رایزنی های ظریف در جاکارتا

13:33 - 17 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۷۴۸۱
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند با روسای جمهور سریلانکا و آفریقای جنوبی، برخی همتایان خود و دیگر مقامات شرکت کننده دیدار و گفتگو کرد.
ظریف

به گزارش گروه سیاسی ، به نقل از روابط عمومی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در اندونزی بسر می برد، در حاشیه این اجلاس، با رئیس جمهور سریلانکا، معاون‌ رئیس جمهور هند، وزرای امور خارجه اندونزی، کنیا و آفریقای جنوبی و نیز وزیر همکاری بین المللی فرانسه و وزیر مشاور در امور خارجی ژاپن ملاقات و با رئیس جمهور آفریقای جنوبی، نخست وزیر و وزیر خارجه مالزی، نخست وزیر بنگلادش، معاون رئیس جمهور تانزانیا و دبیرکل آیورا گفتگو کرد.

این اجلاس سه روزه و در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرا و سران طی روزهای 15 لغایت 17 اسفند در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شده است.

آفریقای جنوبی، هندوستان، جمهوری اسلامی ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات متحده عربی، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس (مقر اتحادیه)، تانزانیا، ماداگاسگار، موزامبیک، سیشیل اعضای این اتحادیه را تشکیل می‌دهند و کشورهای چین، ژاپن، مصر، انگلستان و فرانسه از اعضای ناظر و طرف گفت‌وگوی اتحادیه هستند.

تشکیل این سازمان در مارس 1995 در نشستی در کشور موریس که اکنون مقر این اتحادیه‌ است، مورد تصویب قرار گرفت و بعداً در روزهای 6 و 7 مارس 1997 رسماً آغاز به کار کرد.

اهداف اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند Indian Ocean Rim-Association for Regional Cooperation مواردی همچون تقویت رشد پایدار و توسعه متوازن در منطقه و بین اعضای اتحادیه، تمرکز بر آن حوزه از همکاری‌های اقتصادی که حداکثر فرصت‌ها را برای منافع مشترک و منافع متقابل فراهم می‌کند و گسترش آزادسازی تجاری و حذف موانع موجود بر سر راه جریان‌های تجارت، سرمایه و فناوری در منطقه اقیانوس هند اعلام شده‌ است. نام اختصاری این اتحادیه  IOR-ARC است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *