احداث یک موزه با هزینه پانصد هزار تومانی/ نگهداری از دست خط امام خمینی (ره) در موزه پست

20:56 - 30 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۹۹۷۱
موزه پست و تلگراف سال 1311 و با هزینه 500 هزار تومانی احداث شده است.

موزه پستبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، موزه پست و مخابرات اولین موزه پستی و مخابراتی کشور است که سال 1311 آغاز به کار کرده است.

این موزه، نخستین موزه پستی و تلگرافی است که با الگوبرداری از موزه‌های تخصصی اروپایی، تاسیس شده است.

موزه پست با صرف هزینه پانصد هزار تومان و با مساحت 15 هزار متر مربع در خیابان سپه (خیابان امام خمینی، سر در باغ ملی‌) تاسیس شد.

موزه پست و مخابرات از 2 طبقه متشکل از سالن‌ها و غرفه‌های متعدد تشکیل شده است. در موزه پست نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین نوشت‌افزارها و ارسال مرسولات پستی و چاپاری تلفن‌های اولیه (مشهور به هندلی با مراکزی ۲۰ و ۳۰ شماره‌ای) تلگرام های مورس، تمبرها و دیگر ابزار ارتباطات و مخابرات از کبوتر نامه بر تا ماهواره به نمایش گذاشته شده است.

موزه پست و تلگراف تهران، در خیابان امام خمینی (ره) و سردر باغ ملی واقع شده است. اگر در آن حوالی زندگی می کنید و زمان فراغتی دارید، حتما به این موزه سر بزنید. در این موزه نمونه های قدیمی ارسال مرسولات پستی، چاپاری تلفن های اولیه، تلگرام های مورس، تمبر و دیگر ابزار ارتباطات و مخابرات از کبوتر نامه رسان تا ماهواره های جدید که تنها با امواج نامه های الکترونیکی را ارسال می کنند، قابل مشاهده است.

این موزه با توجه به سرعت پیشرفت فن آوری و انقلاب در صنعت پست طی دهه های اخیر می تواند به نوبه خود جذاب باشد.

بنای موزه از سوی «نیکلای مارکوف» در نهایت ظرافت بنا شده است و سبک وی در این معماری تلفیقی از سبک های مدرن، التقاطی، ایرانی و غربی بوده است.

نمونه دست خط امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ثبت تلفن منزل ایشان به اداره تلفن شهرستان قم در سال 1341 یکی از اسناد این موزه است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *