از انهدام پهپاد مهاجم بر فراز نیروگاه هسته ای بوشهر تا 12 مورد اخطار به هواگردهای فرامنطقه‌ای

10:41 - 08 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۰۹۴۵
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
هفتمین رزمایش "مدافعان آسمان ولایت" قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) به مدت سه روز از ششم تا هشتم دی ماه در وسعت 497 هزار کیلومتر مربع از مناطق عمومی جنوبی کشور برگزار شد.
رزمایش پدافند هوایی
-گروه سیاسی: هفتمین رزمایش "مدافعان آسمان ولایت" قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) به مدت سه روز از ششم تا هشتم دی ماه در وسعت 497 هزار کیلومتر مربع از مناطق عمومی جنوبی کشور برگزار شد؛ با توجه به اهمیت موضوع پدافند هوایی، رسانه های خارجی این رزمایش  را مود رصد و ارزیابی دقیق خود قرار دادند؛ رزمایشی که در نهایت با موفقیت به پایان رسید و نمایندگان مجلس نیز در بیانیه ای از اجرای آن حمایت کردند.

در ادامه مهمترین خبرهای مربوط به این رزمایش را به ترتیب از آغاز تا پایان می خوانید:

آغاز هفتمین رزمایش مدافعان آسمان ولایت

هفتمین رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت، صبح ششم دیماه سال 95، با اعلام رمز یا قمر بنی هاشم(ع) از سوی امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در منطقه عمومی جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور و در وسعت 496 هزار کیلومتر مربع آغاز شد.

انجام عملیات گسترده کشف و شناسایی الکترونیکی هوایی 

سخنگوی هفتمین رزمایش مدافعان آسمان ولایت از اجرای عملیات گسترده کشف و شناسایی الکترونیکی هوایی خبر داد و گفت: در این مرحله از رزمایش با استفاده از رادارهای تاکتیکی و بومی و پست‌های سیار شبکه دیده‌بانی بصری، سیستم‌های شنود زمین پایه و هواپایه در محورهای نفوذی نسبت به تامین اشرافیت اطلاعاتی مورد نیاز برای مراکز تصمیم گیری از جمله قرارگاه تاکتیکی رعد پدافند هوایی اقدام شد. 

پرتاب موشک‌های بومی از سامانه‌های «مرصاد» و «یا زهرا_3»

سامانه‌های بومی مرصاد و یا زهرا_3 به سمت اهداف رهگیری شده پرتاب شدند؛ سامانه پدافندی یازهرا_3 در سال 93 رونمایی شده و قادر است به طور همزمان 30 هدف را شناسایی و 12 هدف را رهگیری کند.

سامانه موشکی مرصاد نوع ارتقا یافته سامانه موشکی هاگ است که در ارتفاع متوسط کاربرد دارد. از این سامانه سه موشک بومی شاهین، شلمچه و هاگ پرتاب می‌شود.

 سامانه موشکی یازهرا_3 نوع ارتقا یافته سامانه FN80 است که در سال 93 رونمایی شده و قادر است 30 هدف را به طور همزمان شناسایی و 12 هدف را رهگیری کند.

عملیاتی شدن سامانه مخابراتی دوربرد «آسمان»‌ 

سامانه مخابراتی دوربرد هوافضایی «آسمان» به منظور ایجاد ارتباطات امن و پایدار با بُرد بیش از 150 کیلومتر برای نخستین بار در رزمایش مورد بهره برداری قرار گرفت.

پرواز پهپاد «کیان» بر فراز منطقه عمومی رزمایش

پهپاد جت «کیان» که برای نخستین بار در رزمایش مشترک ولایت 93 عملیاتی شد، بر فراز منطقه عمومی رزمایش به پرواز درآمد؛ این پهپاد توسط متخصصان جهادخودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) طراحی و ساخته شده و از آن به عنوان پهپاد هدف در جریان رزمایش‌ها برای آزمایش سامانه‌های راداری و موشکی استفاده می‌شود.

عملیاتی شدن سامانه منحرف‌کننده «جبار 9» 

سامانه منحرف‌کننده «جبار 9» که سامانه‌ای دودزا با هدف ایجاد پرده وسیع و متراکم دود برای جلوگیری از رصد دقیق مواضع حساس و حیاتی و انحراف سامانه‌های تهاجمی دشمن است، برای نخستین بار در این رزمایش عملیاتی و مورد ارزیابی قرار گرفت. 

استقرار سامانه‌های S 200 در منطقه عمومی رزمایش

سامانه‌های راداری و موشکی S200 در مناطقی از گستره 496 هزار کیلومتری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7 مستقر شدند؛ این سامانه بهینه سازی شده در ارتفاع بالا کاربرد دارد و قادرند اهداف متخاصم را در شعاعی بیش از 200 کیلومتر مورد اصابت قرار دهند.

پرواز جنگنده های سوخو 24 و اف 4 با هدف رهگیری و شناسایی در منطقه رزمایش

جنگنده بمب افکن های سوخو 24 و اف 4 برای رهگیری و شناسایی در منطقه عمومی رزمایش به پرواز در ارتفاع پست پرداختند؛ در این پرواز یک فروند جنگنده اف 4 از پایگاه ششم شکاری بوشهر (شهید یاسینی) توانست یک فروند جنگنده بمب افکن سوخو 24 اعزامی از پایگاه هفتم شکاری شیراز (شهید دوران) را در منطقه عمومی رزمایش شناسایی و رهگیری کند.

عملیاتی شدن سامانه موشکی «تلاش» و رادار «افق» 

در آخرین مرحله از رزمایش، برای نخستین بار عملکرد سامانه قدرتمند موشکی تلاش به همراه رادار کنترل آتش افق مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و این سامانه موفق شد در کسری از ثانیه نسبت به انهدام پهپاد متخاصم اقدام نماید.

12 مورد اخطار به هواگردهای فرامنطقه‌ای

امیر سرتیپ دوم «عباس فرج پور علمداری» سخنگوی رزمایش با اشاره به علاقه مندی هواگردهای نیروهای فرامنطقه ای به جمع آوری اطلاعات و شناسایی منطقه عمومی رزمایش گفت: در سه روز گذشته بیش از 12 مورد اخطار به هواپیماهای نیروهای فرامنطقه ای در خصوص عدم نزدیک شدن به محدوده هوایی آسمان منطقه عمومی رزمایش داده شده است. 

انهدام پهپاد مهاجم با موشک ارتقا یافته S-200

سامانه راداری و موشکی S-200 پس از رهگیری یک پهپاد دشمن فرضی، بر روی آن قفل کرده و هدف مورد نظر را توسط موشک ارتقا یافته خود مورد اصابت قرار داد؛ سامانه راداری و موشکی S-200 قابلیت رهگیری و انهدام اهداف در ارتفاع بلند و متوسط را دارد.

انهدام پهپاد مهاجم بر فراز نیروگاه هسته ای بوشهر

یک فروند پهپاد دشمن فرضی که بر فراز نیروگاه اتمی بوشهر در پرواز بود توسط موشک اسکای گارد منهدم شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *