ایرانیزه کردن نمایشنامه های خارجی اشتباه است

9:41 - 01 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۰۹۴
خبرگزاری میزان: حسین نوشیر با تاکید بر اشتباه بودن ایرانیزه کردن نمایشنامه های خارجی برای اجرا افزود: این شیوه کاری مبنا و خروجی علمی هم ندارد و نمی شود با الصاق یک جمله و یا یک شیء به یک نمایشنامه خارجی عنوان کرد که این نمایش ایرانیزه شده است.

: حسین نوشیر با تاکید بر اشتباه بودن ایرانیزه کردن نمایشنامه های خارجی برای اجرا افزود: این شیوه کاری مبنا و خروجی علمی هم ندارد و نمی شود با الصاق یک جمله و یا یک شیء به یک نمایشنامه خارجی عنوان کرد که این نمایش ایرانیزه شده است.

حسین نوشیر کارگردان نمایش "مکبث" در گفتگو با درباره اجرای نمایش در بخش نسل نوی جشنواره تئاترفجر گفت: برای اجرا براساس نمایشنامه "مکبث" متن جدیدی نوشته شد اما بُن مایه و داستان نمایش همان اصل نمایشنامه است؛ تغییرعمده در "مکبث" نمایش ما را دچار مسائل پیچیده تری می کرد بنابراین ساختمان اصلی نمایشنامه "مکبث" شکسپیر بدون تغییر مورد استفاده قرار گرفته است و فقط در جزئیاتی در پیرنگ نمایش چیزهایی به آن اضافه شده است. شخصیت "مکبث" در نمایش از هرچیزی که قرار است برایش رخ دهد، آگاه است.

کارهایی که در مسیر تثبیت قدرت است
این کارگردان جوان با تاکید بر اینکه تم اصلی نمایشنامه "مکبث" به هیچ عنوان نمایانگر جاه طلبی نیست بیان داشت: در اصل کارهایی که "مکبث" انجام می دهد در بحث تثبیت قدرتش قابل ارزیابی است. در اجرا تلاش کردم به آگاهی و دانایی "مکبث" تاکید کنم و این آگاهی توأم با تثبیت قدرت است. جاه طلبی در مورد "مکبث" یک خُرده تم است و برای هر فرمانده و یا مدیر این ویژگی ها جزو موتیف شخصیتی محسوب می شود.

این شیوه مبنا و خروجی علمی ندارد

نوشیر با تاکید بر اشتباه بودن ایرانیزه کردن نمایشنامه های خارجی برای اجرا افزود: این شیوه کاری مبنا و خروجی علمی هم ندارد و نمی شود با الصاق یک جمله و یا یک شیء به یک نمایشنامه خارجی عنوان کرد که این نمایش ایرانیزه شده است.

در هنر به آزادی عمل اعتقاد دارم

وی خاطرنشان ساخت: در هنر به آزادی عمل اعتقاد دارم. برخی از کارگردان های تئاتری به ایرانیزه کردن نمایشنامه های مطرح خارجی اعتقاد دارند واین شیوه را مورد استفاده قرار می دهند و باید به این اعتقادشان احترام گذاشت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *