کاهش 43 درصدی دعاوی خانوادگی در فارس

6:12 - 04 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۰۷۹۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رحمانیان گفت: دعاوی خانواده در سال 94 نسبت به 93، 14 درصد کاهش و در سال 95 نسبت به سال 94، 43درصد کاهش داشته است.
کاهش طلاق در استان فارساحمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به اقدامات انجام شده در راستای کاهش طلاق اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب های مهم در جامعه موضوع طلاق است به نحوی که در برخی از استانها نسبت ازدواج به طلاق 4 به یک شده است. بعبارت دیگر از هر چهار ازوداج یک طلاق واقع می‌شد.

وی گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مسئولین کشور را موظف به بررسی و پیشگیری از این آسیب کرده است. با توجه به اینکه نهاد خانواده در عین حال که کوچکترین نهاد اجتماعی است مع الوصف مهمترین نهاد است. لذا هرگونه آسیب و خلل به این نهاد تأثیر سوئی در سایر نهادهای اجتماعی و ارتباطات افراد با یکدیگر دارد.

این مقام قضایی اظهار کرد: در همین راستا و به منظور لبیک به فرمان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و اجرای برنامه عملیاتی پیشگیری از آسیب طلاق ابلاغی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با استناد به ظرفیت‌های قانونی از جمله قانون حمایت خانواده بویژه ماده 16 این قانون در خصوص ایجاد مراکز مشاوره در معیت محاکم خانواده، معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم استان فارس بعنوان استان پیشرو در زمینه کاهش و پیشگیری از طلاق اقدامات مهمی را انجام داده است.

رحمانیان با اشاره به اولین اقدام معاونت اجتماعی گفت دادگستری فارس گفت: الزامی کردن آموزش‌های پیش از ازدواج با همکاری برخی از نهادهای فعال و دلسوز در حوزه خانواده با محوریت مؤسسه بهار نکو وابسته به نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون اجتماعی دادگستری فارس ادامه داد: طرح اجباری شدن آموزش‌های پیش از ازدواج برای زوجین متقاضی طلاق از چهار سال قبل تا کنون در شهر شیراز اجراء و هم اکنون این طرح در کل کشور در جال اجرا است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های ارتباطی و زندگی پس از تشکیل نهاد خانواده در همین راستا با مشارکت اداره کل بهزیستی و سمن‌های فعال و دستگاههای ارتباط جمعی و اطلاع رسانی این طرح آموزشی بصورت محله ای و محله محور و بصورت حضور مربیان با آموزش‌های عمومی و از طریق دستگاه‌های ارتباط جمعی اجراء می‌شود. 

وی گفت: همچنین الزامی کردن زوجین متقاضی طلاق به مراجعه به مراکز مشاوره خانواده قبل از رسیدگی به دعوی طلاق این طرح با مشارکت بهزیستی استان از سه سال قبل تاکنون آغاز و کلیه متقاضیان طلاق قبل از رسیدگی به دعوی آنان مکلف به مراجعه به مراکز مشاوره است.

رحمانیان بیان کرد: هدف اصلی ایجاد صلح و سازش و در صورت عدم حصول سازش فراهم کردن زوجین برای دوران پس از طلاق و کاهش آسیب های زوجین و فرزندان آنان پس از طلاق می باشد در نتیجه اقدامات فوق دعاوی خانواده در سال 94 نسبت به 93، 14 درصد کاهش و در سال 95 نسبت به سال 94 ، 43درصد کاهش داشته است.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *