مدیریت منسجم‌تر شبکه توزیع کشور با تشکیل شرکت مهندسی توزیع

1:30 - 01 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۱۸۲۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: امیدواریم در سال جدید شرکت مهندسی توزیع زیر نظر توانیر تشکیل شود تا این گونه بتوان مدیریت شبکه توزیع کشور را به صورت منسجم‌تر و اصولی‌تر انجام داد.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از وزارت نیرو، محمودرضا حقی‌فام با اشاره به عملکرد بخش توزیع در سال ۹۵، گفت: در سال ۹۵ چند مسئولیت و تعهد مهم داشتیم از جمله بحث کاهش تلفات که خوشبختانه توانستیم میزان تلفات را به زیر ۱۰ درصد برسانیم و حتی با احتساب ماده ۸۰ به حدود ۱۰.۵ درصد رسید.
 
وی افزود: این در حالی است که در سال ۹۵ ما با افزایش بار روبرو بودیم، و می دانیم که افزایش بار باعث افزایش تلفات در شبکه توزیع می‌شود با این وجود خوشبختانه در این سال نیز توانستیم میزان تلفات را حدود ۱ درصد کاهش دهیم.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: همچنین در سال ۹۵ موفق شدیم حدود ۳۰۰۰ مگاوات پیک سایی داشته باشیم که خوشبختانه حدود ۲۱۰۰ مگاوات آن مربوط به بخش توزیع بوده است و همین عامل باعث شد تا پیک بار تابستان ۹۵ را به خوبی رد کنیم.
 
حقی فام ادامه داد: در بخش پایایی شبکه برق نیز بجز شرایطی که در خوزستان اتفاق افتاد و واقعاً شرایطی بود که به صنعت برق نیز تحمیل شد باید گفت که خاموشی‌های برنامه ریزی شده و غیر برنامه ریزی شده در سال ۹۵ بسیار کم شد و خوشبختانه شبکه از پایداری بسیار خوبی برخوردار بود.
 
وی با اشاره برنامه‌های سال ۹۶، اظهار داشت: در سال ۹۶ نیز طبق منوال سال‌های گذشته در بخش کاهش تلفات برنامه‌های بسیار خوبی بخش توزیع در دست اقدام دارد که امیدواریم بتوانیم مثل سال‌های گذشته توفیقات خوبی کسب کرده و تلفات شبکه توزیع را به زیر ۹ درصد برسانیم.
 
معاون توزیع توانیر اضافه کرد: اعتبار لازم برای تحقق این چشم انداز حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
 
وی گفت: برنامه دیگر بخش توزیع برای سال آینده این است که برای کلیه شهرهای کشور یک «طرح جامع برق‌رسانی» تدوین کند، این طرح قرار است حاوی جزییات تأمین برق پایدار برای شهرهای کشور برای ۱۰ سال آینده باشد.
 
حقی فام تصریح کرد: در واقع این برنامه به ما اجازه می‌دهد تا با پیش بینی رشد ۱۰ سال آینده شهرها در بخش‌های مختلف، برق پایداری را بتوانیم برای آن‌ها تأمین کنیم.
 
وی افزود: همچنین نصب منابع ذخیره ای از جمله برنامه‌های مهم دیگر بخش توزیع برای سال ۹۶ است که با انجام آن می‌توان هم بحث پیک سایی و مدیریت مصرف را به خوبی پیش برد و هم اینکه تأمین برق در زمان اضطراری برای نقاط حیاتی، حساس و مهم کشور به مشکل بر نخورد.
 
حقی فام ادامه داد: ذخیره سازی ها از طریق باتری خواهد بود و عمدتاً در زمان غیر پیک برای زمان پیک انجام می‌شود، و پیش بینی ما این است که حدود ۱۰۰ مگاوات بتوانیم از این طریق برای زمان پیک بار ذخیره سازی کنیم.
 
وی تأکید کرد: پیش بینی ما این است در سال‌های آتی بتوان تا حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیز از این طریق ذخیره سازی انجام داد.
 
معاون توزیع توانیر گفت: از جمله برنامه‌های بسیار مهم ما برای سال ۹۶، زمینی کردن شبکه توزیع برق اهواز است که انشاالله سعی خواهد شد به صورت مرحله به مرحله انجام شود.
 
حقی فام خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی شبکه توزیع شهر اهواز این برنامه چند سال طول خواهد کشید و برآوردهای مالی ما نشان می‌دهد که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: در بحث اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه و آی سی تی شبکه توزیع نیز برنامه‌های بسیار خوبی در حال تدوین است که امیدواریم بتوانیم با تأمین اعتبار مناسب، این برنامه‌ها را در سال ۹۶ با جدیت پیگیری کنیم.
 
حقی فام اظهار کرد: امیدواریم در سال جدید با تغییر ساختاری در شرکت توانیر بتوان اقدام به تشکیل «شرکت مهندسی توزیع» زیر نظر توانیر کرد بلکه اینگونه بتوان مدیریت شبکه توزیع کشور را به صورت منسجم تر و اصولی تر انجام داد.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *