات به عنوان نهمی رسید. شاگردان نوجوان مایدا مقابل تیم‌های چین و هنگ کنگ در مرحله گروهی تن به شکست دادند. سپس دو تیم ازبکستان و ساموا را شکست دادند تا در نهایت به مقام نهمی و بالاتر از این دو تیم در رده بندی نهایی قرار گیرند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *