مصحف حضرت فاطمه (س) چیست؟ / این مصحف هم اکنون در دست کیست؟

11:34 - 13 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۵۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
در گزارش زیر به دو پرسش " مصحف حضرت فاطمه (س) چیست؟ " و " این مصحف هم اکنون در دست کیست؟ " پاسخ داده شده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، براساس آنچه در روایت ها به آن اشاره شده، بخشی از سخنان و روایات حضرت فاطمه زهرا (س) در کتابی با عنوان مصحف فاطمه (س) گردآوری شده است.

باید توجه داشته باشیم که حضرت زهرا (س) زمانی که برای حضور از امامت و ولایت در جامعه حضور پیدا می کردند و حضور سیاسی خود را تثبیت می کردند، نیز سخنرانی هایی داشتند که براساس آن، مردم متوجه نقش تاثیرگذار بانوی بزرگوار اسلام در زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی می شوند.

از این رو در تعدادی از روایت ها به این موضوع اشاره شده که مصحف فاطمه (س) در برگیرنده روایت هایی است که از دختر گرامی پیامبر اکرم (ص) بر جای مانده است.

مطابق روايات، مصحف فاطمه(س) كتاب مخصوصی است با مطالبی كه آن مطالب از ناحيه فرشته مخصوص يا جبرئيل به حضرت فاطمه(س) القاء شده، و حضرت علی(ع) آن را نوشته و تدوين كرده است، در اين كتاب سخنی از حلال و حرام نيست، بلكه مشتمل بر حوادث غيبی آينده و اسرار آل محمد(ص) است، و در نزد امامان(ع) دست به دست می گشته، و اكنون در نزد حضرت مهدی(عج) است و هنگام ظهور آن را آشكار می سازد، بنابراين نسبت فوق نارواست. در اين راستا نظر شما را به چند روايت زير جلب مي كنيم:

1- شيخ كلينی به سند خود از ابوعبيده نقل می كند: كه يكی از اصحاب از امام صادق(ع) پرسيد:

«مصحف فاطمه(س) چيست؟»

امام صادق(ع) پس از سكوت طولانی فرمود: «فاطمه(س) 75 روز بعد از رسول خدا(ص) زنده بود، و در اين ايام از فراق پدر، بسيار غمگين بود. جبرئيل نزد فاطمه(س) می آمد، و او را دلداری می داد و احوال و مقام های پدرش را برای او بيان می كرد، و از حوادث آينده و غيبی در مورد ظلم های دشمنان به فرزندانش به او خبر می داد، حضرت علی(ع) آن مطالب را می نوشت، و آن (مجموعه) نوشته شده، همان مصحف فاطمه(س) است.

2 - روزی يكی از شاگردان امام صادق(ع) به نام حماد بن عثمان در محضر آن حضرت بود، سخن از مصحف فاطمه(س) به ميان آمد، حماد می گويد: از آن حضرت شنيدم درباره مصحف فاطمه(س) چنين فرمود: «هنگامی كه رسول خدا(س) رحلت كرد، فاطمه(س) بسيار اندوهگين شد كه اندازه آن را كسی جز خدا نداند، در اين هنگام فرشته ای به حضور فاطمه(س) می آمد، فاطمه(س) را دلداری مي داد، و با او هم سخن می شد، فاطمه(س) حاضر شدن فرشته را احساس می كرد، و صدايش را می شنيد، ماجرا را به حضرت علی(ع) خبر داد، حضرت علی(ع) به فاطمه(س) فرمود: «وقتی كه حضور فرشته را احساس كردی و صدايش را شنيدی، به من بگو.» آنگاه فاطمه(س) به حضرت علی(ع) خبر می داد، حضرت علی(ع) نزد فاطمه (س) می آمد و هرچه (از فاطمه يا از فرشته) می شنيد، می نوشت. تا آن كه از آن نوشته ها مجموعه ای به نام مصحف، تدوين شد، در آن مصحف چيزی از حلال و حرام نيست، بلكه در آن از حوادث (غيبی) آينده، خبر داده شده است.»

3- امام صادق(ع) در سخن ديگری فرمود: «مصحف فاطمه(س) در نزد ما است، معتقد نيستم كه در آن، چيزی از قرآن باشد، آنچه را كه مردم به آن نياز دارند در اين وجود دارد، و ما به كسي احتياج نداريم، در آن مصحف، حتي مجازات يك تازيانه و نصف تازيانه و يك چهارم تازيانه و جريمه خراش هست.»

4- امام صادق(ع) در ضمن گفتار و احتجاج در رد مخالفان فرمود: «اگر آنها راست می گويند، مصحف فاطمه(س) را كه وصيتش در آن است، و سلاح پيامبر(ص) نيز همراه آن است بيرون آورند.»4 يعنی مصحف فاطمه(س) در نزد ما است، و وصيت حضرت زهرا(س) كه در آن مصحف ذكر شده مخالفان را تكذيب می كند.

5- فضيل بن سكره می گويد: به محضر امام صادق(ع) شرفياب شدم، به من فرمود: آيا می دانی كه اندكی قبل چه چيزی را مطالعه می كردم؟ گفتم: نه، فرمود: به كتاب فاطمه (س) می نگريستم، نام همه سلاطين كه در زمين فرمان روايی می كنند و همچنين نام پدران آن ها در آن، ذكر شده است، ولی من از نوادگان امام حسن(ع) (و زمامداری آن ها) چيزی را در مصحف نديدم.»

از اين روايات فهميده می شود، كه مصحف فاطمه(س) كتابی غير از قرآن است، و حاوی مطالبی از اخبار آينده و اسراری است كه توسط جبرئيل يا فرشته ديگر به حضرت فاطمه(س) القاء شده، و نيز مشتمل بر وصيت حضرت زهرا(س) می باشد كه حضرت علی(ع) آن مطالب را تنظيم و تدوين نموده است، و اين مصحف در نزد امامان(ع) می باشد. بنابراين آنچه بعضی به شيعه نسبت داده اند كه مصحف فاطمه(س) در نزد شيعيان همان قرآن حقيقی است و امام عصر(عج) هنگام ظهور، آن را آشكار می كند، و آن غير از اين قرآنی است كه در دسترس مسلمانان می باشد، نسبت بيهوده و ناروا است. 


مصحف حضرت فاطمه (س)
 
هر نوشته ای را که بین دو جلد جمع آوری شده باشد، مصحف می نامند. از این رو به هر کتابی می توان مصحف گفت. در صدر اسلام به قرآن نیز مصحف گفته می شد. 
 
در منابع اسلامی از کتبی یاد شده است که اختصاص به معصومین (ع) داشته است و آنان از محتوای آن کتب باخبر بوده¬اند. مانند کتاب علی(ع)، مصحف علی و مصحف فاطمه(س).
 
در این منابع از کتاب اخیر به نام های مصحف فاطمه، صحیفه ی فاطمه و کتاب فاطمه یاد شده است روایات  مرتبط با این مصحف کم نیست. برخی از این روایات از حیث سند ضعیف اند، ولی دسته دیگری از این روایات از جهت سند صحیح هستند و می توان به اصل وجود چنین کتابی یقین پیدا کرد، هر چند که در جزئیات، این روایات با هم اختلاف دارند.

محتوای مصحف
 
با مطالعه ی روایات در می یابیم که در این کتاب شریف به موضوعات زیر پرداخته شده است:
 
1. خبر حوادث آینده
 
2. وصیت حضرت فاطمه
 
3. نام تمام فرمانروایانی که تا قیام قیامت به حکومت خواهند رسید
 
4. خبر دادن از فرزندان حضرت زهرا
 
5. گزارش احوال پیامبر و جایگاه او پس از وفاتش، به زهرا (س) 
 
در این جا برای نمونه، یک روایت ذکر می شود:
 
امام صادق (ع) می فرماید: «همانا فاطمه 75 روز بعد از رسول خدا (ص) زندگی کرد در این مدت به خاطر از دست دادن پدر بسیار اندوهگین بود. در این ایام حضرت جبرئیل (ع) نزد او می آمد و عزای پدرش را بر فاطمه زهرا (س) تسلیت می گفت و وی را آرام می کرد و از پدرش و جایگاه او به حضرت خبر می آورد و او را از آینده ی فرزندانش مطلع می ساخت و علی (ع ) آن را می نوشت تا این که مصحف فاطمه تدوین شد».
 
تأکید ائمه (ع) بر تغایر این مصحف با قرآن
 
از برخی روایات به دست می آید که مصحف فاطمه نزد اهل سنت امری شناخته شده بود و آنان می پنداشتند که شیعه بر اساس آموزه های اهل بیت (ع) معتقدند که بخشی از آیات تحریف و حذف شده در قرآن در این مصحف آمده است. از این رو ائمه به شدت وجود هر گونه آیات قرآن در این مصحف را انکار کرده اند. علامه  عسگری می نویسد: «برخی نویسندگان اهل سنت تهمت دیگری به مدافعان مکتب اهل بیت می زنند و می گویند که آنان قرآن دیگری دارند به نام مصحف فاطمه؛ زیرا نام کتاب فاطمه مصحف است و برخی از مسلمانان در صدر اسلام قرآن را مصحف می نامیدند». در حدیثی از امام صادق (ع) می خوانیم : «به خدا قسم مصحف فاطمه نزد ما است و در آن یک آیه ی قرآن هم وجود ندارد».
 
نشانه امامت
 
در حدیثی طولانی امام رضا (ع) نشانه های امام را می شمارد و می فرماید: یکی از علامت های امام این است که مصحف فاطمه نزد اوست. امام صادق (ع) نیز می فرماید: پیش از این که امام باقر (ع) شهید شوند مصحف فاطمه را به من سپردند. 
 
این مصحف از زمان تدوین آن در دست ائمه بوده و در میان آنان دست به دست گشته است و اکنون در دست امام زمان (عج) است.
 
علم پیامبر(ص) نسبت به مصحف
 
از آن جایی که مصحف فاطمه بنابر مفاد بیشتر روایات پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و در زمان ائمه تدوین شده است  به همین دلیل رسول اکرم(ص) به آن اشاره نفرموده اند و این دلیل نمی شود که رسول خدا (ص) از آن آگاهی نداشته باشند. ما معتقدیم که پیامبر اکرم (ص) با اذن خدا از آینده با خبر بود. ایشان اکنون نیز طبق آیات قرآن، ناظر هستند و شاهد تمام اعمال و حوادث می باشند. این کتاب اختصاص به ائمه دارد و از نشانه های امامت است.
 
همان گونه که پیش از این گفته شد اگر طبق برخی از روایات بگوییم قسمتی از این مصحف در زمان رسول خدا و با املای آن حضرت نوشته شده است، قهرا آن حضرت از این مصحف با خبر بوده اند.
 
مضافا بر اینکه مصحف فاطمه (ع) جزء آیات قرآن نبوده تا پیامبر (ص) موظف به ابلاغ و بیان آن باشد. و از طرفی پیامبر اسلام (ص) بسیاری از مسائل را بیان نفرموده و بیان آنها را واگذر به عترت کرده است. بنابر این، لازمه ی خبر ندادن بی اطلاعی نیست.




ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
سلام ممنون از شما ای کاش منابع را هم آورده میشد
علی
|
-
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
با سلام درست است و من این مصحف حضرت فاطمه را قبول دارم
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
0
0
سلام من تاحالا که سنم ۶۵سال هست نمی دونستم حضرت زهرا سلام الله علیها مصحف فاطمه وجود دارد. خدا خبرتون بده
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *