رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بهره‌برداری از 8 مجتمع آبرسانی روستايی در فروردين 96

23:15 - 23 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۹۹۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران گفت: بهره‌برداری از سه تصفیه خانه فاضلاب روستایی تهران در شش ماهه اول سال 96 آغاز می‌شود.
به‌گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا پوررجب در خصوص احداث تاسیسات فاضلاب و مقابله با آلودگی آب شرب تهران گفت: مطالعات مرحله اول و دوم 46 روستای بالادست سد لتیان و مطالعات مرحله اول و دوم 23 روستای بالا دست سد ماملو به اتمام رسیده است و عملیات اجرایی تصفیه خانه‌های سه روستای سعید آباد پردیس، امامزاده داوود تهران و نیکنام ده شمیران در بالا دست سد لتیان و ماملو آغاز شده است که با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: یکی از سامانه‌های مدرن تصفیه فاضلاب MBBR که از سامانه‌های پیشرفته اروپایی است برای این سه روستا در نظر گرفته شده است.

پور رجب افزود: اردیبهشت سال 96 شاهد افتتاح تصفیه خانه فاضلاب سعید آباد پردیس، تیرماه 96 شاهد افتتاح تصفیه خانه فاضلاب امامزاده داوود و شهریورماه سال 96 شاهد افتتاح تصفیه خانه نیکنام ده شمیران خواهیم بود.

وی اضافه کرد: این تصفیه خانه‌ها در حد استاندارد WHO بوده و از شاخصه‌های مهم آن‌ها حذف کامل ازت و فسفر در خروج پساب است.

مدیر عامل آبفا استان تهران با بیان این مطلب که با توجه به بحران شدید کمبود آب و پایین بودن کیفیت آب شرب روستاهای پر جمعیت تهران از جمله مرتضی گرد، شهرک رسالت، صالح آباد غربی، شهرک فیروز بهرام در اسلامشهر، شهرک نظامی، مقیم آباد، عبدل آباد و قلعه نو، صالح آباد شرقی، امین آباد، قاسم آباد، عشق آباد، اسلام آباد، چهل قزو خیرآباد در شهرستان ری، که همواره وزارت نیرو و استانداری را به چالش می‌کشاند گفت: با مطالعات و آمایش تاسیسات آبرسانی این روستاها و با عنایت به بند 2 صورتجلسه 94/2/21 استانداری تهران در راستای مشکل تأمین آب شرب روستاهای پرجمعیت بالغ بر 100 هزار نفرکه سالیان متمادی از کمبود و قطعی و افت فشار آب رنج می‌بردند برطرف شده است.

وی ادامه داد: برای گذر از این مشکل 27 کیلومتر از شبکه توزیع روستایی باز سازی شده، 4656 فقره انشعاب کنتور مشترکین و 50 شیر فلکه جهت توزیع مناسب آب نصب شده است.

رضا پوررجب افزود: حذف نقاط کور شبکه، ساخت و تجهیز 10 دستگاه مخزن هوایی، مهندسی مجدد تمامی چاه‌ها و تابلوهای برق باعث شد تا روستائیان بتوانند از آب شرب بهداشتی مطابق استاندارد WHO برخوردار شوند.

وی با اشاره به 400 روستای تحت پوشش آب و فاضلاب تهران که 154 هزارو 191 خانوار و 592 هزارو 507 نفر جمعیت را در خود جای داده‌اند افزود: جمعیت روستایی تحت پوشش در استان تهران 512 هزارو 83 نفر و معادل 43.8 درصد خواهد بود که از این بین 123 هزارو 776 فقره انشعاب مسکونی، 11 هزارو 369 فقره انشعاب تجاری و صنعتی، 1098 فقره انشعاب عمومی و اداری و 9326 فقره از سایر انشعابات برخوردار هستند.

او گفت: تا پایان سال 94 مجموع شبکه آبرسانی روستایی استان تهران 2289 کیلومتر بوده که، 1172 کیلومتر آن فرسوده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران با اشاره به اینکه در روستاهای ورامین، پیشوا، شمیرانات و رباط کریم حدود 11 هزار نفر جمعیت تحت پوشش جدید داریم افزود: ظرفیت تولید آب برای مشترکان روستایی تهران حدود 3 هزار لیتر بر ثانیه است که از 375 حلقه چاه و از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به طرح‌های عمرانی سال‌های 93 و 94 گفت: بیشترین جمعیت تحت پوشش در شهرستان ملارد با 99.5 درصد و کمترین جمعیت تحت پوشش در شمیرانات با 42.4 درصد بوده است.

پوررجب میزان تولید آب تا پایان سال 94 را 64 میلیون و 644 هزارو 516 متر مکعب و میزان مصرف تا پایان سال 94 را 37 میلیون و 549 هزارو 26 متر مکعب ذکر کرد و افزود: آب بدون درآمد که در سال 93 به میزان 43 درصد بوده است، در سال 94 تا 41.9 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: استان تهران دارای 28 مجتمع آبرسانی روستایی با حجم ذخیره آب 49 هزارو 200 متر مکعب است.

او در ادامه از روستاهای استان تهران به عنوان تنها روستاهای کشور که با تانکر آبرسانی نمی‌شوند یاد کرد و افزود: ممکن است در روستاهای تهران در زمان وقوع حوادث بطور مقطعی آبرسانی برای کوتاه مدت انجام شود ولی آبرسانی دائم برای روستاهای تهران بطور مطلق وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران با اشاره به اینکه تا 3 سال قبل در ملارد و شهریار و ورامین در 150 متری به آب می‌رسیدیم افزود: اخیراً در پشوا و پاکدشت تا عمق 250 متری حفاری کرده‌ایم تا به آب برسیم و این نشان از این دارد که سطح ایستایی آب در استان تهران پایین تر رفته و زنگ خطری برای آیندگان است.

وی با بیان همکاری خوب شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی تهران گفت: با امضای تفاهم نامه سه جانبه بین شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه ای تهران برای افق سال 1425،‌ تا 10 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز روستاهای جنوب تهران از طریق سد ماملو تأمین می‌شود.

او ادامه داد: یکی از مشکلات آب روستاهای تهران در دو سال گذشته عدم وجود مخازن ذخیره آب بود که با قطع برق آب روستائیان نیز قطع می‌شد که با ساخت 12 هزارو 400 متر مکعب مخازن زمینی و هوایی و حفر 64 حلقه چاه و خارج کردن حدود 10 حلقه چاه آب بدون کیفیت در دو سال گذشته موفق شدیم تا این مشکل را مرتفع کنیم.

پوررجب همچنین میزان تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی در سال 95 برای استان تهران را 50 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این مبلغ برای 13 مجتمع آبرسانی در نظر گرفته شده است که 8 مجتمع آماده بهره برداری است و تا نیمه دوم فروردین سال 96 به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: این 13 مجتمع نیاز آبی 111 هزار نفر جمعیت روستایی استان تهران از آب سالم و بهداشتی را تأمین می‌کنند و 84 روستا از سطح 2 به سطح 1 ارتقا خواهند یافت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *