رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیرخوش اخلاق هم وارد چالش‌های بداخلاقی دولت یازدهم شد

10:26 - 14 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۰۰۶
رسانه‌ای‌ترین وزیر کابینه یازدهم این بار هم صدر خبرها، حاشیه‌ها و گزارش‌های آخر هفته تعطیل کشور را به خود اختصاص داد.
وزیرخوش اخلاق هم وارد چالش‌های بداخلاقی دولت یازدهم شد به نقل از صبح نو، رسانه‌ای‌ترین وزیر کابینه یازدهم، این بار هم صدر خبرها، حاشیه‌ها و گزارش‌های آخر هفته تعطیل کشور را به خود اختصاص داد. این بار اما نه با آخرین پست اینستاگرامی و آخرین مطلب کانال اختصاصی. نه با جراحی رایگان بیماران بی بضاعت و نه توضیح جدید درباره طرح جامع سلامت و بدهی‌های سازمان بیمه سلامت . دکتر «حسن قاضی زاده هاشمی» این بار، در پی گفت و گویی غیر منتظره با فرماندار یکی از شهرهای ایلام و رفتار زننده با او، به سرخط خبرهای جنجالی رسانه‌ها رفت. ماجرایی که البته قرار بود با دلجویی تمام شود و ظاهراً بین دو طرف تمام شد؛ اما نتیجه این پایان خوش در شبکه‌های اجتماعی و عامه مردم ، به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

«بی ادب! آگه گذاشتم یه روز دیگه این جا بمونی. بی  شعور!» این جمله، غیر منتظره‌ترین حرف‌هایی بود که می‌شد از زبان خوش‌اخلاق‌ترین و رسانه دوست‌ترین وزیر دولت یازدهم شنید. قاضی زاده هاشمی اما، انگار آن قدر از حرف‌های فرماندار شهرستان «بدره» ایلام برآشفته بود که این جمله‌ها را نثار وی کرد. جمله‌هایی که در بحبوحه سروصداهای فراوان وزیر،به صورت کامل، صریح و بدون شبهه درحافظه دوربین‌های فیلمبرداری و تلفن‌های همراهی که بالا رفته بودند تا خوش و بش های همیشگی آقای وزیر بهداشت را بگیرند، ثبت و خیلی زود به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شد و ویدیوهای آن در زمره پربازدید ترین ویدیوهای هفته گذشته قرار گرفت.
این، در حالی بود که ساعتی پیش از آن، قاضی‌زاده هاشمی،در حاشیه سفر به شهرستان دهلران با حضور در محل استقرار اتاق‌های عمل سیار کاروان یک موسسه خیریه، 15 عمل جراحی چشم بیماران را رایگان در این منطقه انجام داد.
اما، حقیقت و پشت صحنه این درگیری چه بود؟ فرماندار چه گفته بود که وزیر را این طور آشفته کرده بود و توهین‌های زشتی را نثار فرماندار کرد؟ چرا در بیشتر فیلم‌های منتشر شده، اثری از صحبت‌های فرماندار خطاب به وزیر نیست؟ این‌ها، پرسش‌های مهمی بودند که هریک از رسانه‌ها کوشش کردند به دنبال پاسخی روشن و مستدل برای آن باشند.
روایت خبرگزاری «تسنیم» از این برخورد جنجالی را بخوانید: عصر امروز (پنج شنبه 12 اسفند) در جریان سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان بدره حواشی به وجود آمد.‌

زمانی که مردم و مسوولان شهرستان بدره از وزیر بهداشت درخواست احداث بیمارستان را داشتند فرماندار بدره نیز به برخی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان و کمبود پزشک در بدره اشاره کرد و از وزیر بهداشت خواست که برای مشکلات چاره‌اندیشی کند.
فرماندار بدره درخواست نیرو و امکانات را برای شهرستان بدره از وزیر بهداشت داشته ‌که قاضی‌زاده هاشمی نیز خطاب به مرادحاصلی فرماندار بدره می‌گوید: شما خودتان نماینده دولت هستید و باید مشکلات را پیگیری و برطرف کنید.
در نهایت بین فرماندار بدره و وزیر بهداشت درگیری لفظی پیش می‌آید که این درگیری ‌با وساطت استاندار ایلام پایان می‌یابد.
پس از شهرستان بدره وزیر بهداشت به دهلران سفر کرده و در سخنانی در دهلران به مشکل و درخواست مردم بدره مبنی بر احداث بیمارستان اشاره می‌کند.وی در این رابطه اظهار داشت: به دلیل کم بودن جمعیت بدره نمی‌توان فعلاً در این شهرستان بیمارستان احداث کرد.»
خبرنگار «مهر» هم در خبری کوتاه، دلیل این ماجرا را این طور دانسته است:« گویا در این درگیری که در خصوص امکانات درمانی بوده است، هنگام اعتراض مردم شهرستان به اوضاع بهداشتی و درمانی منطقه فرماندار نیز آنها راتایید کرده و در این زمینه وزیر بهداشت فرماندار بدره را تهدید به برکناری کرده است.»
خبرگزاری «صداوسیما» هم از محکومیت رفتار توهین آمیز وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی توسط نمایندگان مجلس خبر داد و از قول آنان نوشت که هفته آینده این موضوع را پیگیری خواهند کرد.
آقای «جلال میرزایی» نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، سیروان، ملکشاهی و مهران در مجلس شورای اسلامی هم در پیامی با اشاره به اینکه هر انسانی حتی وزیر ممکن است دچار خطا شود؛ گفت این اقدام نباید به منزله توهین به مردم ایلام قلمداد شود.

فیلم و صدایی که تکذیب شد

اما در حالی که فیلم توهین قاضی زاده هاشمی به فرماندار بدره، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، قابل تأمل ترین واکنش به این رفتار زننده از اتاق مدیریت روابط عمومی وزارت بهداشت سر زد و معاون وزیر بهداشت، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، ماجرای توهین وزیر بهداشت را از اساس، تکذیب کرد.
آقای «عباس زارع نژاد»در اظهارنظری عجیب که یکی دو ساعت پس از انتشار فیلم منتشر شد گفت:«خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر درگیری لفظی وزیر بهداشت با فرماندار شهرستان بدره در خصوص امکانات درمانی طی بازدید از اورژانس این شهرستان صحت ندارد.»
معاون وزیر بهداشت، این خبر را صرفاً یک شیطنت رسانه‌ای دانست و گفت:« در این سفر گفت و گویی میان وزیر بهداشت که تولیت سلامت جامعه را بر عهده دارد و فرماندار بدره ایلام در خصوص سطح بندی و بکارگیری نیروهای متخصص که نه تنها در بدره ایلام بلکه در کلیه سفرها به آن توجه ویژه و اساسی دارد، صورت گرفت.»
اما دامنه این تکذیب‌ها به زیرمجموعه وزارت بهداشت هم سرایت کرد و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با سایتی محلی، ضمن تکذیب این خبر، آن را به «حرکات سیاسی برای تحت الشعاع دادن اقدامات پربار وزیر بهداشت» منسوب کرد: «در شرایطی که وزیر بهداشت به استان ایلام سفر کرده تا مراکز درمانی مانند ام. آر. آی و سی تی اسکن را افتتاح و اعتبارات ویژه به استان ایلام اختصاص دهد و علاوه بر این وی در مرکز نوآوران در حال عمل رایگان جراحی چشم به مردم بی بضاعت استان است لذا این قبیل حرکات سیاسی به منظور تحت الشعاع قرار دادن اقدامات پربار وزیر بهداشت برای استان است.»
آقای «سپهر» در پایان هم، رسانه‌ها را به «اخلاق‌مداری و توجه به منافع مردم و بیان دغدغه‌ها در فضایی به دور از منافع سیاسی» دعوت کرد.

زندگی قرار بود شیرین شود اما ...

صبح دیروز (جمعه) اما اتفاق‌ها به گونه‌ای رقم خورد که اصلی‌ترین تکذیب کننده ماجرا، صوت چهار دقیقه‌ای با نام «عذرخواهی و دلجویی وزیر بهداشت از فرماندار بدره» را منتشر کند.
زارع نژاد، تنها به فاصله چند ساعت پس از تکذیب شامگاه دیشب خود، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دولتی «ایرنا» از انتشار فایلی صوتی حاوی عذرخواهی و دلجویی وزیر بهداشت، خبر داد و گفت: «سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» امروز در تماس تلفنی با «سیروس مرادحاصلی» از وی دلجویی و عذرخواهی کرد.
او که درگیری لفظی و توهین وزیر بهداشت را چند ساعت پیش تکذیب کرده بود، این بار گفت:«روز گذشته (پنجشنبه) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان بازدید از پروژه‌های درمانی استان ایلام در شهر بدره به‌دنبال اظهارات فرماندار بدره، صحبت‌هایی بین وی و مرادحاصلی رد و بدل شد که صبح امروز دکتر هاشمی با وی تماس گرفت و در یک مکالمه چهار دقیقه‌ای از وی عذرخواهی کرد.»
مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دوباره برخی رسانه‌ها را متهم به بزرگ‌نمایی کرد و افزود: «پس از دلجویی و عذرخواهی وزیر بهداشت از فرماندار بدره و عرض ارادت فرماندار این شهر به وزیر بهداشت، ماجرایی که برخی رسانه‌ها به سمت بزرگ‌نمایی آن حرکت کردند، بدین ترتیب پایان یافت.انتظار ما از رسانه‌ها این است همان طور که این موضوع را بزرگ‌نمایی کردند، عذرخواهی و دلجویی وزیر بهداشت را نیز پوشش دهند.»
به گفته او، خستگی و فشار کاری، از دلایل این اتفاق ناخوشایند بوده که وزیر در این مکالمه تلفنی به آن اشاره کرده است و متقابلاً فرماندار نیز از اتفاقات پیش آمده عذرخواهی کرد:«دکتر هاشمی دراین گفت وگو اظهار داشت من به بیش از 470 شهر مختلف سفر کرده‌ام و این اولین بار است که چنین اتفاقی افتاده است، شما حلال کنید و ان شاء الله جبران می‌کنیم؛ فرماندار بدره نیز گفت مرید شما و دولت روحانی هستم.»
اما آن چه از این فایل، با عنوان دلجویی وزیر از فرماندار بدره و با تاکید بر عبارت :« پنج بار عذرخواهی وزیر از فرماندار بدره در مکالمه حدود چهار دقیقه‌ای» منتشر شد، واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. واکنش‌هایی که عده‌ای، آن را نشانه «بزرگواری» ، «خشوع» و «محبوب‌تر شدن» وزیر دانستند. عده‌ای دیگر اما، این فایل کوتاه را نشانه‌ای دیگر از توهین وزارت بهداشت به «شعور» مخاطبان و عامه مردم دانستند.
یکی از کاربران فضای مجازی در این باره نوشت:«این فایل رو که گوش دادم، بیشتر از اون که شبیه عذرخواهی وزیر باشه، به عذرخواهی فرماندار از وزیر شباهت داشت». کاربری دیگر در این باره نوشت:«فایل منتشر شده از عذرخواهی وزیر، سوتی مجدد بود. در پیام صوتی قبل از اینکه وزیر حرفی بزند فرماندار بدبخت شروع به پاچه خواری و عذرخواهی می‌کند .یعنی اگر ماجرا رسانه‌ای نشده بود اوضاع دقیقاً همونی بود که وزیر تهدید کرده بود .پس کار وزیر صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته.» کاربری دیگر هم واکنشی متفاوت به ماجرا داشت:« در فیلم منتشر شده وزیر بهداشت به یک نفر گفت بی‌شعور و در فایل صوتی منتشر شده به همه ملت.

چالش بزرگ در آخرین ماه‌های دولت

حالا با اتفاق‌های آخر هفته گذشته، می‌توان گفت که چالشی جدید پیش روی دولت قرار دارد. دولتی که رییس آن، بارها در سخنانش عصبانی شده و حالا خوش اخلاق‌ترین عضو کابینه‌اش را نیز در کنار خود می‌بیند. با این تفاوت که قاضی زاده هاشمی، حتی به ظاهر نیز از دعوای داخلی میان دولتی‌ها و طرف دیگر دعوا عذرخواهی کرد.
با این وجود، کلیدواژه «بی‌شعور» از همان دقایق اولیه انتشار این فیلم، بین کاربران فضای مجازی هشتگ خورد تا واژه‌ای دیگر در میان واژه‌های وزن دار سیاست ایران شکل بگیرد. واژه‌ای که از زبان رسانه‌ای‌ترین عضو کابینه یازدهم نیز بر زبان رانده شده است و از این پس در فرهنگ سیاسی ایران، معنایی خاص خواهد یافت. معنایی که مدیون انتشار فیلم کوتاه یکی از کلیدی‌ترین اعضای کابینه است.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *