رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تصمیماتی در مجلس گرفته شد تا مشکلات محیط زیست حل شود/گفتم راه حلی پیدا کنید تا به طرح مهم کاداستر لطمه ای نخورد

14:44 - 23 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۹۷۸۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نشست‌خبری علی لاریجانی رئیس مجلس امروز (دوشنبه 23 اسفند) ظهر امروز در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد.
-گروه سیاسی: نشست‌خبری علی لاریجانی رئیس مجلس امروز (دوشنبه 23 اسفند) ظهر امروز در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد؛ در این نشست خبری 200 خبرنگار، تصویربردار و عکاس داخلی و 75 خبرنگار، تصویربردار و عکاس خارجی حضور داشتند.

در این نشست خبری، خبرنگار گروه سیاسی از رئیس قوه مقننه می پرسد: در روزهای اخیر هفته درختکاری و حفاظت از منابع طبیعی را پشت سر گذاشتیم و همانطور که حضرتعالی مستحضر هستید مباحث زیست محیطی این روزها واقعا جزو مسائل حیاتی هست؛ اما در جریان تصویب بودجه سال 96، مشکلاتی بر سر راه طرح نوپای کاداستر که اواسط سال گذشته بر اساس مصوبه مجلس به مرحله اجرا درآمد ایجاد کردند. بر اساس رای نمایندگان 42 درصد از درآمدهایی که قرار بود به اجرای طرح کاداستر اختصاص پیدا کند به سازمان هلال احمر واگذار شد و با این اقدام در واقع سد بزرگی بر مسیر راه اجرای این طرح که نقش مهمی در مقابله با زمین خواری دارد، قرار گرفت. آیا در این زمینه و در راستای رفع این مشکل اقداماتی از سوی مجلس صورت خواهد گرفت یا خیر؟

در پاسخ به سوال میزان، علی لاریجانی می گوید: 
 خیلی روشن نیست که این مسئله چقدر ضرر می رساند؛ بلکه تصمیماتی در مجلس گرفته شد مانند کمربند سبز فضای سبز برای شهرها و یا احیای جنگل ها و مسائل مختلف برای احیای مراتع این مسائل باهم کمک می کند تا مشکلات محیط زیست حل شود.

وی با اشاره به تخصیص بودجه برای مسئله مقابله با گردوغبار و حفظ محیط زیست توسط مجلس افزود: در قانون برنامه بودجه توجه خوبی به کنترل ها برای جنگل و مراتع و مبارزه با اینگونه اموری که شما نام بردید تخصیص پیدا کرده است. 

لاریجانی افزود: این مطلبی که مطرح کردید در مجلس رای آورده، که بنده گفتم راه حلی برای آن پیدا کنند تا به این طرح مهم کاداستر لطمه ای نخورد و اکنون در حال پیگیری آن هستیم.


لاریجانی

 علی لاریجانی در ابتدای این نشست خبری خود پیرامون ارائه آخرین گزارش از اقدامات سال 95 با یادآوری نکات مهم مصوب در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 گفت: برنامه ششم توسعه فراز و فرودهایی بین دولت و مجلس به جهت نحوه برنامه نویسی داشت که به همین دلیل کمی بررسی و تصویب آن به طول انجامید در واقع دولت لایحه ای با 35 ماده به مجلس ارائه کرد و نمایندگان قانون برنامه ششم را با 128 ماده به تصویب رساندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تلقی مجلس در خصوص برنامه، توجه به اهداف کمی و کیفی کلان کشور و بخش های مختلف بود تا در طول 5 سال قابل ارزیابی و نظارت شفاف باشد بنابراین کمیسیون های مختلف، مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون تلفیق برنامه برای تحقق اهداف مذکور تلاش کردند.

وی افزود: در پایان هر فصل از برنامه ششم جدولی مدون گشته که برنامه های مربوطه براساس اهداف کمی این جداول باید محقق شود.

 لاریجانی در توضیح مصوبات برنامه ششم توسعه به رشد 8 درصدی اشاره کرد و گفت: 8 درصد رشد از طریق بهره وری باید سامان پیدا کند همچنین برای رسیدن به رشد 8 درصد، 21.4 درصد باید رشد سرمایه گذاری از طریق داخلی، خارجی، فاینانس و سرمایه گذاری های دیگر محقق شود.

وی با یادآوری وجود فاصله بین نرخ سود و تسهیلات و سپرده های بانکی در کشور گفت: با توجه به این فاصله که به ضرر تولیدکنندگان است در این بخش تلاش شد در هر سال 10 درصد این فاصله کاهش یابد زیرا به بهبود فضای تولید داخلی کشور کمک می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش وابستگی درآمدهای کشور به نفت در قانون برنامه ششم تصریح کرد: در سال 1400 این وابستگی نباید بیش از 20 درصد باشد همچنین به دلیل فقدان طرح آمایش سرزمینی کلان و عدم تسلط مدیران سطح کلان کشور به مشکلات جزئی مناطق مختلف سهم بودجه عمرانی استان ها کاهش یافت به نوعی که 30 درصد اعتبارات تملک دارایی به استان ها اختصاص می یابد تا از طریق شورای برنامه ریزی استان تصمیم گیری ها اتخاذ شود.

وی مصوبه دیگر در خصوص اختصاص 3 درصد از درآمد حاصل از نفت و گاز برای مناطق نفت خیز و کمتر توسعه یافته را یادآور شد وگفت: این مصوبه به بهبود شرایط مردم این منطقه کمک می کند هر چند در ماده ای نیز مقرر ساختیم شرکت هایی که در این مناطق فعالیت دارند درصدی از منابع خود را برای رفع محکومیت همان منطقه اختصاص دهند.

لاریجانی افزود: سقف 30 درصد از منابع نفت و گاز برای صندوق توسعه ملی از دیگر مصوبات برنامه ششم توسعه است که می تواند پشتیبان تولید کشور باشد، همچنین اجازه داده شد تسهیلات ارزی از صندوق با مشارکت سازمان های توسعه ای به سمت نقاط کمتر توسعه یافته بروند زیرا یکی از مشکلات استان های کمتر توسعه یافته عدم استقبال شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در این مناطق است.

وی ادامه داد: سقف بدهی دولت به عنوان یکی از مسائل کلان در اقتصاد دولت نیز مورد توجه قرار گرفت از این رو در بودجه سال 96 نیز به این موضوع توجه شد به نوعی که اجازه انتشار اوراق مشارکت برای پرداخت بدهی دولت داده شد. در قانون برنامه ششم اما سقفی جهت جلوگیری از تخطی دولت مقرر گشت تا مشکلات دولت های قبل تکرار نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد ساز و کار شفاف مقابله با فساد را یکی دیگر از دستاوردهای برنامه ششم توسعه دانست و گفت: در بندهای مختلفی از برنامه تاکید شد تا اطلاعات مربوط به وضعیت حقوق دیوانی کشور در دسترس عموم قرار گیرد، همچنین برای رفع معضلات موسسات اعتباری مانند میزان اختیاراتی در دو ماده به بانک مرکزی داده شد که با متخلفین برخورد شود، نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز موظف به حمایت از این اقدامات شدند.

 لاریجانی توجه به بخش کشاورزی و روستا را از گام های مثبت مجلس ضمن تصویب برنامه ششم توسعه دانست و گفت: متاسفانه بی توجهی به این موضوع عامل حاشیه نشینی و مهاجرت از روستا به شهر و بروز معضلات اجتماعی شده است بنابراین مجلس برای رفع ریشه ای این مسئله بر چرخه اقتصادی روستاها تمرکز کرد به نوعی که برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی و اشتغال زایی برای 5 هزار روستا در سال مصوب شد که دولت با همکاری بخش خصوصی موظف به اجرای آن شد.

وی توسعه 54 خوشه کسب و کار روستایی به عنوان یکی از مصوبات برنامه ششم را یادآور شد و گفت: برای تسهیل دسترسی روستاها و کاهش رفت و آمدها 4 خدمت مهم دولت یعنی سلامت، آموزش، کشاورزی و بانک موظف به ارائه خدمات الکترونیک کردیم به نوعی که در 80 درصد روستاها این خدمات الکترونیکی تحقق یابد علاوه بر این 10 درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تکمیلی تخصیص یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص وام های دریافتی کشاورزان که بعضا دچار خسارت هایی هم شده اند تصمیم هایی اتخاذ شد که بنابر آن سود و کارمزد با بخشودگی همراه شود، همچنین برای ساماندهی بحران آب در کشور تصمیماتی گرفته شد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه 90 درصد از آب کشور مصرف کشاورزی دارد، گفت: از این رو برنامه هایی پیرامون توسعه آبیاری نوین و تحت فشار، تغییر الگوی کشت و شیرین کردن آب دریا مورد نظر قرار گرفت. در حقیقت 30 درصد آب موردنیاز استان های ساحلی باید از طریق شیرین کردن آب دریا تامین شود ضمن آنکه به حمایت از مناطقی که از الگوی کشت بهره مند شوند پرداخته خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به بخش محیط زیست برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: احیای 20 درصد از تالاب های بحرانی کشور، ساماندهی 20 درصد سالانه از حجم پسماندها و توجه به حوزه جنگل از این موارد است. در حقیقت بهره برداری از جنگل و انعقاد قراردادهای جدید بهره برداری و تجدید قراردادهای گذشته ممنوع شد، همچنین باید ظرف 3 سال ساماندهی جنگل ها دنبال شود تا دوره ای با تنفس همراه باشد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه احیای 815 هزار هکتار از جنگل مصوب شد، همچنین 10 میلیون هکتار آبخیزداری، یک میلیون و 140 هزار هکتار بیابان زایی و 9 میلیون و 600 هکتار برای رویش های مرتع مورد نظر قرار گرفت. برای رفع آلودگی هوا نیز جایگزینی 10 درصد سالانه موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی مصوب شد.

لاریجانی با بیان اینکه 10 درصد ورودی صندوق توسعه ملی به حوزه صنعت اختصاص داده شد، گفت: با توجه به اینکه کشور نفت و گازی هستیم از معادن غفلت شده است، بنابراین مصوب شد تا شورای معادن استان برای احیا و اکتشاف معادن ایجاد شود، همچنین امکان هایی برای حضور بخش خصوصی در حوزه نفت و گاز قائل شدیم تا علاوه بر تسهیلات 14.5 درصد فروش نفت برای سرمایه گذاری در نفت اجازه داده شد از سرمایه گذاری های فاینانس استفاده کنند، دولت نیز ملزم به واگذاری طرح های جمع آوری، مهار، کنترل و بهره برداری از گازهای همراه با تولید و بخش خصوصی شد.

وی افزود: نیروگاه های تجدیدپذیر به صورتی که 5 درصد از ظرفیت برق کشور به این بخش مربوط می شود، باید توسعه یابد، در مورد حمل و نقل ریلی نیز یک درصد از فروش نفت و گاز به گسترش آن اختصاص داده شد، حمایت هایی نیز از مسکن اجتماعی صورت گرفت به نوعی که سالانه 270 محله در قالب مطالعه ستاد ملی بازآفرینی شهری احیا شود تا 10 درصد از مناطق حاشیه نشین و جمعیت های اطراف آن کاهش یابد.

لاریجانی در خصوص مصوبات پیرامون مدارس و دانشگاه ها گفت: برای مقاوم سازی مدارس اجازه داده شد تا در طول برنامه 3 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی استفاده شود، در مورد دانشگاه ها نیز به رشد دانشگاه ها از نظر هیات علمی و پژوهشگاه توجه شد، همچنین 3 درصد از سود قابل تقسیم شرکت های دولتی برای تجاری سازی دانشگاه ها اختصاص یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حوزه مخابرات و ارتباطات 19.7 درصد باید در طول برنامه رشد داشته باشند، پهنای باند 30 ترابایت نیز در نظر گرفته شد همچنین کلیه فرآیندها و خدمات دستگاه های دولتی تا پایان سال سوم برنامه باید الکترونیکی شود، متاسفانه سیستم دولتی ما به شکل سنتی عادت کرده در صورتی که باید الکترونیکی شود.

وی در خصوص تصمیمات گرفته شده برای فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: این قشر با مشکل بیکاری مواجه هستند بنابراین در برنامه ششم تصمیم گرفته شد دولت سهم کار و بیمه بیکاری صنایعی که نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان کارآموز اقدام کنند، را بپردازد.

لاریجانی با یادآوری ارائه تسهیلات مسکن برای 50 هزار ایثارگر فاقد مسکن با سود 4 درصد اشاره کرد و گفت: 10 درصد قرض الحسنه بانک ها به اشتغال ایثارگران اشتغال یافت همچنین برای حوزه ورزش سهم 27 صدم از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شد کمااینکه تصمیماتی برای حمایت از گردشگری و معافیت بخش هایی که در بخش گردشگری سرمایه گذاری می کنند و بازآفرینی 300 روستای تاریخی گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تدوین شاخص های نظارتی روشن برای قوه قضائیه کار جدیدی در طول تاریخ برنامه ریزی کشور بود، گفت: در برنامه ششم توسعه شاخص های نظارتی برای قوه قضائیه در نظر گرفته شد به نوعی که قابل ارزیابی باشند به عنوان مثال چگونگی اطاله دادرسی، نسبت تعداد قاضی به پرونده ها و غیره در قابل جدولی مشخص شد. این اقدام برای قوه قضائیه و بخش نظارتی مجلس بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: بررسی سالانه وضع درآمدی مقامات و مسئولان و ارائه گزارش به مجلس از دیگر وظایف قوه قضائیه در برنامه ششم توسعه بود که ضمن آن سقفی برای حقوق مدیران مشخص شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری اتفاقات اخیر در خصوص حقوق های نجومی مدیران گفت: پس از طرح موضوع حقوق های نجومی در کشور دیوان محاسبات مسئول بررسی تمام حقوق مدیران که 100 هزار نفر را شامل می شدند، شد. بنابر گزارش دیوان محاسبات 397 مدیر اضافه دریافتی داشتند که گزارش آن ها به مجلس ارائه شد.

لاریجانی افزود: به همین جهت دیوان محاسبات مامور شد تا مدیران را ملزم به بازپرداخت اضافه دریافتی خود کند هرچند در این میان حدود 12 مدیر برای بازپرداخت اضافه دریافتی خود مقاومت بسیار کردند اما در نهایت این اتفاق محقق شد و همه مدیران اضافه دریافتی خود را برگرداندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته مقام معظم رهبری در خصوص اینکه تنها بخش کوچکی از مدیران حقوق نجومی دریافت می کردند، درست بود زیرا تنها 397 مدیر از 100 هزار مدیر اضافه دریافتی داشتند، البته تعدادی نیز تخلف کرده بودند که پرونده آن ها به دادگاه ارجاع شد.

 لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی مجلس نسبت به ریشه یابی این تخلفات پرداختند، گفت: در واقع سه بخش حقوق، مزایای مستمر و مزایای غیر مستمر وجود دارد که در بخش حقوق و مزایای مستمر سقف دریافتی مشخص است بنابراین تخلف در این بخش ها امکان پذیر نیست.

 لاریجانی گفت: کاری که در قانون برنامه ششم توسعه انجام شد این بود که سقفی تعیین شود که کسی نتواند بیشتر از مزایای غیرمستمر دریافتی داشته باشد. بنده متأسفم هستم که موضوع را به نحو وارونه در جامعه مطرح کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه برای استفاده از مزایای مستمر باید سقفی وجود داشته باشد، افزود: ارقام 24 و 25 میلیون تومان که اعلام شد به خلاف گفته شد و قانونگذار چنین منظوری نداشت بنابراین نیت قانونگذار بر این اساس بود که این موضوع علاج شود و مزایای مستمر و غیرمستمر از سقفی برخوردار شود و پدیده حقوق‌های نجومی تکرار نشود.

وی در خصوص بودجه سال 96 گفت: سقف لایحه بودجه دولت در مجلس حدود  6.5 درصد  افزایش داشت که این موضوع بیشتر در بخش عمرانی لحاظ شد و میزان بودجه عمرانی به 73 هزار میلیارد تومان رسید به دلیل اینکه موتور محرک  بخش‌های تولیدی، بخش عمرانی است حال به غلط یا درست این موضوع وجود دارد.

لاریجانی افزود: در لایحه بودجه دولت سهمی که باید به صندوق ریخته می‌شد از منابع نفت و گاز 20 درصد در نظر گرفته شده بود که این میزان مطابق با برنامه به 30 درصد افزایش یافت. بودجه استانی در بخش عمرانی در قانون برنامه 30 درصد لحاظ شده بود در قانون بودجه به نحوی تصمیم‌گیری شد که 30 درصد به بودجه عمرانی استان‌ها اختصاص یابد.

وی ادامه داد: در بخش آبیاری‌های نوین هزار میلیارد تومان منابع اضافه شد و با توجه به اینکه متأسفانه هنوز برخی از روستاها با مشکل کمبود آب روبرو هستند که هزار میلیارد تومان نیز در این رابطه اضافه شد، صد میلیون دلار نیز برای موضوع مقابله با ریزگردها و محیط زیست اختصاص داده شد که این موضوعات بر اساس مجوزی بود که از مقام معظم رهبری اخذ شد تا از صندوق توسعه ملی برداشت شود البته به تقویت بنیه دفاعی کشور نیز توجه شد.

 لاریجانی افزود: یک برداشت‌هایی خارج از مجوز قانونی از سال 86 تا 91 وجود داشته تا دولت بتواند حساب‌های خود را ساماندهی کند که این کار را انجام داده بود که مجلس، کمیته‌ای را متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزارتخانه‌های ذیربط و همچنین دیوان محاسبات تشکیل داد تا موارد مذکور بررسی شود و اگر تخلفی در این رابطه صورت گرفته باشد به مجلس ارائه شود و از طریق دیوان محاسبات و دادگاه با متخلفان برخورد شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود:قبلا نیز این نکته را بیان کرده بودم که در سال 95 حدود 40 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و سال بعد این میزان به 60 هزار میلیارد تومان برسد این بیانگر این است اگر این روش ادامه پیدا کند دولت های بعدی با وضعیت فرومانده‌ای روبرو خواهند شد بنابراین سقف برای اوراق مشارکت در سال 96 تعیین شد به نحوی که از سال 95 میزان اوراق کمتر خواهد بود.

 لاریجانی ادامه داد: البته موضوعی که در خصوص انتشار اوراق مشارکت صورت می گیرد زیاد جالب نیست. باید این اوراق مشارکت بیش از پیش کنترل شود که البته از حدود 60 هزار میلیارد تومان به حدود 30 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت کاهش یافت.

وی در خصوص هدفمندی یارانه‌های افزود: افراد برخوردار از موضوع هدفمندی یارانه‌ها نباید استفاده کنند اما اقشار آسیب پذیر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تا 20 درصد حداقل حقوق بتوانند کمک دریافت کنند.

 لاریجانی گفت: به دلیل حجم زیاد بودجه‌های عمرانی با موضوع طرح‌های نیمه تمام روبرو هستیم و در سال‌های گذشته نیز مقرر شد بود که این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود اما کار خاصی در این رابطه صورت نگرفته است که در بودجه 96 ساز و کاری برای این موضوع لحاظ شد که اگر یک بخش خصوصی در یک طرح نیمه تمام به میزان20 درصد سرمایه‌گذاری کند، از اعتبارات تملک دارایی 25 درصد برای این بخش خصوصی در نظر گرفته شود و مابقی نیز توسط بانک‌ها وام ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  حدود 500 هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه تمام وجود دارد، امیدواریم راهکار مذکور بتواند در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام موثر باشد البته از رسانه‌ها تقاضا دارم روی این موضوع روشنگری انجام دهیم تا تأثیرات آن ملموس باشد.

وی افزود: در زمینه آب و فاضلاب، حمل و نقل ریلی و محیط زیست در بودجه سال 96 توجه خوبی صورت گرفته و همچنین برای حقوق‌های کمتر از 2 میلیون تومان و حقوق بازنشستگان و افراد کم درآمد توجه خوبی شد و معافیت مالیاتی به سقف دو میلیون تومان رسید و حدود 10 هزار میلیارد تومان برای تطبیق حقوق بازنشستگان با شاغلین در نظر گرفته شد.

لاریجانی گفت: در مورد سود تسهیلات سرمایه‌گذاری بخش اشتغال بر اساس تبصره 19 کمک‌هایی در نظر گرفته شد  و همچنین در خصوص دانشگاه‌ها تصمیم گرفته شد تا 25 درصد درآمد اختصاصی دانشگاه ها رشد داده شود البته قبول دارم دانشگاه‌ها همچنان مشکل دارند و کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده تا کار انجام شود و باید فرمولی در خصوص ارتباط  بخش دانشگاه و صنعت در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در خصوص انضباط مالی تصمیمات خوبی گرفته شد که بر اساس تبصره 21 قانون همه واریزی‌ها دستگاه‌های دولتی و حساب آنها باید از طریق خزانه‌داری کل در بانک مرکزی انجام شود.

لاریجانی افزود: تا آنجا که مقدور بود فکر می کنم بودجه سال 96 مطابق با برنامه ششم توسعه همگون شد البته نمی‌گویم همه موارد تطبیق داده شد چون این موضوعات به صورت همزمان بررسی شد و امیدواریم سال آینده ، سال پررونقی برای کشور باشد.

رفع موانع تولید به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک می کند

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تأثیر اقتصاد مقاومتی در بهبود معیشت مردم گفت:در این زمینه خلاء قانونی زیادی نداریم و قوانین بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید به اجرای اقتصاد مقاومتی خیلی کمک می کرد و مشکل در مقام اجرا است.

وی ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی دولت گام های خوبی را آغاز کرده و پروژه های مهمی در این زمینه در حال فعالیت است اما چند سال مستمرا باید در این زمینه اقدام شود و برخی بخش های دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده اند برخی کارخانه ها فعال شده و تحرک هایی برای خروج از رکود دیده می شود و هنوز جای کار دارد.

رییس قوه مقننه همچنین تاکید کرد: در سال 91 و 92 تشنجات اقتصادی شدید داشتیم. 40 درصد نرخ تورم در جامعه بود که اکنون وجود ندارد رشد تورم کاملا کنترل شده و بسیاری از کارخانجات تعطیل شده راه افتاده اند اما تمرکز حکمرانان همچنان بایدبه اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی  گفت: گزارش اقدامات مجلس در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی روز گذشته در صحن علنی مجلس ارائه شد مرکز پژوهش های مجلس در چارچوب برنامه ششم توسعه بودجه سال 96 و سیاست های کلی برنامه ششم با اعداد و ارقام اقدامات مجلس را ارائه کرد لذا کاری که از دست مجلس بر می آمده ارائه شده است و دولت نیز گام های موثری در این خصوص برداشته است همچنین ستادی در دولت تشکیل شده که در حال انجام اقدامات لازم است و باید از آنها حمایت شود.

ایران از هر اقدامی که منجر به روابط عادی و دوستانه با مصر شود استقبال می کند

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط ایران و مصر نیز و این که آیا ایران سیگنال هایی از سوی مصر در این خصوص دریافت کرده است، تاکید کرد: ایران و مصر دو کشور با سابقه تمدنی هستند که همکاری های قوی و مهمی داشته اند و از رشد یافتگی در جهات مختلف برخوردارند و توجه بر این است که روابط ایران و مصر حسنه شود.

لاریجانی ادامه داد: بعد از قرارداد کمپ دیوید در روابط دچار نقص شدیم اما ایران از هر اقدامی که منجر به روابط عادی و دوستانه با مصر شود استقبال می کند و مصر کشور مهمی در حل مسائل منطقه ای است اما گام های منتج به ارتباط هنوز عمیق نشده است.

 آیا موضوع مهمی در ابتدای شروع به کار مجلس دهم وجود داشت که مجلس به صورت طرح نتواند به آن رسیدگی کند؟

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا موضوع مهمی در ابتدای شروع به کار مجلس دهم وجود داشت که مجلس به صورت طرح نتواند به آن رسیدگی کند، گفت: طرح های زیادی در دست بود که به علت رسیدگی به برنامه ششم توسعه و مواد دائمی آن نتوانستیم به آنها رسیدگی کنیم مثل لایحه هوای پاک که هنوز در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین ادامه داد: البته قانون استاندارد تصویب شد و مراحل نهایی آن بین ما و شورای نگهبان در حال رسیدگی است  همچنین در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت، اقداماتی در دست است و بنا داریم ظرفیت کشور را افزایش دهیم که در سال آینده به آن رسیدگی می کنیم.

 ارزیابی از نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارزیابی از نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی گفت:لایحه دولت برای مناطق آزاد ارائه شد و در کمیسیون مطرح است و از جمله موضوعاتی می باشد که در دستور کار سال آینده مجلس خواهد بود. مناطق آزاد وجوه مثبت و منفی داشته است، اصل ایجاد مناطق آزاد برای این بود که سکویی برای صادرات باشد ولی مطابق انتظار نبوده است.

وی ادامه داد: البته خدماتی در زمان هایی داشته و در این زمینه با آقای ترکان صحبت کرده ام و وی نیز قبول داشت که این مسیر باید آرام آرام عوض شود. اگر مناطق آزاد وجهه صادراتی به خود بگیرد، مجلس نیز از آن حمایت می کند.

در برخی از این کشورها مشکل انتخاب سفیر نیست و به اندازه کافی ارتباطات وجود دارد

لاریجانی همچنین در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چرا مجلس شورای اسلامی موضوع قاطعی درخصوص عدم انتخاب سفیر در کشورهایی مانند سوریه، یمن و عمان اتخاذ نمی کند، تصریح کرد: باید این موضوع را پیگیری کرد و زودتر عمل شود. در برخی از این کشورها مشکل انتخاب سفیر نیست و به اندازه کافی ارتباطات وجود دارد. آقای امیرعبداللهیان نیز این موضوع را پیگیری می کند.

توضیحات رییس مجلس درباره اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی و عملکرد هیات مقررات زدایی و تسهیلات کسب و کار

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه هیات مقررات زدایی و تسهیلات کسب و کار به وظایف خود برای حذف قوانین زاید عمل نکرده و چرا مجلس به نقش نظارتی خود در طرح سوال استیضاح از وزیر اقتصاد عمل نمی کند، گفت: قبول دارم که در این عرصه هنوز به صورت کامل به وظایف عمل نشده البته ابتدا این هیات به خوبی عمل کرد اما این روند باید به صورت جدی ادامه پیدا می کرد .

وی ادامه داد: مطابق قانون کمیته ای برای مقررات زدایی تشکیل شد که حال در این عرصه باید تلاش و فشار بیشتری آورد زیرا مسئله حذف مقررات زاید بسیار مهم است در شرایط کنونی سرمایه گذاران با مقررات دست و پاگیر روبرو هستند که این مسئله وقت افراد را می گیرد از این رو این موضوع باید در اولویت قرار گیرد و در کمیسیون ویژه ای که روز گذشته برای تشکیل آن تصمیم گرفته شد قطعا باید پیگیری شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نارضایتی  رهبر معظم انقلاب از روند اجرا و  تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد:این موضوع را باید به بخش های مختلف تفکیک کرد زیرا به طور مثال دولت در حوزه کشاورزی خوب عمل کرد و روند خودکفایی و اجرای طرح های دامپروری، کشاورزی، حوزه آبزیان و مسئله خودکفایی گندم روند  رشد خوبی داشته است از طرفی دیگر در حوزه نفت و گاز نیز گام های خوبی از سوی دولت برداشته شد زیرا برنامه ریزی در این حوزه برای افزایش فروش نفت و سرمایه گذاری در پارس جنوبی بود که در این حوزه خوشبختانه با پیشرفت های خوبی روبرو بودیم .

رییس قوه مقننه در این خصوص تاکید کرد: در بحث حوزه سلامت و عملکرد وزارت بهداشت کارها و  اقدامات خوبی صورت گرفت البته باید بخش های مختلف اقتصاد مقاومتی تفکیک شده و در نقاطی که ضعیف عمل شده تقویت شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تلاش برخی کشورها در شرایط کنونی نسبت به عادی شدن روابط با رژیم صهیونیستی گفت:شاید در نظر برخی کشورها چنین مسئله و موضوعی مطرح باشد اما بعید می دانم که در این حوزه موفق شوند اگر به صحبت های اخیر نتانیاهو در دیدار با رئیس جمهور روسیه توجه کنیم می بینیم که وی حرف های مهمی را مطرح کرده که کشورهای اسلامی باید به آن توجه خاصی داشته باشند.

تشریح پشت پرده ماجراجویی رژیم صهیونیستی / مرور زمان شرایط غبارآلود منطقه را از بین می برد

رییس مجلس شورای اسلامی در این خصوص افزود: وی در این دیدار گفت که این رژیم نمی گذارد که صلح در منطقه محقق شود حال اگر کشورها به دنبال صلح هستند باید به شروط این رژیم عمل کنند که این اظهارات نشان می دهد که ماجراجویی آنها دارای پشت صحنه بوده است بنابراین در شرایط کنونی کشورهای منطقه باید به هوش باشند البته فکر می کنم که به مرور زمان شرایط غبارآلود در این عرصه رفع شود اما قطعا آنها نمی توانند در تحقق اهدافشان در این حوزه موفق شوند.

در صحنه بین المللی اجرای برجام شیطنت می شود

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که پس از اجرای برجام کشورهای زیادی برای تعامل به ایران سفر کردند و تفاهم نامه هایی نوشته شد، اما خزانه داری آمریکا اما و اگرهایی بر سر راه اجرای این تفاهم نامه ها می آورد، گفت: رفتارها شیطنت آمیز است و آنطور که انتظار می رفت سرمایه گذاری کنند، نشد.

وی ادامه داد: اما بخشی از آن انجام شد و 9 میلیارد دلار تاکنون عملیاتی شده است، لذا باید زمینه داخلی برای سرمایه گذاری فراهم کنیم و دیپلماسی اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم که سازوکارهایی نیز برای آن تعیین شده است. صحنه، صحنه شیطنت هاست و ما باید نگاه ملی را دنبال کرده و شرایط را مهیا کنیم. اخیرا پروژه خرید ایرباس را داشتیم که سرمایه آن در آینده از طریق فروش بلیط تامین می شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *