عقده گشایی عربستان نسبت به عمق استراتژیک ایران در منطقه

5:05 - 18 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۷۲۷۲
دسته بندی: سیاست
یک کارشناس مسائل غرب آسیا عمق استراتژیک ایران و نفوذ در میان ملت های منطقه را موجب پیشی گرفتن جمهوری اسلامی ایران در برابر سعودی ها عنوان کرد و گفت: این مسئله نوعی عقده و سرخوردگی در عربستان ایجاد کرده است.
دستمالچیان
به گزارش گروه سیاسی ، احمد دستمالچیان با اشاره به رقابت عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران از دیرباز اظهار کرد: ایران همواره دست برتر را در حوزه توان سیاسی و استراتژیک و نقش آفرینی در منطقه داشته و عربستان به دلیل فقدان عمق استراتژیک از این موضوع در رنج بوده است.

وی فقدان پشتوانه مردمی سعودی ها در منطقه را موجب سرخوردگی و شکست آن ها در این رقابت دانست و افزود: عربستان از پیروزی انقلاب اسلامی و راه اندازی جنگ تحمیلی با پشتیبانی مالی عربستان، اقداماتی علیه جمهوری اسلامی شکل داده ولی در هیچ یک از آن ها به نتیجه نرسیده است.

به نقل از رادیو گفت و گو، دستمالچیان عمق استراتژیک ایران و نفوذ در میان ملت های منطقه را موجب پیشی گرفتن جمهوری اسلامی ایران در برابر سعودی ها عنوان کرد و ادامه داد: این مسئله نوعی عقده و سرخوردگی در عربستان ایجاد کرده است و فریادهای عربستان و ترکیه در کنفرانس مونیخ نشان از عدم دستیابی به اهداف شان است.

این کارشناس مسائل حوزه غرب آسیا در عین حال به زمین گیر شدن ترکیه در صحنه میدانی سوریه اشاره کرد و افزود: ترکیه شکست مفتضحانه ای در بعد استراتژیک متحمل شد؛ عربستان نیز علنا نشان داد تروریست های تکفیری سوریه و عراق را حمایت تسلیحاتی و مالی می کند و علنا اعلام کرد دشمنِ آن ها اسرائیل نیست؛ بلکه ایران است.

دستمالچیان تصریج کرد: عربستان به نوعی دریوزگی در منطقه دچار شده و ابایی از موضع گیری های این چنینی ندارد؛ این ها در صحنه عمل قصد سرنگونی رژیم بشاراسد و تضعیف محور مقاومت و تصرف عراق را داشتند؛ همچنین عربستان به امریکا قول داده بود که ظرف دو هفته کار یمن را یک سره می کند اما در همه این محورها به بن بست رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان راهی جز استیصال و داد و فریاد ندارد و با این روند اقدام به فرافکنی می کند. منبع اصلی صدور و حمایت از تروریسم در منطقه و جهان از سوی عربستان است و ریشه فکری تمامی تکفیری ها در عربستان و مدارس سعودی شکل می گیرد.

دستمالچیان ادامه داد: عربستان در چنین شرایطی به ایران اتهام می زند که حامی تروریسم است؛ البته امریکا، عربستان و رژیم جعلی صهیونیستی حزب اله و محور مقاومت، حماس و جهاد اسلامی را تروریسم می دانند؛ در حالی که در صحنه واقی اینگونه نیست و این گروه ها از شرف خود دفاع می کنند و مسئله مهم اینست که عربستان به اهداف خود دست نیافته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *