بازخوانی غصه های تکراری قصه‌های سفر/ وقتی مردم پاسوز سفرهای نوروز می‌شوند

9:48 - 22 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۹۱۵۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
با وجود نزدیکی به ایام نوروز و داغ شدن بازار سفرهای نوروز شاهد افزایش نرخ بلیت و تورهای مسافرتی همانند هر سال هستیم که در این میان جای نظارت و تامین زیر ساخت‌های لازم در این شرایط از ملزومات کنترل بازار تورهای مسافرتی محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در حالی که به روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم که برنامه‌ریزی مردم برای سفرهای نوروزی و مخصوصا سفر به شهرهای زیارتی افزایش می‌یابد که به نسبت آن هزینه های سفر نیز در حال افزایش است.
 
در میان شهرهای زیارتی شهر مشهد یکی از مقصدهای اصلی مسافران نوروزی مخصوصا در زمان تحویل سال محسوب می‌شود و آژانس‌های مسافرتی نیز در این ایام مشتریان بیشتری نسبت به سایر روزهای سال دارند و این شرایط را مغتنم شمرده و از فرصت کمال استفاده را می‌برند.
 
در این میان سفر با هواپیما در ایام نوروز به نسبت اتوبوس و قطار طرفدار بیشتری دارد و نرخ سفر نیز به صورت هوایی به نسبت افزایش خواهد یافت که این امر با توجه به ایام نوروز و لحظه تحویل سال دو چندان خواهد شد.
 
قیمت بلیت اتوبوس تهران به مقصد مشهد از 37 هزار تا 57 هزار تومان است و قیمت بلیت قطار برای هر نفر از 70 هزار تا 120 هزار تومان با توجه به درجه قطارها متغیر است.
 
اما قیمت بلیت هواپیما برای سفر به مشهد در ایام نوروز قبل از پروازها اوج می‌گیرد و در روزهای پایانی سال امکان خرید بلیت به مقصد مشهد وجود ندارد و آژانس‌های مسافرتی برای به جیب زدن سود بیشتر تور و بلیت هواپیما را با هم  به فروش می‌رسانند که دراین میان سود خوبی به جیب می‌زنند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که با وجود باقی ماندن بیش از یک هفته به عید نوروز آژانس‌ها بلیتی برای فروش در اولین روز عید ندارند و تنها تور و بلیت‌های ویژه‌ای برای مسافران خاص دارند که نرخ این تورها برای هر نفر تا 2 میلیون و 500 هزار تومان نیز می‌رسد که با این وجود مردم اگر ناچار باشند ترجیح می‌دهند این مبلغ را نیز بپردازند  تا در لحظات تحویل سال در بارگاه امام رضا باشند.
 
این در حالی است که در رزوهای عادی و غیر تعطیل نرخ تورهای مشهد از 300 هزار تومان شروع و نهایتا تا یک میلیون تومان در هتل‌های لوکس می‌رسد که این نرخ ها در ایام نوروز تا 3 برابر نیز افزایش می‌یابد.
 
اما در این میان سفر به جزیره کیش و حضور در جشنواره نوروزی این جزیره رویایی یکی دیگر از برنامه‌های مردم در ایام نوروز محسوب می‌شود که نرخ تورهای مربوط به این جزیره حداقل از 900 هزار تومان شروع 4 میلیون تومان ادامه دارد که افراد می‌توانند با این نرخ به تورهای خارجی سفر کنند که به نسبت تورهای داخلی به صرفه‌تر هستند.
 
با این وجود نرخ تورهای کیش در طول سال نهایتا تا یک میلیون و 500 هزار تومان برای هتل‌های درجه یک افزایش می‌یابد که این نرخ‌ها با نزدیکی به ایام نوروز سر به فلک کشیده‌اند.
 
اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بسیاری از آژانس‌ها برای به جیب زدن سود بیشتر تورهای خود را برای روزهای پایانی سال نگه داشته و از فروش آن امتناع می‌کنند تا سود بیشتری به جیب بزنند.

براساس این گزارش موضوع کمبود امکانات و زیر ساخت‌ها در ایام خاص سال در حال تکرار است و سازمان گردشگری با وجود مشکلات بسیار و افزایش نرخ‌ها در ایام نوروز و افزایش تقاضا راه‌حل اساسی برای این شرایط نداشته و مردم همانند هر سال پاسوز سفرهای نوروزی می‌شوند.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *