نگاهی به شکست‎های داعش در عراق و سوریه/در سال 95 چه مناطق راهبردی از اشغال داعش خارج شد؟

7:45 - 02 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۶۹۱۶
گروه تروریستی داعش در سال 95 شکست‌های زیادی را در مقابل ارتش عراق و سوریه متحمل شده و بسیاری از مواضع خود را در این دو کشور از دست داد.
به گزارش گروه بین‌الملل ، گروه تروریستی داعش در سال 95 شکست‌های زیادی را در مقابل ارتش عراق و سوریه متحمل شد تا جایی که بسیاری از مواضع خود را در این دو کشور از دست داد.

طی ماه‌های گذشته مواضع داعش در سوریه و عراق تا حدود زیادی از بین رفته و توانا‌یی‌های این گروه تروریستی در این دو کشور روز به روز کاهش بیشتری می‌یابد.
 
 
 
داعش در عراق 

گروه تروریستی داعش در عراق با مشکلات مالی نیز دست و پنجه نرم می‌کند و علاوه بر این تعداد زیادی از نیروهای خود را نیز از دست داده و به استدلال برخی تحلیلگران تروریست‌های داعش در عراق سودای بازگشت به سوریه را دارند.

به دلیل مشکلات مالی، شکست‌های اخیر و هلاکت تعداد زیادی از سرکردگان از زمان شکل‌گیری تاکنون، داعش در حال حاضر با بزرگترین بحران روبه‌رو شده است.
 
 داعش در عراق
 
 
گروه تروریستی داعش در ماه ژانویه سال 2014 موصل را به اشغال خود در آورد و 2.5 سال بعد از اشغال این شهر در حالی که در حال دست و پا زدن برای حفظ بزرگترین موضع خود در عراق است یکی پس از دیگری محله‌های غرب موصل را به ارتش عراق واگذار می‌کند.

ارتش عراق با دستور حیدرالعبادی در تاریخ 17 اکتبر سال 2017 عملیات آزادسازی موصل را با حمایت گروه‌های مختلف آغاز کرد و موفق شد مناطق شرقی موصل را از اشغال داعش آزاد و عملیات را برای بازپس‌گیری مناطق غربی موصل نیز آغاز کند.
 
 داعش در عراق
 

عملیات موصل با شرکت همه قومیت‌ها در عراق آغاز و ارتش عراق از چهار محور با پشتیبانی نیروی هوایی  عملیات خود علیه گروه تروریستی داعش را آغاز کردند.

استان نینوی در شمال غربی عراق با 37 هزار کیلومتر مربع مساحت و حدود 3 میلیون نفر جمعیت، دومین استان بزرگ عراق از نظر مساحت به حساب می‌آید و از نظر سیاسی و اقتصادی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شهر موصل به عنوان پایتخت استان نینوا نیز از نظر اقتصادی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و پس از بغداد بزرگترین شهر عراق به حساب می‌آید و علاوه بر این بسیاری از  چاه‌های نفتی عراق نیز در نزدیکی این شهر قرار داشته و خطوط انتقال نفت عراق به ترکیه نیز ازنزدیکی موصل عبور می‌کنند.
 
 
 داعش در عراق
 

با توجه به اهمیت ویژه‌ای که شهر موصل برای گروه تروریستی داعش دارد، شکست در این شهر ضربه محکمی به این گروه تروریستی وارد خواهد کرد.

علاوه بر این استان نینوا به دلیل داشتن مرز مشترک با سوریه از سمت غرب، گذرگاه اصلی داعش میان عراق و سوریه به حساب می‌آید و تروریست‌های داعش علاوه بر عبور و مرور، نیازهای خود را نیز از طریق این استان تأمین می‌کردند.
 
 
 
داعش در عراق 

از دیگر دستاوردهای ارتش عراق و شکست دیگری برای تروریست‌های داعش، آزادسازی شهر «فلوجه» بود که در سال 2016 به دست آمد.

26 ژانویه سال 2016 ارتش عراق با حمایت نیروهای مردمی موفق شدند شهر استراتژیک فلوجه را از اشغال تروریست‌های داعش آزاد کنند و منابع امنیتی و نظامی عراق اعلام کردند که ارتش کنترل کامل شهر فلوجه را به دست گرفته است.
 
 
 داعش در عراق
 

همزمان با پیروزی گسترده و تضعیف داعش در عراق، ارتش سوریه نیز با پشتیبانی هم‌پیمانان خود موفق شده ضربات سنگینی به تروریست‌های داعش وارد کند و در شهر الباب و استان دیرالزور تروریست‌های داعش تحت فشار قرار گرفته‌اند.
 
 
 داعش در عراق
 

علاوه بر این چندی پیش برخی از منابع خبری گزارش دادند که «ابوبکرالبغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش نیز به شکست این گروه در عراق اعتراف کرده و  پیامی را با عنوان «وداع» به اعضای این گروه تروریستی ارسال کرده و از آنان خواسته است که در صورت محاصره شدن از سوی نیروهای عراقی، خود را منفجر کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *