آیا می‌توان قابلیت کیفری چک را از بین برد؟

4:12 - 01 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۹۴۲۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
برگشت خوردن چک، همیشه یکی از دغدغه‌های کسانی بوده که آن را صادر می‌کنند. قابلیت کیفری چک که نتیجه آن، گاه به زندان افتادن صادرکننده چک برگشتی است، همان چیزی است که باعث واهمه صادرکنندگان از برگشت خوردن احتمالی آن می‌شود؛ اما آیا می‌شود قابلیت کیفری چک را از بین برد؟
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، برگشت خوردن چک، همیشه یکی از دغدغه‌های کسانی بوده که آن را صادر می‌کنند. قابلیت کیفری چک که نتیجه آن، گاه به زندان افتادن صادرکننده چک برگشتی است، همان چیزی است که باعث واهمه صادرکنندگان از برگشت خوردن احتمالی آن می‌شود؛ اما آیا می‌شود قابلیت کیفری چک را از بین برد؟ 

زمانیکه فردی چکی صادر می نماید مکلف خواهد بود تا در سر وعده مقرر پول نقد در حساب خود داشته باشد. چنانچه در سررسید چک صادرکننده پول در حساب نداشته باشد برای دارنده سه امکان به منظور مطالبه وجه چک وجود خواهد داشت.

امکان اول، طرح دعوای حقوقی

امکان دوم، طرح شکایت کیفری

امکان سوم، اقدام از طریق دایره اجرای ثبت

بنابراین ممکن است دارنده از حق خود استفاده کرده و اقدام به طرح شکایت کیفری نموده باشد؛ این در حالی است که این راه زمانی به نتیجه خواهد رسید که شرایط خاصی در چک وجود داشته باشد. من باب مثال چک وعده دار نباشد یا بابت تضمین یا تعهد نبوده باشد.

لذا صادرکننده می تواند با اثبات این امور قابلیت شکایت کیفری چک را زائل نماید، پس به صرف این امر نمی توان دارنده را مورد تعقیب کیفری قرار داد؛ چه اینکه ایشان از حق و امتیاز قانونی خود استفاده نموده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *