حضور دیپلماتیک «مشاور سرلشکر سلیمانی» در عراق چه فوایدی را برای این کشور خواهد داشت؟/ اظهار نظر 3 کارشناس درباره سردار مسجدی

10:12 - 18 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۷۷۵۶
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
اواسط دی ماه بود که خبرگزاری میزان، از انتصاب سردار سرتیپ ایرج مسجدی٬ مشاور عالی سرلشکر قاسم سلیمانی٬ فرمانده نیروی قدس سپاه در سمت سفارت ایران در عراق خبر داد.
-گروه سیاسی: اواسط دی ماه بود که ، از انتصاب سردار سرتیپ ایرج مسجدی٬ مشاور عالی سرلشکر قاسم سلیمانی٬ فرمانده نیروی قدس سپاه در  سمت سفارت ایران در عراق خبر داد.(بیشتر بخوانید)

سردار مسجدی

همان زمان علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتصاب یک فرد نظامی مانند سردار مسجدی به عنوان سفیر ایران در عراق معمول است یا خیر، بدون اشاره به نام وی گفت: این انتخاب(انتخاب فرد نظامی در مقام سفیر) به واسطه ویژگی های عراق معمول است و اینکه افراد نظامی سفیر بشوند نیز در دنیا امری متداول است و مشکلی ندارد. اما روز گذشته بود که خبرگزاری عین عراق خبر مربوط به سفارت سردار مسجدی در عراق را تایید کرد.

حضور سردار مسجدی در مقام سفارت ایران در عراق، به معنای افزایش حضور مستشاری ما در عراق نیست

در همین زمینه سید قاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و قائم مقام سابق لشکر عملیاتی نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه سردار مسجدی یک فرد کاملا باتجربه و پخته در مسائل سیاسی، نظامی، فرهنگی و دیپلماتیک است، اظهار کرد: سابقه روشن و پرافتخار سردار مسجدی در عراق در جریان مبارزه با تروریست های تکفیری، سبب علاقمندی مردم این کشور به ایشان شده است؛ مردم عراق خدمات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را طی سالهای گذشته فراموش نکرده اند.

جاسمی

وی افزود: مطمئنا حضور سردار مسجدی در راس سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، هم در موضوع روابط فی مابین دو کشور و هم در روند روبه جلوی کشور عراق به لحاظ سیاسی، تاثیرات بسزایی خواهد داشت.

جاسمی در پایان با بیان اینکه حکومتی که در عراق از رای مردم برخاسته است، با حضور سردار مسجدی به عنوان سفیر ایران در عراق موافقت کرده است، خاطرنشان کرد: برخی سعی می کنند با ساختن شایعه های گوناگون، اینگونه القا کنند که فعالیت سردار مسجدی به عنوان سفیر ایران در عراق، با افزایش حضور مستشاران نظامی ایران در عراق همراه خواهد بود؛ حال آنکه این حرف از ریشه غلط است چراکه حضور مستشاران نظامی ایران در کشورهای جبهه مقاومت صرفا به درخواست این کشورها و در صورت مهیا بودن شرایط انجام می شود.

سردار مسجدی نباید صرفا در نظامی گری خلاصه شود

اردشیر نوریان رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، اظهار کرد: از آنجا که انتخاب سفیر ذیل مسائل حقوق بین الملل تعریف می شود، نوع روابط دو طرفه نیز موضوعیت پیدا می کند؛ در این راستا نوعا کسانی که به عنوان سفیر، کاردار، نماینده تام الاختیار و فرستاده ویژه انتخاب می شوند، قطعا مورد تایید و پذیرش کشور میزبان نیز قرار گرفته اند.

نوریان

وی با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق، امروز روابط ویژه ای است، تاکید کرد: بعد از پایان جنگ هشت ساله که صدام با پشتیبانی های مالی غرب و شرق علیه ما به راه انداخت، روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق وارد فاز دوستی و حسن همجواری شد و رفتارها بر مبنای چارچوب های اسلامی و برادرانه تعریف شد.

نوریان با بیان اینکه امروز در کشور عراق گروهی حکومت می کند که برخاسته از اراده سیاسی مردم این کشور است، گفت: در چنین فضایی، انتخاب و بکارگیری افرادی که در گذشته سوابق طولانی و ممتدی در روابط دو کشور چه در زمان بحران و چه پسابحران داشته اند، امری شایسته و مطلوب است.

رئیس کمیته دفاعی مجلس ادامه داد: از آنجا که من با سردار مسجدی آشناییت مستقیمی دارم، باید بگویم که ایشان شخصیتی چند بُعدی دارند؛ سردار مسجدی نباید صرفا در نظامی گری خلاصه شود؛ او علاوه بر اینکه با مفاهیم امنیتی کاملا آشنا و به چارچوب همکاری های نظامی امنیتی آگاه است،  در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز صاحب نظر است

وی با بیان اینکه با توجه به حضور داعش در عراق و تداوم بحران های امنیتی در حوزه ژئوپلتیکی غرب کشور، انتخاب افرادی که وجه قالب آنها فهم درست از مسائل امنیتی باشد، در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: اگر کشوری بخواهد نفوذ خود را مثلا در حوزه نظامی در کشور دیگری تقویت کند، نیازی ندارد که حتما یک فرد نظامی را به عنوان سفیر و مسئول به آن کشور اعزام کند.

ایران وضعیت حساس عراق را درک کرده است

محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه شغل های رده بالای نظامی، منافات و مغایرت چندانی با شغل های حساس دیپلماتیک ندارند، تاکید کرد: این موضوع که افسران و ژنرال های با تجربه، به عنوان مسئول دیپلماتیک یک کشور برگزیده شوند، موضوع جدیدی نیست و در سراسر دنیا مسبوق به سابقه است؛ ما حتی گاها دیده ایم که بعضی از ژنرال ها تا حد وزیر خارجه هم پست گرفته اند.

جمالی

وی افزود: با توجه به شناخت عمیق سردار مسجدی از جریانات فعال در عراق و با توجه به شرایط بحرانی منطقه از جمله وجود تروریسم و افراط گرایی، انتخاب سردار مسجدی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، نشان دهنده این است که ما اهمیت و حساسیت وضعیت عراق را درک کرده ایم.

این عضو هیات رئیسه مجلس در پایان گفت: مسلما کشور میزبان سردار مسجدی با شناخت دقیقی که از او داشته حکم مسئولیت سفارت او را تایید کرده است؛ آنها قدر زحمات ایشان را در جریان مبارزه با تروریست ها به خوبی می دانند.



رضا ن
|
-
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
0
0
فایده اش همین بس که وقتی نام حاج قاسم کنار این سردار عزیزقرار میگیرد اتوماتیک وار آرامش قلبی به آدم دست میدهد نتنها این سردار بلکه هر کسیکه مورد تائید حاج قاسم قرار گیرد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *