خرید شب عید حمایت از کالای ایرانی حمایت از نام ایرانی

6:30 - 21 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۸۶۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
شب عید فرصت خوبی برای تقویت توان تولید داخلی و حمایت از کارگر ایرانی با مصرف کالای ایرانی است.
تولید داخلیبه گزارش گروه اقتصاد ، طبق سنوات گذشته سیاست‌های ستاد تنظیم بازار شب عید معطوف به جلوگیری از افزایش  قیمت، تامین کالاهای اساسی و در دسترس بودن کالاها با برپایی نمایشگاه‌های بهاره شده است و به نظر می‌رسد ترویج مصرف کالاهای داخلی و اصلاح الگوی مصرف که از اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است در مصوبه ستاد تنظیم بازار شب عید در این مصوبه مورد غفلت واقع شده است.

بی تردید مصرف کالای داخلی دارای مزایایی از قبیل ایجاد کار و اشتغال، افزایش ثروت ملی، افزایش توان رقابت پذیری بنگاه‌های اقتصادی است که بایستی از هر فرصتی برای ترغیب مردم در افزایش مصرف کالاهای ایرانی استفاده نمود درصورت داشتن برنامه ریزی مناسب از طرف عوامل ذیربط، خریدهای اسفند ماه می‌تواند در تحریک تولید داخلی نقش به سزایی داشته باشد.

عواملی که در قصد خرید و انتخاب کالاهای خارجی توسط مصرف کننده داخلی موثر است عبارتند از عوامل مرتبط با کشور مبدا (بعد شناختی، بعد احساسی و بعد هنجاری کشور مبدا) و عوامل مرتبط با محصول (آشنایی با برند، اعتماد به برند، ارزش ادراک شده از محصول). 

عوامل مرتبط با کشور به معنای کشوری که مرکز تجاری آن شرکت تولید کننده در آن کشور واقع شده، تعریف شده است و به عنوان کشور سازنده یا کشور طراح و یا کشوری که در آن مونتاژ صورت می‌گیرد تعریف می‌کنند. این عامل از مهمترین عوامل برداشت مشتری از کیفیت محصول است که مشتری ایرانی بطور کامل با آن آشناست و تاثیر به سزایی در خرید مشتری دارد. 

عوامل مرتبط با محصول تاثیر مستقیمی بر خرید توسط مصرف کنندگان داخلی (ایرانی) دارد. میزان آگاهی مصرف کننده از برند در اشتیاق از خرید یا اجنتاب از خرید برند مورد نظر موثر است . نام تجاری می‌تواند در تعدیل اثر کشور مبدا در انتخاب کالا موثر باشد. با توجه به این مطالب نظر می‌رسد حضور کمرنگ نام‌های تجاری محصولات تولید داخل در برابر برند‌های خارجی باعث افزایش علاقه مندی و تمایل مصرف کنندگان ایرانی به کالاهای خارجی شده است.

ایجاد و تقویت برندهای ایرانی می‌تواند از راهکارهای ترغیب مشتری ایرانی برای خریدکالای ایرانی باشد. بنابراین لازم است طبق بند 8 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید، حمایت‌های کافی از سمت دولت برای کسب و کارهای داخلی صورت پذیرد. 

در حال حاضر بیشتر تمرکز دولت در حمایت از کسب و کارها، معطوف به پرداخت تسهیلات است و حمایت‌های دیگر در جهت  تقویت برندهای داخلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.ل ازم به ذکر است علاوه بر حمایت دولت، حمایت مصرف کننده نیز برای حمایت از تولید داخلی لازم است تا با انتخاب و خرید محصولات داخلی حمایت خود را از کارگر ایرانی و رونق تولید داخلی اعلام نمایند.
 
مینا خوشدونی فراهانی
کارشناس حوزه اقتصادی




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *