تشریح چالش‌ها و تنگناهای ناشی از دوران تحریم در صنعت هوایی/ خرید هواپیما مهم‌ترین نتیجه برجام در صنعت هوانوردی است

23:15 - 17 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۷۵۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ضمن تشریح چالش‌ها و تنگناهای ناشی از دوران تحریم در صنعت هوایی بیان کرد: برای ایستادگی در دوران تحریم مجبور به انجام ۴ هزار و ۴۰۰ نشست و برخاست اضافی در پروازهای خود به اروپا شده و برای هریک نزدیک به ۲۰ هزار دلار هزینه مازاد پرداخت کردیم.
ایران ایربه گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در نشست اطلاع‌رسانی از دستاوردهای برجام در تشریح چالش‌ها و تنگناهای ناشی از دوران تحریم گفت: صنعت هوائی به دلیل ماهیت خود و اینکه به عنوان یک صنعت وابسته به شمار می‌رود در دوران تحریم‌ به شدت مورد تأثیر قرار گرفت.

پرورش در ادامه درج نام هما در ليست شركت‌های ممنوعه اداره خزانه‌داری آمريكا و تعلیق هما در اتاق پاياپای (یاتا) و عدم امكان فروش بليط مسافری و بار توسط آژانس‌های طرف قرارداد در سرتاسر دنيا را نمونه ای از آسیب‌های دوران تحریم علیه هما اعلام کرد و گفت: این اتفاق در حالی به وقع پیوست که شرکت هواپیمایی هما با سابقه‌ای ۵۵ ساله به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضای یاتا شناخته می‌شد.

وی همچنین اضافه کرد: بلوكه شدن حساب‌های فروش مسافر و بار هما در خارج از كشور ناشی از تحريم یاتا، انسداد حساب‌های هما در خارج از كشور و معضلات انتقال ارز از جهت پرداخت هزينه‌های الزام‌آور عملياتی، ممانعت از پروازهای هواپيماهای باری هما در كشورهای اروپايی توسط اتحادیه اروپا، عدم همكاری مراكز تعميراتی خارج از كشور با هما، تشديد محدوديت‌های گمركی كشورهای خارجی برای ترخیص قطعات و تجهيزات مورد نياز نمونه‌ای دیگر از فشارهای وارده تحریم بر صنعت هوایی کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر همچنین در اشاره به سایر مشکلات این شرکت در زمان تحریم بیان کرد: عدم دسترسی به موتور و قطعات يدكی هواپيماها از منابع دست اول، افزايش شديد هزينه‌های تأمين قطعات و موتور يدكی، افزايش زمان زمين‌گیری هواپيما به دليل نيازهای تعميراتی ناشی از مسن بودن ناوگان و عدم دسترسی سريع و آسان به قطعات يدكی و تجهيزات مورد نیاز از دیگر مشکلات موجود در آن دوره محسوب می‌شود.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: افزايش بهای تمام شده ارائه خدمات ناشی از افزايش قیمت تمام شده لوازم يدكی، افزايش مصرف سوخت به دليل سن ناوگان، هزينه بيشتر مبادلات ارزی، افزايش نرخ سوخت تحويلی و افزایش هزینه‌های تأمین قطعات به دلیل نشست و برخاست اضافه در فرودگاه‌هایی که از تحویل سوخت خودداری می‌کردند، افزایش هزینه‌های فرودگاهی، جایگزینی بخشی از صندلی قابل ارائه در پروازهای بین‌المللی یا سوخت هواپیما برای مقابله با تحریم که زیان‌دهی شرکت‌ را افزایش می‌داد بخش دیگری از معضلات صنعت هوایی در سال‌های تحریم به شمار می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از قطعنامه ۱۹۲۹ و تحریم فروش میعانات سوختی به هواپیماهای ایرانی به یک باره کشورهای اروپایی تعامل خود را در ارائه سوخت به پروازهای ایرانی تا ۵ سال قطع کردند.

پرورش با تأکید براینکه ما در آن دوره برای آنکه نشان دهیم به هیچ وجه تسلیم تحریم‌های غرب نخواهیم شد گفت: برای ایستادگی در این نابربری مجبور به انجام ۴ هزار و ۴۰۰ نشست و برخاست اضافی در پروازهای خود به اروپا شده وبرای هرکدام نزدیک به ۲۰ هزار دلار هزینه مازاد پرداخت کردیم.

مدیرعامل هما با بیان این‌که در زمان تحریم‌ها در برخی از موارد ناچار بودیم بعضی از قطعات هواپیما را تا ۳۰۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی خریداری کرده و به کشور وارد کنیم، افزود: اما خوشبختانه بعد از تحریم‌ها بخشی از این مشکلات حل شده و توانسته‌ایم بدون هیچ واسطه‌ای قطعات هواپیما را وارد کنیم.

پرورش با اشاره به این‌که پس از برجام و با باز شدن حساب‌های ایران‌ایر در سایر کشورهای جهان هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران توانست قراردادهای چشمگیری را در حوزه خرید هواپیما انجام داده و بیش از هزاران ساعت با بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا به مذاکره بپردازد، گفت: یک سال قبل از اعلام برجام مذاکرات خود با ایرباس را آغاز کرده و در سفر آقای روحانی به فرانسه تفاهم‌نامه خرید آن را به امضا رساندیم.

وی افزود: در راستای قرار داد خرید ۱۰۰ فروند ایرباس، چندی پیش اولین فروند هواپیمای برجامی وارد کشور شد و به احتمال زیاد هفته آینده دومین و تا پایان سال سومین هواپیمای ایرباس نیز وارد کشور خواهد شد.


این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷، پنج فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هوائی هما افزوده خواهد شد گفت: قرارداد امضا شده ایران‌ایر با شرکت بوئینگ شاید یکی از مهمترین دستاوردهای ما در این حوزه باشد چرا که پس از ۴۰ سال موفق به انجام چنین کاری شدیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *