نگاهی به نقش تاثیرگذار نیروهای مردمی عراق در آزادسازی مناطق اشغال شده/وقتی داعشی‎ها از بیم نیروهای بسیج مردمی از مهلکه گریختند

8:45 - 08 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۹۶۸۸
طی ما‌ه‌های گذشته موفقیت‌های ارتش عراق در مبارزه با تروریسم و در عملیات آزادسازی موصل تا حدود زیادی با همکاری نیروهای بسجی مردمی انجام شده و «حشدالشعبی» در این پیروزی‌ها نقش به سزایی داشته است.
به گزارش گروه بین‌الملل ، طی ما‌ه‌های گذشته موفقیت‌های ارتش عراق در مبارزه با تروریسم و در عملیات آزادسازی موصل تا حدود زیادی با همکاری نیروهای بسجی مردمی انجام شده و «حشدالشعبی» در این پیروزی‌ها نقش به سزایی داشته است.

همزمان با آغاز عملیات  مشترک آزادسازی موصل در عراق، نیروهای نظامی متفاوت از محورهای مختلف به شهر موصل حمله کردند تا این شهر را از اشغال تروریست های داعش آزاد کنند و یکی از مؤثرترین و با انگیزه‌ترین نیروهای درگیر  در این عملیات نیروهای مردمی «حشد الشعبی» یا بسیج مردمی عراق هستند که از زمان تأسیس آن در سال 2014 در آزادسازی بخش های زیادی از خاک عراق نقش فعالی داشته‌اند.


نیروهای مردمی عراق

در پی صدور فرمان آغاز عملیات موصل از سوی «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق، «احمد الاسدی» از سخنگویان حشدالشعبی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر عراق حشد الشعبی را مأمور مبارزه با داعش در محور غربی موصل کرده و دلیل این امر نیز موقیعت استراتژیک این منطقه است که به عنوان اصلی‌ترین خط پشتیبانی داعش از شهر «رقه» در سوریه محسوب می شود.

طی ماه‌های گذشته برخی منابع وابسته به نیروهای بسیج مردمی عراق گزارش‌هایی درباره دستاوردهای حشدالشعبی در عملیات موصل و مأموریتی که حیدرالعبادی بر عهده آنها گذاشته، منتشر  و اعلام کردند که حشدالشعبی در آزاد کردن بسیاری از چاه‌های نفتی مشارکت فعال داشته و نیز بسیاری از تروریست‌های داعش به وسیله نیروهای بسیج مردمی عراق به هلاکت رسیده‌اند.


نیروهای مردمی


«سید عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای عراق نیز در روز 14 دسامبر از نقش حشدالشعبی در مبارزه با تروریسم تمجید کرد.

عمار حکیم در این مصاحبه گفت که نیروهای بسیج مردمی عراق نقش بسیار مهمی در حفاظت از مردم و قلمرو کشور عراق و نیز مبارزه با تروریست‌ها ایفا کرده‌اند.

حشدالشعبی در پی اشغال شهر موصل از سوی گروه تروریستی داعش در سال 2014 و به فتوای مراجع عراق تشکیل شده است.


نیروهای مردمی عراق

از مهمرین تصمیماتی که در قبال حشدالشعبی در عراق صورت گرفت این است که نمایندگان پارلمان عراق روز 26 نوامبر با طرح ادغام نیروهای بسیج مردمی با ارتش این کشور موافقت کردند.

پیشتر نخست وزیر عراق، خواستار بازگرداندن پیش نویس قانون مربوط به نیروهای بسیج مردمی از پارلمان به کابینه عراق شد تا بار دیگر این قانون بررسی شود و حیدر العبادی در پی تصویب قانون ادغام نیروهای مردمی با ارتش عراق، از این موضوع استقبال کرد.

«فواد معصوم»،رئیس جمهور عراق نیز روز 26 نوامبر قانون ادغام نیروهای بسیج مردمی در ارتش این کشور را تایید کرد.

«همام حمودی» معاون اول پارلمان عراق در جمع خبرنگاران گفت: پارلمان عراق با اجماع حاضران، قانون ادغام نیروهای الحشد الشعبی در ارتش و دیگر نهادهای نظامی این کشور را تصویب کرد.


نیروهای مردمی عراق


رئیس نیروهای بسیج مردمی عراق نیز روز 27 نوامبر  در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که حشد الشعبی به تشکیلات نظامی در این کشور تبدیل شده است.

«فالح الفیاض» با اشاره به اینکه تشکیلات نیروهای بسیج مردمی زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق فعالیت می کند گفت: نیروهای مردمی به ملت عراق خدمت می کند و الگویی کپی شده از هیچ طرفی نیست.

وی تاکید کرد: عراقی ها از خود در برابر تروریست ها دفاع کرده و تجربه خود را در تشکیلات بسیج مردمی به کار گرفتند و حشد الشعبی به یک تشکیلات نظامی تبدیل شده است که سازوکار آن را فرمانده کل نیروهای مسلح مشخص می کند و بسیج مردمی عراق به آنچه از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح ابلاغ می شود پایبند است.


نیروهای مردمی عراق

معاون رئیس جمهور عراق سوم ماه ژانویه 2017 اعلام کرد که اگر مردم و دولت سوریه برای مبارزه با داعش از حشدالشعبی درخواست کمک کنند این نیروهای مردمی می توانند به سوریه اعزام شوند.  

«نوری‌ مالکی» گفت که نیروهای مردمی عراق پس از شکست تروریست های داعش در عراق می توانند برای مبارزه با گروهک‌های تروریستی در صورت درخواست دولت و مردم سوریه به این کشور اعزام شوند.

مالکی تصریح کرد که اگر ما داعش را در موصل و عراق شکست دهیم، برای ادامه مبارزه با تروریسم و گروهک های تروریستی می توانیم به سوریه برویم.







ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *