قرار بر این بود که حوزه هنری مسئول تولید فیلمنامه باشد و سازمان سینمایی مسئول تولید فیلم

10:30 - 02 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۲۳۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: در برنامه "حوض نقره" رادیوگفتگو که با حضور جواد شمقدری به بحث درباره دلایل به نتیجه نرسیدن سند سینما می پرداخت یکی از برنامه های این سند تقسیم وظایف میان سازمانهای مختلف عنوان شد؛ از جمله اینکه حوزه هنری مسئول تدوین فیلمنامه های دینی شود، صداوسیما بر حوزه های انیمیشن و سریال کار کند و سازمان سینمایی هم به تولید فیلم بپردازد.

: در برنامه "حوض نقره" رادیوگفتگو که با حضور جواد شمقدری به بحث درباره دلایل به نتیجه نرسیدن سند سینما می پرداخت یکی از برنامه های این سند تقسیم وظایف میان سازمانهای مختلف عنوان شد؛ از جمله اینکه حوزه هنری مسئول تدوین فیلمنامه های دینی شود، صداوسیما بر حوزه های انیمیشن و سریال کار کند و سازمان سینمایی هم به تولید فیلم بپردازد.


به گزارش جواد شمقدری با حضور در رادیو گفتگو شبهات موجود درباره به نتیجه نرسیدن سند توسعه سینمایی را پاسخ گفت.

شمقدری با تاکید بر ضرورت تحقق کامل طرح سازمان سینمایی مستقل در برهه کنونی، به شهادت جمعی از نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان در منطقه قنیطره اشاره کرد و گفت: سینمای ایران نقش بسیار جدی در این جبهه بندی میان جریان انقلاب و جریان استکبار که توسط آمریکا مدیریت می شود، دارد و می تواند تاثیر جدی در این مناسبات و اتفاقات داشته باشد و این علت اصلی تشکیل سازمان سینمایی بود.
وی افزود: موضوع اصلی در گام نخست ساختارسازی بود، یعنی ترکیب و ساختارها را به گونه ای ایجاد کنیم تا سازمان سینمایی بتواند به عنوان یک حوزه مستقل عمل کند، چابک تر شود و در نهایت اهداف سینمای ایران محقق گردد.


همیشه افرادی هستند که آدرس اشتباهی می دهند
شمقدری به انتظارات از سینمای ایران اشاره و تصریح کرد: این انتظارات، انتظارات درستی است و سینماگران ما نیز ثابت کرده اند که پاسخ این انتظارات را داده اند. البته همیشه افرادی وجود داشته اند که آدرس های اشتباهی هم برای سینمای ایران و هم برای سینماگر ایرانی بدهند.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی وارد نظام اسلامی شده ایم و پس از این دوره، وارد دولت اسلامی می شویم. دولت اسلامی جایی است که مجری و برنامه ریز و اجرا کننده سیاست های مختلف خواهد بود.
جواد شمقدری در تشریح راه رسیدن به دولت اسلامی گفت: راه رسیدن به دولت اسلامی تهیه سندهای مختلف است که فرهنگ و بخصوص سینما نیز به آن نیاز دارند.
رئیس سابق سازمان سینمایی اظهار کرد: در بهار سال 91 این سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و من هم به عنوان مطلع وارد جلسه شدم. البته در آن زمان درباره موضوع حجاب در میان دستگاه ها خیلی صحبت می شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این موضوع در الویت قرار گرفت و به همین دلیل جلسه مربوط به سینما چند جلسه عقب افتاد!


حاشیه سازی ها باعث شد موضوع سند سینمایی مطرح نشود
شمقدری با بیان اینکه در آن جلسه، شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق ناخوشایندی رخ داد، گفت: در آن جلسه حوزه هنری و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رفتار ناخوشایندی انجام داد که باعث شد موضوع سند سینمایی مطرح نشود. این در حالی است که در زمان تدوین سند هم خودشان و هم نمایندگانشان در جلسه حضور داشتند. در آن جلسه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مباحث حاشیه ای روز را مطرح کردند که جلسه به حاشیه رفت و اصلا آن مباحث دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح نشدند.
شمقدری در خصوص این شبهه که با تصویب این سند فعالیت حوزه هنری محدود به تدوین فیلنامه ها می شود، اظهار داشت: فیلمنامه یک مسئولیت جدید بود. چون انقلاب ما یک انقلاب دینی است، حوزه ها بیش از هر کس می توانند در این زمینه کمک رسان باشند. به همین دلیل یک ماموریت به حوزه هنری داده شد که ساز و کاری را تهیه نماید که فیلمنامه هایی که روح دینی دارند را تهیه کنند. در واقع قرار نبود وظایف قبلی از آنها گرفته شود، بلکه یک وظیفه جدید را به مسئولیت هایشان اضافه می کرد.


امروز سند سینمایی نیازمند بازنگری است
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عبدالله نظرزاده، عضو کمیسیون کمیته تدوین سند مهندسی فرهنگی کشور با بیان اینکه متاسفانه تلاش دو الی سه ساله کارشناسان سینما برای تهیه سند، در برهه ای دچار مشکل شد و به نتیجه نرسید، اظهار داشت: خیلی ها امیدوار بودند که این سند یک تقسیم کار خوبی بین نیروهای انقلاب در جبهه انقلاب ایجاد کند ولی متاسفانه بنا به دلایلی که آقای شمقدری توضیح دادند، موجب شد بعضی از بندها دچار مشکل شود.
وی افزود: سه بحث محوری در سینما و عرصه تلویزیون که نمایندگانشان در کارگروه تهیه سند حضور فعالی نداشتند، وجود دارد. یکی بحث اصل فیلمهای سینمایی بود و دیگر موضوع سریال که آن زمان مجموعه هایی مانند قهوه تلخ در حال ساخت بود و سومین موضوع نیز انیمیشن بود.


قرار بود صداوسیما سریال و انمیشن بسازد و حوزه هنری هم فیلمنامه تولید کند
وی ادامه داد: قرار بر این شد که صدا و سیما به تولید انیمیشن و سریال، سازمان سینمایی برای فیلمهای سینمایی و در حوزه هنری هم به موضوع فیلمنامه بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین نظرزاده، درباره عدم وجود فیلمنامه نویس های اسلامی گفت: من بارها گفته ام که یک "جک لندن" اسلامی نداریم که همه نوشته هایش تبدیل به فیلمنامه شود...
وی تصریح کرد: به همین دلایل بود که تصمیم گرفته شد معاونت سینمایی تبدیل به سازمان سینمایی شود تا یک نظارت نسبی داشته باشد و بتواند عرصه فیلم و سینما را راهبری کند که متاسفانه آن زمان سازمان تبلیغات اسلامی که رابطه اش با دولت خیلی هم خوب نبود، از این موضوع استنکاف کرد.
عضو کمیسیون کمیته تدوین سند مهندسی فرهنگی به تشکیل کارگروهی در کمیسیون حوزی در قم اشاره کرد و گفت: این کارگروه زیر نظر دکتر پارسانیا تشکیل شد که در آنجا یک نسخه از سند مهندسی فرهنگی کشور آماده شد که بعدا 70 الی 80 درصد آن در کمیته معین به تصویب رسید و بعد هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و ابلاغ شد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در زمان نگارش سند سینمایی، هنوز سند مهندسی فرهنگی کشور به تصویب نرسیده بود، در حال حاضر بهتر است، یک بازنگری با توجه به سند مهندسی کشور در سند سینمایی صورت گیرد.


جنجال آفرینی برسر سند سینمایی ربطی به خانه سینما نداشت
جواد شمقدری در ادامه بیان داشت: مشکل این است که وقتی می خواهیم تصمیمات کلانی را بگیریم، ایرادهای زیادی را می آوریم که اگر فلان دولت اینگونه عمل کند چه اتفاقی می افتد. به هر حال اینها دولت های جمهوری اسلامی ایران هستند و قانون را نمی توانیم بر اساس دولت ها و رویکردهای سیاسی شان تغییر بدهیم.
وی افزود: البته یک مدیر ممکن است بر اساس سلیقه اش و در چارچوب قانونی، عملکرد متفاوتی داشته باشد که او هم باید پاسخگوی عملکردش باشد.
شمقدری با تاکید بر این موضوع که باید رویکرد سیاسی را کنار بگذاریم، به موضوع خانه سینما اشاره کرد و گفت: خانه سینما اصلا ربطی به این موضوع ندارد؛ در آن ماجرا یک عده قصد جنجال سازی داشتند که موفق هم شدند و نتایج آن را گرفتند.
گفتنی است برنامه "نگاه نقره ای" با تلاش فرهاد دهنوی (تهیه کننده)، شهاب شهرزاد (کارشناس مجری) و مرجان عابدین (هماهنگی) تقدیم مخاطبان رادیو گفتگو شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *