رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اروپایی ها حامی برجام اند/پاسخ به حاشیه های ایجاد شده برای مصاحبه ظریف

14:35 - 16 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۷۰۶۱
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه،‌ اروپایی ها را حامی و بخشی از برجام دانست و گفت: کشورهای اروپایی علاقمند به افزایش همکاری با ایران هستند و رفت وآمد های اخیر هیات های اروپایی نیز نشانگر این موضوع است.
قاسمی

به گزارش گروه سیاسی ، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به این که شنیده شده برخی کشورهای اروپایی خواهان سخت گیری آمریکا نسبت به ایران در موضوعاتی غیر از برجام شده اند، گفت: کشورهای اروپایی علاقمند به افزایش همکاری با ایران هستند و رفت وآمد های اخیر هیات های اروپایی نیز نشانگر این موضوع است.

وی موضع اروپایی ها نسبت به برجام را روشن دانست و افزود: اروپایی ها حامی و بخشی از برجام هستند. طیف وسیعی از کشورهای اروپایی در تفاهمات ایران در موضوع هسته ای حضور داشته اند.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: چنین خبری را دریافت نکرده ام که رسما کشوری از اروپا خواهان فشار به ایران باشد ولی برعکس کشورهای اروپایی از این موضوع نگران و خواهان افزایش همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
قاسمی تصریح کرد: رفت وآمدهای هیات های اروپایی در ماه های اخیر، نشانگر افزایش همکاری از سوی اروپایی ها است و فکر می کنم در شرایط موجود، طرح چنین موضوعاتی رسانه ای و قابل اتکا نیست.

**نتایج مذاکرات حج در زمان لازم اعلام می شود/سازمان حج مسئول مذاکره است
 
وی درباره آخرین نتایج مذاکره با عربستان درباره مناسک حج نیز گفت: مسئولیت مذاکره با عربستان در خصوص حج برعهده سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه مسئولیتی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تا جایی که اطلاع دارم مذاکرات تا حدی مثبت پیش رفته است؛ در خصوص برقراری ساز و کار و مکانیزم برای داشتن امکانات کنسولی در ایام حج تفاهمات و مذاکرات مورد بررسی قرار گرفته است .
 
قاسمی اضافه کرد: اجازه دهیم سازمان حج و زیارت اقدامات لازم را انجام دهد و در زمان لازم نتایج مذاکرات را اعلام خواهد کرد .

**ظریف پاسخ به سوالی را به آینده موکول کرد/برخی علاقمندند برای مخاطبان خود سوژه جدید پیدا کنند
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون مصاحبه روز گذشته محمد جواد ظریف اظهار داشت: متن مصاحبه چیزی بوده و حواشی که توسط برخی از دوستانی که حوصله، وقت و شاید ذوق بیشتری برای پرداختن به این مسائل را دارند چیز دیگر. نکاتی که آقای دکتر ظریف مطرح کردند به این شکل نبوده است.
 
قاسمی اضافه کرد: از ایشان در مورد آینده سوال شده بود و جواب داده بودند که هنوز برای صحبت پیرامون مسائل آینده زود است و به نوعی به بعد از انتخابات احاله کرده بودند؛ اینکه چه اتفاقی می افتد و چه پیشنهاداتی به ایشان می شود در همان هنگام و همان شرایط تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.
 
وی ادامه داد: به علت نوع جمله بندی و نگارش مصاحبه شاید برخی به طور طبیعی استنباطی داشتند و برخی علاقه مند بودند با انحراف کوچک در شیب کلمات و لغات، موضوع و سوژه جدیدی برای خوانندگان خودشان پیدا کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امروز هم در روزنامه ها به این مطلب پرداخته شده بود اما آنچه که آقای ظریف به آن اشاره کردند ارتباطی با آنچه که منعکس شده نداشته و ندارد. آقای ظریف بعنوان دیپلمات حرفه ای و کارکشته معمولا می دانند در چه زمانی و چگونه باید درباره برخی مسائل صحبت کنند.
 
ظریف یادآور شد: این بحث که در این مصاحبه و چه در مصاحبه ها و جلساتی که داشته ایم، همواره مطرح بوده و ایشان مورد سوال بودند اما هیچ وقت به طور مشخص به آن پاسخ نداده اند و آن را به آینده احاله کردند که در زمان خودش باید به آن فکر کرد و درباره آن تصمیم گرفت.

**دیدار روحانی اردوغان مهم و به موقع
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دیدار رییس جمهوری با اردوغان در حاشیه اجلاس سران اکو در اسلام آباد اظهار داشت: اجلاس اکو و حضور سران 10 کشور عضو در پاکستان فرصتی را فراهم کرد بعد از مدت ها و برای نخستین بار بعد از کودتای ترکیه و خلایی که در تماس های سطح بالای دو کشور وجود داشت، با تقاضای طرف ترک دیداری میان اردوغان و آقای روحانی صورت بگیرد.
 
قاسمی اضافه کرد: این دیدار، مهم ارزیابی می شود و تا حد زیادی مفید بود. در آن به صراحت درباره آخرین تحولات و مباحثی که بین دو کشور وجود داشت، بحث و تبادل نظر شد و تفاهماتی حاصل شد که البته به معنای حل و فصل مسائل نیست.
 
وی اضافه کرد: فکر می کنم هنوز در برخی حوزه ها اختلاف نظرهایی وجود دارد اما نفس این دیدار در برهه کنونی و بعد از چندین ماه قابل توجه بود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد و دیداری که برگزار شد، دیدار درست و به هنگام بود. در این نشست مطرح شد که پیش از آنکه مقامات دو کشور در رسانه ها سخنی بگویند، در دیدارهای خود مسائل را بررسی کنند و ارتباطات بیشتری بین مقامات دو کشور وجود داشته باشد.
 
قاسمی یادآور شد: در این دیدار طرفین از همکاری های موجود در آستانه و حل و فصل بحران سوریه اظهار رضایت کردند و تفاهم بر این بود که این رایزنی ها با محوریت سه کشور ایران، روسیه و سوریه تداوم داشته باشد.
 

**توصیه به ایرانی ها؛ برای سفر به ترکیه از ناوگان هوایی استفاده کنید
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخورد یکی از ماموران ترکیه با شهروند ایرانی نیز گفت: از این نوع مسائل بخصوص بعد از کودتای نافرجام ترکیه وجود داشته و ما همواره در اطلاع رسانی ها، شهروندان را به احتیاط توصیه، ترغیب و تاکید کرده ایم که با توجه به شرایط ترکیه از سفرهای غیرضروری به این کشور بکاهند.
 
قاسمی افزود: بعد از وقایع اخیر، دستورات لازم به سفارت و کنسولگری هایمان در کشور ترکیه داده شد و با مقامات آن کشور نیز گفت وگو کردیم. خبرهایی هست که با عوامل خاطی برخورد شده است اما هنوز کافی نیست و ما منتظر هستیم وضعیت بهتری برای شهروندان ایرانی در مرزها بوجود بیاید.
 
وی در عین حال گفت: به شهروندانی که اصرار دارند در برهه کنونی به کشور ترکیه سفر کنند، توصیه می کنیم بیشتر از ناوگان هوایی به جایی ناوگان جاده ای استفاده کنند.
 
قاسمی ابرازی امیدواری کرد با درایت و جدید دولت ترکیه چنین مسائلی تکرار نشود و شان و منزلت ایرانیان در مرزهای دو کشور رعایت شود.
 
انتهای پیام /
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *