رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توانایی اداره کشور با نفت ارزان را داریم /ممنوعیت واردات اجناس خارجی دارای مشابه داخلی

15:07 - 01 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۱۹۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: معاون امور مهندسی وزیر نفت با بیان آنکه تجربه نشان داده که توان اداره کشور با نفت ارزان تر از قیمت فعلی را داریم، گفت: براساس شیوه نامه ای که وزیر نفت ابلاغ کرده برای حمایت از تولید داخل واردات کالاها و اجناس خارجی دارای مشابه داخلی ممنوع می شود.

: معاون امور مهندسی وزیر نفت با بیان آنکه تجربه نشان داده که توان اداره کشور با نفت ارزان تر از قیمت فعلی را داریم، گفت: براساس شیوه نامه ای که وزیر نفت ابلاغ کرده برای حمایت از تولید داخل واردات کالاها و اجناس خارجی دارای مشابه داخلی ممنوع می شود.

به گزارش میزان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، سیدعماد حسینی اظهار داشت: توانایی سازندگان داخلی امروز به حدی رسیده که ما را از واردات پمپ های نفتی بی نیاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته ساخت یک پمپ ساده در حد آرزو بود اما امروزه قادر شده ایم به برکت پیروزی انقلاب اسلامی پیچیده ترین پمپ ها و تجهیزات را بسازیم.

وی با بیان اینکه ساخت پمپ های کرایوجنیک با حمایت وزارت نفت و مشارکت سازندگان داخلی انجام شده است، افزود: همه مسوولان کشور از لزوم حمایت از ساخت داخل سخن می گویند اما متاسفانه زیرساخت های حمایت از ساخت داخل به خوبی فراهم نشده است.

معاون امور مهندسی وزیر نفت خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم وزارت نفت توجه بیشتری به حمایت از ساخت داخل معطوف کرده و شیوه نامه حمایت از ساخت داخل را نیز ابلاغ کرده است.

حسینی اضافه کرد: براساس این شیوه نامه شرایط حضور شرکت های داخلی و خارجی در مناقصات یکسان می شود در حالی که در گذشته اینگونه نبود.

وی گفت: نگرانی عمده سازندگان و تولیدکنندگان داخلی در خصوص نحوه اجرای این شیوه نامه است که برای رفع این دغدغه نیز کارگروهی در معاونت امور مهندسی تشکیل شده است.

معاون امور مهندسی وزیر نفت اضافه کرد: طرح دیگر این وزارتخانه راه اندازی سامانه الکترونیکی کالاست که با راه اندازی آن ورود اجناس خارجی که در داخل کشور کالای مشابهی برای آنها وجود دارد، ممنوع می شود.

وی ادامه داد: قرار است وندور لیست های پراکنده در صنعت نفت جمع آوری شده و یک وندور لیست واحد (فهرست) ایجاد شود.

وی با بیان آنکه سامانه الکترونیکی کالا تا پایان سال راه اندازی می شود، گفت: تجهیزات دوار دارای پیچیدگی زیادی بوده و با وجود آنکه از لحاظ وزن حدود 25 تا 30 درصد اقلام صنعت نفت را تشکیل می دهند اما به لحاظ اهمیت و تاثیرگذاری بیش از 70 درصد ارزش دارد.

وی با اشاره به طرح ساخت گروه های ده گانه کالای نفت، اظهار داشت: این طرح در مرحله برگزاری مناقصه و تعیین مجری قرار دارد که با اجرای آن تا دو سال آینده جهش بزرگی در ساخت داخل ایجاد می شود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به کاهش قمیت نفت، گفت: در گذشته نیز قیمت نفت کاهش یافته اما نکته مهم این است که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

حسینی با بیان آنکه در زمان افزایش قیمت ها باید به توسعه و در زمان کاهش قیمت به حمایت از ساخت داخل توجه کرد، خاطرنشان کرد: هرچند که امیدوار هستیم قیمت نفت افزایش پیدا کند اما توانایی اداره کشور با نفت ارزان تر از قیمت فعلی را نیز دارا هستیم.

وی اضافه کرد: با چند کشور برای واردات دانش فنی مذاکراتی انجام شده اما هنوز قطعی نشده است.

حسینی گفت: با راه اندازی فازهای 12 ، 15 ، 16، 17 و 18 که معادل هفت فاز استاندارد هستند حدود صد میلیون مترمکعب ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *