خوش بینی کارگردان "کما" و "شانس عشق تصادف" به حضور روحانیون در سینما

12:04 - 01 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۱۳۷
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
خبرگزاری میزان: آرش معیریان گفت: خوشبختانه این روزها به روشنی می‌بینیم که روحانیت نگاه ویژه‌ای به سینما دارد. برای همین، در بسیاری از جشنواره‌ها به ویژه جشنواره فجر، شاهد حضور آنها در سالن‌های سینما هستیم. این اتفاق بسیار خوبی است که باید به شکل بسیار جدیدتری مورد توجه قرار گیرد.

: آرش معیریان گفت: خوشبختانه این روزها به روشنی می‌بینیم که روحانیت نگاه ویژه‌ای به سینما دارد. برای همین، در بسیاری از جشنواره‌ها به ویژه جشنواره فجر، شاهد حضور آنها در سالن‌های سینما هستیم. این اتفاق بسیار خوبی است که باید به شکل بسیار جدیدتری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش آرش معیریان کارگردان آثاری چون "کما"، "شارلاتان" عنوان کارگردان گیشه پسند را برای خود بد ندانست و اظهار کرد: به وضوح می‌گویم، برچسب سینماگر گیشه پسند برای من عنوان بدی نیست، زیرا سینماگر موظف است، کاری را که جامعه می پسندد، به مردم ارائه دهد. برای همین من افتخار می‌کنم کاری را برای هنر هفتم تولید می‌کنم که اقشار مختلف مردم با آن ارتباط برقرار می‌کند، اما این توضیح به این معنا نیست که کارهایم از ارزش‌های لازم تهی هستند، چون به واقع این گونه نیست و در فیلم‌‌های تجاری هم کارهایی وجود دارد که در آنها موضوعات دینی و اخلاقی به شکل پنهان در قصه، مورد توجه قرار می‌گیرند، حتی معتقدم ممکن است کاری تولید شود که به لحاظ تاثیر گذاری، نسبت به آثاری که ادعای دینی سازی را دارند کارکرد بیشتری را بر دوش داشته باشد.

وی در گفتگو با خبرگزاری "حوزه" افزود: نکته دیگر این که من فیلمساز بخش خصوصی هستم و باید بتوانم برای این حوزه درآمد لازم را داشته باشم، اما مطمئنا اگر برای بخش دولتی فیلمسازی کنم، باید نظر آنها را هم تامین کنم، لذا همین اندازه می گویم، اگر قرار باشد کارهایی با محوریت موضوعات دینی و دفاع مقدسی بسازم، سعی می‌کنم در آن سلیقه تماشاگر هم لحاظ شود. این کار را دربرخی از فیلم‌هایم انجام داده‌ام. برای مثال در فیلم «آنکه دریا می‌رود» که درباره دفاع مقدس است، سعی کردم به چنین امری بپردازم. برای همین، این کار بارها از تلویزیون پخش شده و با تماشاگران ارتباط برقرار کرده است.

*هر کسی نمی‌تواند در مورد روحانیت کار هنری کند
وی در پاسخ به این سوال، که آیا وی علاقمند است تا فیلمی درباره روحانیت بسازد، گفت: به این موضوع بسیار علاقمندم، اما دوست دارم زمانی به این موضوع ورود کنم که نسبت به آن آشنایی لازم را داشته باشم، چون این که بگویم در این زمینه اطلاعات لازم و کافی را ندارم، امری نادرست است، پس ترجیح می‌دهم زمانی که برای ساخت این قبیل کارها زمینه لازم فراهم شد، از مشاوره متخصصان فن به ویژه روحانیون استفاده کنم. دلیل این مشارکت نیز این است که روحانیت قشری نیست که بخواهیم همانند دیگر افراد جامعه با آنها مواجه شویم. این قشر برای مردم عزیز و محترم هستند، پس نباید به شکلی به این موضوع ورود کرد که برای آنها دلخوری پیش آید.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا برخی فیلمسازان از ساختن در حوزه آثار مذهبی، ترس دارند؟ گفت: از زبان دیگران نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم، اما درباره خودم به جرات می‌گویم این گونه نیست و من هیچ واهمه‌ای از فیلمسازی در این زمینه ندارم، چون خود را فیلمسازی حرفه ای می‌دانم که قادر است متناسب با طرحی که به دستش می‌رسد، کار کند. اعلام خبری در این رابطه شاید کمی زود باشد، اما همین اندازه می‌گویم که کار بعدی من، فیلمی جدی و مذهبی است که به امید خدا با مهیا شدن شرایط، آن را جلوی دوربین خواهم برد.

*روزهای خوش سینما با ورود روحانیون به این عرصه
کارگردان فیلم «کما» درباره نگاه روحانیت به سینما گفت: خوشبختانه این روزها به روشنی می‌بینیم که روحانیت نگاه ویژه‌ای به سینما دارد. برای همین، در بسیاری از جشنواره‌ها به ویژه جشنواره فجر، شاهد حضور آنها در سالن‌های سینما هستیم. این اتفاق بسیار خوبی است که باید به شکل بسیار جدیدتری مورد توجه قرار گیرد. نکته دیگر این‌که روحانیت به عرصه فیلمسازی نیز ورود کرده و طلبه‌های جوان سعی می‌کنند به شکلی آگاهانه وارد این بخش شوند. اتفاقی که اگر روی دهد، ما شاهد روزهای خوبی در سینمای کشورمان خواهیم بود.

وی درباره فیلم جدید خود (کالسکه) که هم اکنون در حال اکران است توضیح داد: این فیلم به عقیده من کاری برای تمام سلیقه‌ها می باشد، برای همین قشری خاصی در آن مورد توجه قرار نگرفته، البته به جایگاه خانواده در این فیلم اهمیت داده شده است. منظورم این است که فیلم به گونه‌ای ساخته شده تا خانواده‌ها آن را بپسندند.
این کارگردان در ادامه گفت: طی سال‌های گذشته ما نقدهای مختلفی را درباره سینمای غرب شنیده‌ایم در تمامی این نقدها سعی دارند تا به نوعی آن را بکوبند، اما اگر واقع بینانه نگاه کنیم، به وجود جایگاه خانواده در کارهای آنها که به اشکال مختلف به آن پرداخته می‌شود، پی می بریم از این دست فیلم‌ها از تلویزیون ما نیز پخش شده‌اند. نمونه جدید این نوع سریال «دشمن دیرین» است که طی چند روز گذشته از شبکه یک سیما پخش شد. این کار شاید به ظاهر سعی دارد تا یک قصه‌ای تاریخی را روایت کند، اما مفهوم درونی آن، خانواده و رابطه‌های بین آنها بود. سوال من این است، آیا ما توانسته‌ایم کار‌هایی با این استاندارد تولید کنیم؟ جواب منفی است، چون ما در حرف ادعاهای بسیاری داریم. اما آثاری که این گونه استانداردها را داشته باشیم، کم داریم.

*ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی
کارگردان فیلم «کما» افزدود: ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی را باید در خانواده جستجو کرد، چون تجربه و علم جامعه شناسی ثابت کرده که هرگاه در کشوری خانواده از وضعیت منسجمی برخوردار بود، آن سرزمین در امنیت به سر می‌برد، اما اگر این وضعیت مهیا نباشد، باید انتظار مشکلات بسیاری را داشت. برای همین است که از اهمیت سینمای خانوادگی سخن می‌گویم که باید متناسب با معیار ایرانی- اسلامی مورد توجه قرار گیرد. این گفته نیز تنها در فیلم‌های"ملو درام" قابل رویت نیست، بلکه می‌توان کارهای مختلفی را با ومحوریت خانواده در سینما تولید کرد که ظاهری درام ندارد.

معیریان در پایان خاطرنشان کرد: ما کشوری اسلامی هستیم که هم مردم و هم حکومتش دینی هستند، بنابراین، طبیعی است که توقع داشته باشیم تا سینمای آن هم این ویژگی را داشته باشد. در این میان باید که به فیلمسازان هم اجازه دهیم تا به این حوزه نگاهی دقیق داشته باشند، همانند آن‌چه در «پرده نشین» روی داد و نگاه خوبی به موضوع روحانیت شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *