ساعت هوشمند برای بررسی خواب فیل‌ها

21:45 - 14 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۱۸۳
محققان جانورشناسی و روانشناسی برای بررسی الگوی خواب انسان و بهبود آن، دستگاهی شبیه به ساعت هوشمند ساختند که با آن خواب فیل‌های وحشی را زیر نظر بگیرند.
ساعت هوشمند برای بررسی خواب فیل‌هابه گزارش گروه فضای مجازی ، آنا به‌ نقل از Phys.org نوشت: یکی از دغدغه‌های انسان مدرن این است که چطور به یک خواب ایده‌آل برسد و چقدر و چه وقت خوابیدن برای او کافی‌ است. همه ما با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم که اغلب فکر می‌کنیم خواب کافی نداریم.

محققان دانشگاه ویتس، برای بررسی وضعیت خواب، سراغ بزرگ‌ترین پستاندار خشکی رفته‌اند. آنها ساعت مچی هوشمند را از بندش جدا کردند و یک حافظه ثبت وقایع به آن افزودند. سپس این ساعت را با یک ژل که از نظر زیستی بی‌اثر است، به خرطوم فیل‌های بوستوانا وصل کردند. خرطوم یک فیل، متحرک‌ترین اندام این جانور است و وقتی بی‌حرکت بماند، می‌توان فرض کرد که جانور در خواب است.

نتیجه این تحقیق نشان داد که فیل‌ها به‌طور معمول در شبانه روز دو ساعت خواب ایستاده دارند و سپس به راه خود ادامه می‌دهند. آنها هر سه یا چهار روز، یک ساعت به حالت دراز کشیده می‌خوابند که این نشان می‌دهد اصولا فیل‌ها به خواب عمیقی که در آن رویا ببینند نمی‌روند. نتیجه تحقیق همچنین مشخص کرد که یک فیل به احتمال زیاد در 48 ساعت یک بار غرش می‌کند و آن هم در مواجهه با شکارچیان یا مزاحمان است. آنها می‌توانند در صورت احساس خطر مسافتی در حدود 25 کیلومتر را یک سره راه بروند یا از خواب شب‌ها صرف‌نظر کنند.

آنچه از این تحقیق به‌ دست آمد این بود که در مقابل چهار ساعت خواب شبانه‌روز فیل‌های باغ‌وحش که در هر دو حالت درازکش و ایستاده انجام می‌شود، رفتار حیات‌وحش و طبیعی آنها متفاوت است و این به درک بهتر این جاندار کمک زیادی کرد. نتیجه دیگر این بود که می‌توان به‌ این نتیجه رسید که هر جاندار دیگری نیز براساس نیازها و رفتارهای روزمره خود به مقدار مشخصی از خواب نیاز دارد و نیازش با رسیدن به آن از بین می‌رود. اکنون می‌دانیم که فیل‌ها کم‌خواب‌ترین پستانداران روی خشکی هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *