رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یک دقیقه سکوت، نمایش برتر نهمین جشنواره تئاتر زندان‌های فارس

16:00 - 20 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۸۵۱۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
اختتامیه نهمین جشنواره تئاتر زندان‌های استان فارس برگزار شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها، سیدحشمت اله حیات الغیب مدیرکل زندانهای فارس در آیین اختتامیه نهمین جشنواره تئاتر زندانیان استان فارس ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و فرزند بزرگوارشان امام راحل(ره) گفت: در مجموعه زندان های استان، فعالیتهای اصلاحی و تربیتی زیادی در حوزه های قرآنی و نماز، کلاس های عقیدتی، سوادآموزی، مدرسه از راه دور تا مقطع دانشگاهی و فعالیتهای ورزشی و اشتغال و حرفه آموزی انجام می شود.

حیات الغیب افزود: حوزه هنری در زندانها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در سطح زندانهای استان، فعالیتهای خوبی در این حوزه انجام شده و موفقیتهای خوبی هم بدست آمده است.
وی اضافه کرد: فعالیت هنرهای نمایشی از جمله فعالیتهای مهم و اثرگذار در زندانهاست و این فعالیت مهم و اثرگذار بیش از ۹سال است که به صورت منظم و منسجم از سال ۸۷ در سطح استان برگزار می گردد.

مدیرکل زندانهای فارس یادآور شد: در حال حاضر ۴۲گروه نمایشی فعال در زندانهای استان درحال فعالیت هستند و هر سال طی دو مرحله از آذرماه فعالیتهای خود را شروع و آثار مورد بازبینی قرار می گیرند و در اسفندماه خاتمه می یابد.

وی اظهار داشت: با نظارت هیأت داوران و با حضور کلیه زندانهای استان، از بین ۴۲گروه نمایشی ۱۲اثر توسط داوران انتخاب و به مرحله نهایی راه یافته است.

حیات الغیب ادامه داد: این برنامه های اصلاحی و تربیتی آثار بسیار خوبی در جهت اصلاح و تربیت زندانیان دارند و مهمترین اثرات این برنامه ها، اصلاح و تربیت مددجویان، کاهش آسیب و کاهش نرخ بازگشت زندانی به زندانهاست.

مدیرکل زندانهای فارس یادآور شد: با بررسی هایی که انجام شده است افرادی که به صورت فعال در این برنامه ها شرکت می کنند نرخ بازگشت مجدد آنان به زندان کمتر از ۵درصد است.
وی تصریح کرد: اثرات دیگر این برنامه، کشف استعدادهای زندانیان در حوزه های مختلف هنری و ایجاد بستر لازم برای فعالیتهای آنان و دستیابی به اهداف سازمانی است.

این مقام مسئول در زندانها گفت: هدف جشنواره تئاتر در زندانها، ساختن یک هنرمند حرفه ای و رقابتی نیست هدف کمک به بازسازی شخصیت، خودشکوفایی، کشف استعدادها، توانمندسازی و پرکردن اوقات فراغت زندانیان و بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه و آغوش خانواده است.

حیات الغیب تأکید کرد: مهمترین هدف، کاستن فشارهای روحی و روانی و ایجاد آرامش در زندان به ویژه برای زندانیان جرایم سنگین و حبس های طولانی مدت می باشد.

مدیرکل زندانهای فارس با بیان اینکه هنر در واقع تجلی گاه احساسات و عواطف هر انسان است، گفت: هنر فرد را برای شناخت هرچه بیشتر درون خود یاری و کمک می کند و در حقیقت بین عواطف و جسم انسان تعادل ایجاد می کند و آرامش در جسم و روح فرد بوجود می آورد و انسان را برای رویاروئی با مشکلات عاطفی و اجتماعی آینده آماده می سازد.
وی اضافه کرد: هنر می تواند در سلامت و بهداشت روح افراد مؤثر باشد و در زندانها از هنر درمانی و تئاتر درمانی به عنوان روشی در جهت رشد و بالندگی فکری مددجویان استفاده می گردد که به عینه این اثرات را به صورت محسوس و ملموس در زندانها مشاهده کرده ایم.
حیات الغیب ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های تئاتر که عنوان می کنند، فقط یک هنر نیست در بعضی از مکانها مثل زندان نقش تربیتی و درمانی هم دارد.

مدیرکل زندانهای فارس تأکید کرد: امروز هنر تئاتر در جوامع مختلف حتی در بیمارستان ها، مهدکودک ها، خانه سالمندان انجام می شود ولی اثر تئاتر در زندانها با سایر مکان ها کاملاً متفاوت است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی در ادامه گفت: تئاتر هنری است که مجموعه ای از هنرهای دیگر را در قالب خود جای داده است و مقام معظم رهبری در مورد ارزش هنر می فرمایند: «شک نباید کرد که انقلاب به هنر نیازمند است و ابزارهای هنری بی شک رساترین و بلیغ ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است.هنر دقیق ترین و رساترین وسیله انعکاس اندیشه ها و آرمانهای شریف می باشد و هنری که در خدمت به خلق، انسانیت و راستی و درستی قرار داشته باشد ارزشمند محسوب می شود.»

در اختتامیه ایت همایش، نمایش یک دقیقه سکوت کاری از زندانیان هنرمند مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز بیشترین امتیاز را کسب کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *