سیاست ترامپ در "افغانستان" هنوز نامشخص است

20:19 - 08 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۶۰۵۳
فریبا پژوه روزنامه نگار ایرانی در یادداشتی نوشت: دولت ترامپ مشخصات برنامه‌های خود برای افغانستان را ارائه نکرده است.
سیاست ترامپ در به گزارش سرویس بین الملل فریبا پژوه روزنامه نگار ایرانی با انتشار  یادداشتی در یوناید پرس نوشت: ترامپ و معاونش مایک پنیس به رهبران افغانستان اطمینان دادند که ایالات متحده به تعهدات خود در مورد امنیت افغانستان عمل خواهد کرد، اما در این مورد هنوز سیاستگذاری  لازم را انجام ندادند.
 
در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ در سال ۲۰۱۳ در تویتتر خود نوشت که ایالات متحده باید از افغانستان خارج شود، نیروهای ما توسط افغا‌ن‌هایی کشته می‌شوند که ما آنان را آموزش می‌دهیم، ما میلیاردها دلار در آنجا به هدر دادیم.
 
بر اساس اعلامیه‌ی ارگ افغانستان، دو هفته پیش ترامپ در یک صحبت تلفنی با اشرف غنی گفته بود که ایالات متحده تعهدات خود به افغانستان را عملی خواهد کرد.
 
همچنین معاون وی پنس در ملاقات ماه فوریه با غنی در کنفرانس امنیتی مونیخ،گفته های مشابهی را اعلام کرده بود.
 
سوالات جدید در مورد امنیت افغانستان پس از آن مطرح می‌شود که داعش هفته‌ی پیش تصاویری را در فیس‌بوک منتشر کرد که اعضای این گروه تروریستی دست یک دزد جوان را قطع می‌کردند و مزارع خشخاش را از بین می‌بردند.
 
پژوه نوشت:‌به نظر می‌رسد هدف از این کار داعش نمایش قدرت این گروه تروریستی و کنترل آن بر ولایت شرقی ننگرهار بوده است.
 
بارک اوباما رییس‌جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که سربازان این کشور تا پایان سال  ۲۰۱۷ در افغانستان باقی خواهند ماند. در حال حاضر ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی و ۳۰۰۰ سرباز ناتو در افغانستان حضور دارند.
 
علاوه بر این مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کردند که ۳۰۰۰ سرباز نیروهای دریایی این کشور به هلمند در جنوب کشور به‌ عنوان بخشی از ماموریت ناتو فرستاده خواهند شد تا نیروهای افغان را آموزش دهند.
 
لیسا کورتیس پژوهشگر ارشد امنیت ملی در بنیاد هریتیچ گفت که نیروهای آمریکا به دلیل وضعیت متزلزل افغانستان باید باقی در این کشور باقی بمانند.
 
کورتیس گفت: نیروهای افغان به آموزش نیروهای آمریکا و ناتو، حمایت هوایی، اطلاعات و مشاوره در میدان‌های نبرد نیاز دارند تا بتوانند تهدیدات طالبان را از بین ببرند. خروج نیروهای آمریکایی در این مرحله این خطر را دارد که طالبان قلمرو بیشتری را تصرف کنند و بدین ترتیب زمینه‌ی احیای القاعده در منطقه را فراهم کنند و روحیه‌ی افراطی‌گری را در سراسر جهان افزایش دهند.
 
وی هشدار داد که اگر ایالات متحده از افغانستان خارج شوند، این کشور دوباره به پناهگاه امن تروریستها که اکثراً اهدافی را علیه آمریکا در ذهن دارند، تبدیل خواهند شد.
 
شاه حسین مرتضوی یکی از معاونان سخنگوی غنی گفت، «در حالی‌که جنگ در افغانستان جریان دارد، طالبان هیچ ولایتی را تحت کنترل خود ندارند».
 
حمدالله محب سفیر افغانستان در ایالات متحده‌ی آمریکا در این رابطه گفت: نگرانی ترامپ در مورد جنگ افغانستان ناظر بر سیاست‌گذاری‌ها و تاکتیک‌ها است.
 
مخالفت ترامپ با سیاست‌های آمریکا در مورد افغانستان متمرکز بر شیوه‌ی مبارزه بوده است
 
وی افزود: ترامپ تهدیدات بزرگی را که از طرف تروریستها در صورت پیروزی وجود دارند، درک می‌کند. مخالفت گذشته‌ی او با سیاست‌های آمریکا در مورد افغانستان متمرکز بر شیوه‌ی مبارزه بود.
 
کورتیس محقق ارشد بنیاد هریتیچ گفت که دولت ترامپ باید استراتژی خود در افغانستان را بازنگری کند و بر توقف دستیابی طالبان به مناطق بیشتر و ایجاد فضایی برای تقویت گفت‌وگوها به هدف توافق سیاسی تمرکز کند. او همچنین گفت که غنی ضرورت دارد تا فساد را کنترل کند.
 
خانم کورتیس گفت: واشنگتن باید برنامه‌هایی را حفظ کند که روند دموکراتیک را تقویت می‌کند، در توسعه‌ی اقتصادی و یکپارچگی اقتصادی منطقه، ایجاد شغل به خصوص در بخش زراعت مشارکت کند. این برنامه‌ها، همچنان باید از فساد فراگیر که جامعه‌ی افغان را به‌ستوه آورده مجزا باشد.
 
کورتیس همچنان با محب موافق است که ترامپ باید به پاکستان هشدار دهد که به حمایتش از تروریستهای که علیه افغان‌ها و آمریکایی‌ها فعالیت می‌کنند، پایان دهد.
 
کورتیس گفت: «به نظر می‌رسد دولت ترامپ همچنان تلاش خواهد کرد تا با پاکستان کار کند، اما از اسلام‌آباد انتظار خواهد داشت تا پناهگاه‌های تروریستها را که ثبات افغانستان و ارتباطات هند- پاکستان را تهدید می‌کنند، نابود سازد».
 
در ادامه این یادداشت آمده است: در حالی‌که برخی از اعضای تیم امنیت ملی ترامپ تجربه‌ی حضور در افغانستان دارند- مشخصاً ژنرال مک ماستر مشاور جدید امنیت ملی و جیمس ماتیس وزیر دفاع- این دولت هنوز مشخصات برنامه‌های خود برای افغانستان را ارائه نکرده است.
 
در همین حال، ژنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای بین‌المللی تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان اخیراً هشدار داده است که ایالات متحده و متحدان آن در سازمان ناتو در افغانستان با بن‌بست مواجه شده‌اند.
 
 بر اساس بررسی موسسه واتسون در امور بین‌المللی و عمومی دانشگاه براون، ایالات متحده در طول ۱۵ سال گذشته حدود ۳.۲ تریلیون دلار در عراق و افغانستان مصرف کرده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *