طرح آرامش بهاری در ۸۰ بقعه متبرکه/ اسکان دائم و موقت مسافران در بقاع متبرکه تهران

2:24 - 29 اسفند 1395
کد خبر: ۲۹۱۴۲۸
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: طرح نوروزی آرامش بهاری به منظور ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی و میزبانی شایسته از زائران و مسافران نوروزی در ۸۰ امامزاده و بقعه متبرکه استان تهران برگزار می‌شود.

بقاع متبرکه به گزارش گروه جامعه ، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه استان تهران اظهار کرد: سازمان اوقاف وظیفه خطیر مدیریت امامزادگان را بر عهده دارد و در تلاش است تا براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر قطب فرهنگی شدن امامزادگان، سطح خدمات‌رسانی فرهنگی، اجتماعی، معنوی و رفاهی را در بقاع متبرکه ارتقاء بخشد.

وی افزود: طرح نوروزی آرامش بهاری با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، با استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی، تقویت باورهای دینی و مذهبی و ارتقاء سطح فکری و فرهنگی زائرین و مسافران نوروزی، تبلیغ و ترویج سنت‌های اصیل اسلامی در عید نوروز و خدمت‌رسانی مطلوب به زائران اماکن متبرکه برگزار می‌شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته خیل عظیمی از مردم تهران، لحظه تحویل سال نو که بهترین لحظه سال است را در کنار مضجع شریف اهل بیت (ع)، فرزندان و نوادگان ایشان گذرانده‌اند، افزود: مردم تهران ترجیح می‌دهند در لحظه تحویل سال در جوار امامزادگان و در فضایی معنوی، سال نو را آغاز کنند که براین اساس برنامه ویژه تحویل سال در بقاع متبرکه تهران در این روز برگزار می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به برنامه‌های تحویل سال در امامزادگان افزود: امسال این مراسم با حضور پرشکوه مردم عزیز، مسئولان، خانواده معظم شهدا و خادمان ومتولیان امامزادگان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در لحظه تحویل سال در جوار امامزادگان، طنین انداز شدن صلوات خاصه امام رضا (ع) است، افزود: برنامه‌های دیگری همچون قرائت قرآن، تواشیح، سرود، سخنرانی‌های مذهبی، قرائت دعای تحویل سال، مدیحه سرایی مداحان، قرائت زیارت آل یاسین و پخش زنده پیام نوروزی مقام معظم رهبری در این ویژه برنامه پیش‌بینی شده است.

محمدزاده با بیان اینکه طرح نورزی آرامش بهاری با حضور ۱۱۰ نفر از روحانیون و مُبلغان آموزش دیده اعزامی از استان قم برگزار می‌شود، تصریح کرد: با حضور کارشناسان و روحانیون اعزامی از قم، برنامه‌های مختلف فرهنگی در امامزادگان با برپایی خیمه‌های معرفت اجرایی می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های ویژه طرح آرامش بهاری که هرسال با استقبال بی‌نظیر زائران همراه می‌شود، خیمه‌های معرفت است، افزود: امسال خیمه‌های معرفت در امامزادگان بصورت شش غرفه شامل غرفه گفتمان دینی، غرفه عفاف و حجاب، غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی با حضور روحانی متخصص، غرفه کودکان (با عنوان قرآن بخوان و جایزه بگیر و غرفه نقاشی)، غرفه همه واقف باشیم به منظور معرفی وقف و آثار و برکات آن، با حضور کارشناسان متخصص و آشنا به مسائل وقف در بقاع متبرکه و غرفه نمایشگاه آرامش بهاری و عرضه محصولات فرهنگی از جمله ویژه برنامه های خیمه معرفت است.

وی با بیان اینکه امکان اسکان دائم و موقت زائران امسال در امامزادگان بین راهی استان تهران فراهم شده است، افزود: خدمات اسکان دائم و موقت زائران در امامزادگان و بقاع متبرک بین راهی استان تهران به زائران به شکل دائم و با برخورداری از اماکن اقامتی و به شکل موقت با برپایی کمپ‌هایی ارائه می‌شود که در مجموع امکان اسکان دائم مسافران در ۱۳۰ سوئیت و ۲۰ کمپ برپایی چادر فراهم است.

محمدزاده اضافه کرد: امسال در بقاع متبرکه شاخص استان تهران، نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی شامل نرم‌افزار، کتاب و ... بصورت فروشگاهی برپا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به تولید محصولات فرهنگی برای ارائه در امامزادگان گفت: متناسب با مخاطبین مختلف محصولات فرهنگی متعددی با شمارگان هزاران نسخه شامل کتاب، کتابچه، تقویم های پالتویی و جیبی، بسته‌های لوازم التحریر برای کودکان، پازل‌های مختلف و جوایز بصورت بازی تهیه شده است تا در امامزادگان به کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها هدیه داده شود.

وی با اشاره به اینکه در طول اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه شاخص استان تهران، نماز جماعت با حضور زائران و مجاوران برگزار می شود ، تصریح کرد : مراسم ادعیه و مناجات خوانی در مناسبت های مختلف همچون میلاد حضرت زهرا (س) و روز جمهوری اسلامی برگزار می شود و در روز طبیعت نیز متناسب با ظرفیت امامزادگان برنامه هایی اجرا می شود.

محمد زاده با اشاره به تشکیل ۲۳ تیم بازرسی برای ارزیابی و نظارت اجرای طرح آرامش بهاری در امامزادگان استان تهران افزود: ۱۷ تیم بازرسی و ۶ تیم بازرسی ویژه بصورت روزانه با حضور در امامزادگان کشور، نحوه ارائه خدمات به زائران و مسافران نوروزی را بررسی می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *