شاعر شعر شعور و شهامت در گذشت

14:31 - 29 مرداد 1393
کد خبر: ۲۹۱۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: سمیح القاسم، شاعر فلسطینی شعرهای انقلابی و شهامت و از حامیان مقاومت، پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان در 75سن سالگی درگذشت.

: سمیح القاسم، شاعر فلسطینی شعرهای انقلابی و شهامت و از حامیان مقاومت، پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان در 75سن سالگی درگذشت.
به گزارش ، «سمیح القاسم‌»، شاعر فلسطینی که نامش با شعرهای انقلابی و مقاومت گره خورده است، بعدازظهر سه‌شنبه - 28 مرداد - بر اثر بیماری سرطان کبد در بیمارستان «صفد» در مناطق اشغالی از دنیا رفت.
او به دلیل مواضع میهن‌پرستانه و حمایت از اقوام عرب سال‌ها از سوی رژیم صهیونیستی مجبور به ترک محل زندگی‌اش و یا بازداشت خانگی شد و حتی چند بار تهدید به مرگ شد. او همچنین با قانون کار اجباری که رژیم اسرائیل برای طایفه درزی‌ها (طایفه‌ای که اصالتا به آن تعلق داشت) در نظر گرفته بود، به شدت مخالفت کرد.
به گزارش شبکه الجزیره‌، «سمیح القاسم» که بیش از 70 اثر در شعر و نثر و نمایشنامه از خود به جای گذاشته است، با نامه‌نگاری‌هایی که با محمود درویش در دهه 70 داشت، معروف شد. این نامه‌ها بعدها به «یاددشت‌هایی کمی پرتقالی» مشهور شدند.
«عصام خوری‌»، نویسنده فلسطینی این نامه‌ها را یک اثر ادبی کمیاب و بسیار ویژه میان دو شاعر بزرگ در طول تاریخ توصیف می‌کند.
شاعر حامی مقاومت که با «محمود درویش» دوستی نزدیکی داشت، شعرهای زیادی دارد که بر اساس آنها سروده‌های زیبایی در سرزمین‌های عربی ساخته شدند؛ از جمله ترانه‌ای که «مرسیل خلیفه» آن را اجرا کرد و تمامی شبکه‌های عربی و فلسطینی در این روزها به دفعات آن را پخش می‌کردند.
از او تاکنون بیش از 60 کتاب شعر‌، داستان‌، نمایشنامه‌ و ترجمه منتشر شده است که تمامی آنها در هفت جلد جمع‌آوری شده‌اند. برخی از شعرهای او به فارسی، انگلیسی‌، فرانسه و دیگر زبان‌ها برگردانده شده‌اند. در دیوان بزرگ شعر او، بخش زیادی از شعرهایش به موضوع مبارزه و رنج فلسطینی‌ها اختصاص یافته است.
«القاسم» جوایز، نشان‌ها و تقدیرنامه‌های زیادی را دریافت کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جایزه «صلح» فلسطین، جایزه ادبی «نجیب محفوظ» از مصر و جایزه «شعر» فلسطین و دو جایزه ادبی از فرانسه اشاره کرد. همچنین او دوبار موفق به دریافت «نشان فرهنگی قدس» شد.
به دنبال درگذشت «سمیح القاسم»، محمود عباس‌ - رییس تشکیلات خودگردان فلسطین - با ابراز تاسف گفت: او صدای بلند مردم فلسطین بود که در طول حیاتش آوازهای زیبایی را به فلسطینی‌ها هدیه کرد و تمامی زندگی‌اش بر مبنای حمایت از حق‌، عدالت و حمایت از سرزمین مادری استوار بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *