انقلاب بزرگ؛ نجات محیط زیست از شر پلاستیک

2:30 - 15 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۲۱۷
به تازگی دانشمندان دانشگاه تیش موفق به ساخت یک افزودنی شده اند که می تواند انقلابی بزرگ در زمینه بازیافت باشد .
انقلاب بزرگ؛ نجات محیط زیست از شر پلاستیکبه گزارش گروه فضای مجازی به نقل از العالم، یکی از معضلات بزرگ زندگی امروزی که باعث نابودی محیط زیست نیز شده است، پلاستیک ها هستند. بازیافت پلاستیک می تواند تا حد زیادی این معضل بزرگ را بهبود ببخشد. به تازگی دانشمندان دانشگاه تیش موفق به ساخت یک افزودنی شده اند که می تواند انقلابی بزرگ در زمینه بازیافت باشد.

بازیافت پلاستیک هایی از جنس پلی اتیلن‌ و پلی پروپلین‌ تاکنون کاری امکان ناپذیر تلقی می شد اما استاد  شیمی و زیست‌ شناسی شیمیایی دانشگاه تیش، جفری کوتس و همکارانش با کمک گروهی از محققان دانشگاه مینه‌ سوتا موفق به ساخت پلیمری شده اند که با افزودن آن به مواد ناسازگار پلیمر سخت مکانیکی تولید می شود.

حال با اضافه کردن یک درصد از این افزودنی تولید شده  به مواد پلاستیکی ، درجه پلاستیکی آن ها  افزایش می یابد و در حقیقت دارای خواص بالاتری می‌ شوند. در این صورت است که عملیات بازیافت بهبود یافته و گروهی جدید از ترکیبات پلیمری سخت مکانیکی ایجاد می شود. این نوع پلاستیک جدید با هزینه بسیار پایینی تولید می شود و علمکرد بهتری نیز نسبت به نمونه های قبلی دارد.

اما جالب است بدانید بصورت سالانه چیزی در حدود ۷۸۰ میلیون کیلوگرم نایلون از جنس پلاستیک تنها برای بطری های آب، ظرف غذای یکبار مصرف و البته بیش از همه برای بسته‌ بندی استفاده می‌ شود. اما از این مقدار پلاستیک تولید شده تنها دو درصد از آن بازیافت می شود و بیش از یک سوم آن در محیط  زیست رها خواهند شد البته  ۱۴ درصد از آنها سوزانده می شوند و ۴۰ درصد نیز بصورت زباله در زیر خاک دفن می شوند که همه این موارد نشان می دهند مواد پلاستیکی بیشترین آسیب را به محیط زیست می زنند.

با این روش جدید در بازیافت پلاستیک ها مواد نفتی کمتری برای تولید پلاستیک استفاده می شود و این به معنای استفاده کمتر از سوخت‌ های فسیلی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *