غزل قصیده نابی که در ازل گفته است/ نوشت فاطمه تعریف دیگری دارد

9:43 - 12 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۵۴۵۵
خداوند به پیامبر اکرم (ص) فرمود: اگر فاطمه (س) نبود، نه تو و نه علی را نمی آفریدم.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) اتفاق های بسیاری به وقع پیوست که مهم ترین آن ها در خاندان اهل بیت (ع) رخ داد.


بسیاری از این رویدادهای دردناک زمینه حضور هر چه پر رنگ تر حضرت زهرا (س) را فراهم کرد و باعث شهادت بانوی بزرگوار اسلام شد.

با وجود سفارش آن حضرت به نهان داشتن شرايط جسمى و وضعيت روحى‏ اش پس از آن رويدادهاى تلخ، و با وجود رازدارى امير مؤمنان، سرانجام خبر بيمارى بانوى بانوان در مدينه منتشر گرديد و همگان از شرايط آن حضرت آگاه شدند. لازم به يادآورى است كه فاطمه عليهاالسلام از بيمارى سختى شكايت نداشت كه غيرقابل مداوا برسد، بلكه آنچه او را سخت رنج مى ‏داد و پيكرش را آب مى‏ كرد، امواج دردها و مصيبت ها و رنج هايى بود كه هر روز بر آن افزوده مى‏شد و اين فشارها بود كه بر رنج و بيمارى برخاسته از صدمات وارده در يورش به خانه‏ اش، كمك مى‏ كرد تا بانوى سرفراز گيتى را به بستر شهادت بكشاند.

شهادت حضرت زهرا

در كنار اينها فشار سوگ پدر و گريه بسيار بر آن حضرت نيز از عواملى بود كه باعث شدت بيمارى و زوال شادابى و طراوت از خورشيد جهان‏ افروز وجود او مى‏شد و بايد ستم و خشونت و مواضع ناجوانمردانه‏  برخى از مسلمان‏نماها و نيز تحول ارتجاعى در سيستم سياسى و دگرگونى كارها و تغيير اوضاع و شرايط به سود ارتجاع و جاهليت را نيز از عواملى برشمرد كه فشار دردها و رنج ها را هر لحظه بيشتر مى‏ ساخت و خورشيد وجود انديشمندترين و آزاده ‏ترين بانوى جهان هستى را به سوى افق مغرب پيش مى‏ برد.

فاطمه در يورش دژخيمان دولت غاصب به خانه ‏اش به گونه ‏اى ميان در و ديوار فشرده شد كه علاوه بر وارد آمدن صدمات سخت بر وجود گرانمايه ‏اش، جنين وى نيز سقط گرديد و تازيانه‏ هاى بيدادى كه بر پيكر مطهرش فرود آمد، بدنش را مجروح و خون‏آلود ساخت و آثار عميقى در آن نازنين‏بدن برجاى نهاد. و نيز ضربات شديد ديگرى بر او وارد آمد كه جسم و جان و روح ملكوتى‏ اش را به شدت آزرد.

آرى همه‏ ى اين امور و رويدادهاى دردناك دست به دست هم دادند و آن حضرت را به بستر بيمارى كشانده و از انجام كارهاى خويش بازداشتند. 

حضرت امام حسن مجتبى عليه‏السلام در يك مجلس مناظره در حضور معاويه خطاب به مغيرة بن شعبه فرمود: «تو مادرم را زده و مصدوم و مجروح ساختى، تا اينكه او بچه‏ اش را سقط كرد...» (انت الذى ضربت فاطمة بنت رسول‏اللَّه صلى اللَّه عليه و آله حتى ادميتها و القت ما فى بطنها...) 

و حضرت امام صادق عليه‏السلام با تصريح بيشتر در مورد علت بيمارى و شهادت فاطمه عليهاالسلام مى‏ فرمايند: 

و كان سبب وفاتها ان قنفذا مولى الرجل لكزها بنعل السيف بامره فاسقطت محسنا، و مرضت من ذلك مرضا شديدا. 

سبب شهادت فاطمه اين بود كه قنفذ (غلام خليفه دوم) با غلاف شمشير او را زده و بچه‏ اش را كشت و مادرم از اين جهت به بستر بيمارى افتاد. 

شهادت حضرت زهرا

اسماء لحظه‏ اى حضرت را به حال خود واگذاشت و بعد صدا زد و جوابى نشنيد، صدا زد اى دختر محمد مصطفى، اى دختر گرامى ‏ترين كسى كه زنان حمل او را عهده‏ دار شدند، اى دختر بهترين كسى كه بر روى ريگ‏ هاى زمين پاى گذارده، اى دختر كسى كه به پروردگارش به فاصله دو تير كمان و يا كمتر نزديك شد، اما جوابى نيامد چون جامه را از روى صورت حضرت برداشت، مشاهده كرد از دنيا رخت بر بسته است، خود را به روى حضرت انداخت و در حالى كه ايشان را مى ‏بوسيد گفت: فاطمه آن هنگام كه نزد پدرت رسول خدا رفتى سلام اسماء بنت عميس را به آن حضرت برسان، آنگاه گريبان چاك زده و از خانه بيرون آمد، حسنين به او رسيده و گفتند: اسماء مادر ما كجا است؟ وى ساكت شد و جوابى نداد، آنان وارد اتاق شده ديدند حضرت دراز كشيده حسين عليه‏السلام حضرت را تكان داد ديد از دنيا رفته است، فرمود: اى برادر خداوند تو را در مصيبت مادر پاداش دهد.

حسن خود را بر روى مادر انداخته و گاهى مى‏ بوسيد و مى‏ گفت: اى مادر با من سخن بگو پيش از آن كه روح از بدنم جدا شود، و حسين جلو آمده و پاهاى حضرت را مى‏بوسيد و مى‏گفت: اى مادر من پسرت حسينم، پيش از آنكه قلبم منفجر شود و بميرم با من صحبت كن.

اسماء به آن ها گفت: اى فرزندان رسول خدا برويد نزد پدرتان على عليه‏السلام او را از مرگ مادرتان خبردار كنيد، آن دو از منزل بيرون رفته و صدا مى‏ زدند:يا محمداه يا احمداه، امروز كه مادرمان از دنيا رفت رحلت تو تجديد شد، بعد به مسجد رفته و على عليه‏السلام را خبردار كردند حضرت با شنيدن خبر فوت فاطمه عليهاالسلام از هوش رفت و با پاشيدن آب بر او به هوش آمد و چنين گفت: اى دختر حضرت محمد به چه كسى تسليت بگوئيم، من هميشه به وسيله تو دلدارى داده مى‏شدم، بعد از تو چه كسى موجب دلدارى و تسليت من خواهد شد.

كيفيت وفات حضرت زهرا (س)

1ـ به ام‏ سلمه فرمود: برايم آبى آماده كن تا بدان غسل كنم، ام ‏سلمه آب را آورد، غسل كرد و جامه پاكى پوشيد، دستور داد بسترش را در وسط اتاق بگستراند،به طرف راستش رو به قبله خوابيد و دست راستش را زير صورتش گذاشت.

2- در روايت ديگرى آمده كه: حضرت به اسماء فرمود: آبى برايم آماده كن، بعد با آن غسل كرده و سپس فرمود: جامه ‏هاى جديدم را به من بده، آنها را پوشيده و فرمود: بقيه حنوط پدرم را از فلان جا برايم بياور و زير سرم بگذار و مرا تنها گذاشته و از اينجا بيرون برو، مى‏ خواهم با پروردگارم مناجات كنم. 

اسماء مى‏ گويد: از اتفاق بيرون شدم و صداى مناجات آن حضرت را مى‏شنيدم، آهسته به طورى كه مرا نبيند وارد شدم ديدم دست به سوى آسمان دراز كرده و مى‏ گويد: پروردگارا به حق محمد مصطفى و اشتياقى كه به ديدار من داشت، و به شوهرم على مرتضى و اندوهش بر من و به حسن مجتبى و گريه ‏اش بر من و به حسين شهيد و پژمردگى و حسرتش بر من و به دخترانم كه پاره تن فاطمه مى‏ باشند و غم و اندوهى كه بر من دارند، مى‏ خواهم كه بر گناهكاران امت محمد ترحم فرمائى و آنان را بيامرزى و به بهشت وارد كنى كه تو بزرگوارترين سؤال شوندگان و مهربان‏ترين مهربانانى. 

3- و گفت: قدرى مرا به خود واگذار و بعد مرا بخوان، اگر پاسخ تو را دادم كه بسيار خوب و اگر جوابى ندادم بدان كه من به سوى پدر خود، (يا پروردگارم) رفتم.

* عزاداری ایام فاطمیه در روایات/ دهه فاطمیه چه زمانی است؟

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) دو روایت وجود دارد و با توجه به اینکه از آن زمان، سند معتبری در دست نداریم و در واقع تلاشی برای ثبت این رویداد مهم در تاریخ اسلام صورت نگرفته، نمی توان به طور صریح بر یکی از این دو روایت تاکید کرد.

البته با توجه به آنچه در بیشتر منابع شیعه به آن اشاره شده، روایتی که درخصوص دهه دوم فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه (س) در این دوره وجود دارد، بیش از روایت نخست قابل استناد است.

شهادت حضرت زهرا

فاطمیه اول

بر اساس برخی نقل‌های تاریخی شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۱۳ جمادی‌الاول و بعد از گذشت 75 روز از رحلت پیامبر اسلام (ص) واقع شده است. شیعیان به این روز و چند روز قبل و بعد از آن فاطمیه اول می‌گویند.

در برخی مناطق شیعه‌ نشین، مراسم عزاداری حضرت فاطمه از فاطمیه اول شروع شده و تا فاطمیه دوم ادامه می‌یابد. در بین شیعیان مرسوم است که در این روز و برخی روزهای قبل و بعد از آن، مراسم روضه خوانی و ذکر مصیبت در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و نیز در خانه‌ها برگزار می‌کنند.

فاطمیه دوم

بر اساس حدیثی که ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل کرده است، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز سه شنبه سوم جمادی‌ الثانی بوده است. عزاداری ایام فاطمیه معمولا در فاطمیه دوم شور بیشتری پیدا می‌کند. در قم بعد از تاسیس حوزه علمیه قم و زعامت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، عزاداری در این روزها احیاء شد.

عزاداری ایام فاطمیه در روایات

در اینكه چند روز باید مومنین عزادار باشند حدیثی نداریم، اما در روایات آمده است مومنین در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید. امام‌ رضا (ع) به‌ ریان‌بن‌شبیب فرمود: اگر دوست‌داری‌ در درجات‌ عالی‌بهشت، همراه‌ ما باشی، محزون باش‌ به حزن ما و خوشحال باش برای شادی ما.

امیرالمومنین علی (ع) نیز می‌فرماید: خداوند تبارك و تعالی به زمین نظر كرد و ما را برگزید و شیعیان ما را برای ما برگزید كه ما را كمك كرده به سرور ما مسرور و به غم ما محزون هستند و اموال و جانشان را در راه ما نثار می‌كنند آنان از ما بوده و به سوی ما خواهند آمد.

رعایت ادب عزاداری در این ایام زمینه توفیقات و عنایات ویژه معصومین علیهم السلام را انشاالله بدنبال خواهد داشت.

بسیاری از بزرگان و علمای مذهبی و سیاسی کشورمان در پیام های مختلفی که به مناسب ایام فاطمیه داشته اند، بر اهمیت عزاداری بانوی بزرگوار اسلام تاکید کرده اند. در این میام رهبر انقلاب اسلامی نیز بر اهمیت این مناسبت مهم بیش از پیش تاکید کرده اند.

*آیت الله العظمی خامنه ای: خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1392 و در شرایطی که روز شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) (فاطمیه اول) مصادف با 5 فروردین شده بود، در ابتدای بیاناتشان، علاوه بر ذکر صلوات خاصه حضرت صدیقه(س)، فرمودند: "به هم میهنان عزیزمان عرض می‌كنم توجه داشته باشند كه ایّام فاطمیه در اواسط روزهای عید است و تكریم و احترام این ایام برای همه ما لازم است".

همچنین، حجت الاسلام ادیب یزدی، از واعظان مشهور تهران، در یکی از سخنرانی های خود به ذکر خاطره ای از آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب پرداخت. وی گفت: "یادم می آید یک روز در محضر رهبر عالیقدر انقلاب بودم یکی از آقایان سوال کرد درباره شهادت حضرت فاطمه(س) بالاخره 75 روز بعد از رحلت صحیح است یا 95؟ رهبر عالیقدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند: «برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند»".

* آیت الله العظمی مکارم شیرازی: ایام فاطمیه 20 روز است

حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید بزرگ شیعیان، در پاسخ به پرسشی راجع به زمان ایام فاطمیه اینگونه پاسخ داده اند: "در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) به شهادت رسیدند که می شود 13 جمادی الاول و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود 3 جمادی الثانی و طول این 20 روز را ایام فاطمیه نامیده اند".

جهت مطالعه ادامه این متن (اینجا) را کلیک کنید

* برای حضرت فاطمه زهرا (س) چگونه عزاداری کنیم؟

در گزارش زیر به چگونگی عزاداری برای حضرت فاطمه زهرا (س) و تاکید بر اینکه نوحه ها باید بیانگر  هدف آن حضرت باشد، می پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، به طور یقین برای شهادت امامان معصوم (ع) باید آنگونه که درخور شان آن بزرگواران است، عزاداری کنیم.

با توجه به اینکه حضرت زهرا (س) سرور زنان عالم هستند و مادر امامان بزرگوار ما محسوب می شوند، شایسته است در روزهای فاطمیه به ویژه سالروز شهادت این بانوی بزرگوار اسلام همواره به یکسری موضوعات توجه داشته باشیم تا ضمن وجود اخلاص در عزاداری هایمان، بتوانیم رضایت ایشان و خاندان مطهر اهل بیت (ع) را هم کسب کنیم.

پس از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله زنان مدینه در عزای پیامبر اکرم به عزاداری و نوحه خوانی پرداختند. در بین عرب سوگواری و مراسم عزاداری با سنتهای خاص و گاهی خارج از حدّ تعادل و معقول بود. در این هنگام فاطمه زهرا علیها السلام با نکته ای کوتاه ولی پر معنی جهتی صحیح به عزاداری آنان دادند و فرمودند:

«اُتْرکْنَ التَّعْدادَ وَ عَلَیْکُنَّ بِالدُّعا». 

" ای زنان عزادار! دست از شمارش افتخارات و صفات بردارید و به دعا و عبادت بپردازید".

و این همچون دیگر توصیه های معصومین علیهم السلام است که سفارش کردند تا گریه های خود را جهت معنوی و ارزشی بخشید و هر گاه خواستید بر شهید و یا غریبی گریه کنید بر حسین بن علی علیه السلام گریه کنید.

«قال الرضا علیه السلام: اِنْ کُنْتَ باکِیاً لِشَیءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْن بْنِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ». 

حضرت رضا علیه السلام فرمودند: اگر در شرایطی و بر چیزی خواستی گریه کنی، پس بر حسین پسر علی ابن ابی طالب گریه کن.

روضۀ حضرت زهرا (س) بايد روضۀ با فهم و با ادراك باشد و با شناخت درست از حضرت زهرا (س)، ویژگی های شخصیتی ایشان و رفتار و منش این بانوی بزرگوار اسلام صورت بگیرد.

انسان از آنجایی که تابع احساسات است و از قوای ابدی خود کمتر بهره می گیرد در ارتباطات خود بیشتر توجه به احساسات دارد حتی در مورد عبادات و اطاعت از پروردگار بیشتر به دنبال امور احساسی می گردد و در روزهای عزاداری امامان نیز بیشتر به سمت هیئت ها و مجالسی می رود که ظاهر پر زرق و برق تری دارند، کشیده می شود در حالی که باید اصل عزاداری برایش الویت داشته باشد نه یکسری مسائل و جنبه هایی که تنها، ظاهری هستند.

درواقع می توان گفت در عزاداری ها نباید به ظواهر و عناوین هیئات و وعاظ و مساجد اعتناء نمود بلکه اصل روح و خلوص حاکم بر آن مجلس است.

نوحه‌هایی که خوانده می‌شود، نوحه‌هایی باید باشد كه هدف حضرت را بيان كند، مكتب حضرت را بخواهد بيان كند، انسان را زير و رو و حال و هوای انسان را عوض كند و در عین حال باید توجه داشته باشیم که خدای ناکرده در روضه ها نباید از القاب و صفت های نادرست استفاده شود.

خطيب و مداح نبايد هر گونه تعابيرى را در صحبت هاى خود بيان نمايند

بهتر است خطیبان و مداحان هر تعبيری را در صحبت‌های خودشان نياورند، بعضی افراد در روضه تعبيرهايی دارند كه شايد نفوس تحمل شنيدن آن را نداشته باشند، بعضی از روایات برای خود (وعاظ و اهل علم) است كه بدانند اما اينكه انسان بخواهد مصيبت را بيان بكند، شايد خيلی از افراد نتوانند تحمل چنین سخنانی را بکنند. چون اين واقعه به قدری مصیبت كوبنده‌ای خواهد بود. آنچه را كه قابل گفتن است و آن جنبۀ تيزی ندارد، بايد برای افراد بگویند. 

جهت مطالعه ادامه این متن (اینجا) را کلیک کنید

* چرا به تسبیح حضرت فاطمه (س) سفارش شده است؟/ همه فواید تسبیح بانوی بزرگوار اسلام

محمدی با اشاره به دلیل اهمیت تسبیح حضرت فاطمه (س) از فواید تسبیح بانوی بزرگوار اسلام سخن گفت.

سلمان محمدی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، گفت: همواره در طول تاریخ و در منابع مختلف با این موضوع روبرو شده ایم که خداوند با آفریدن حضرت زهرا(س) بر سر جهانیان منت گذاشته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به آنچه در منابع به آن اشاره شده، خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرموده است که اگر فاطمه (س) نبود، نه شما و نه علی (ع) را نمی آفریدم.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: تسبیح حضرت فاطمه(س) از جمله اعمال با ارزشی است که همواره بر انجام آن سفارش شده اسیت و دلیل این موضوع هم، آثار و برکت های بسیاری است که این تسبیح به همراه دارد.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) پیش از آموختن تسبیح به حضرت فاطمه(س)، به ایشان فرمودند:فاطمه چیزی را به شما می آموزم از دنیا و هر چیزی که در آن وجود دارد، برایت بهتر است.

محمدی همچنین توضیح داد: حضرت محمد (ص) به حضرت زهرا(س) چنین فرمودند که پس از پایان نماز، 34 مرتبه  "الله اکبر"، 33 مرتبه "الحمدالله" و 33 مرتبه "سبحان الله" بگو و آن را با عبارت "لااله الی الله" به پایان ببر.

وی یادآور شد: بسیاری از امامان معصوم(ع) نیز بر اهمیت، ارزش و فایده های تسبیح بانوی بزرگوار اسلام همواره تاکید کرده اند.

این کارشناس علوم قرآنی همچنین گفت: بخشیده شدن گناهان، پاداش بهشت، نجات از بدبختی ها، به یاد خدا بودن به صورت مداوم، محافظ بودن در برابر شیطان از جمله فواید تسبیح حضرت زهرا(س) است.

وی خاطرنشان کرد: براساس فرموده ای از امام صادق (ع)، هر گاه فردی به خواب برود و در هنگام خواب تسبیح حضرت زهرا(س) را قرائت کند و روز خود را با یاد خدا به پایان ببرد، فرشته ای، شیطان را از او دور می کند و خداوند ثواب عبادت شب را در کارنامه او می نویسد.

* بانوان از الگوی رفتاری حضرت زهرا (س) پیروی کنند/ تفاوت تسبیح حضرت فاطمه (س) با تسبیح حضرت معصومه (س)چیست؟

شمس با تاکید بر لزوم پیروی بانوان از الگوی رفتاری حضرت زهرا (س) از تفاوت تسبیح حضرت فاطمه  (س) با تسبیح حضرت معصومه (س) سخن گفت.

سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، گفت: بانوان ما از لحاظ رفتاری و شخصیتی بهترین الگو یعنی حضرت زهرا(س) را دارند که می توانند به ایشان اقتدا کنند.

وی ادامه داد: بانوان در امور مختلف زندگی می توانند اعمال مختلف بانوی گرامی اسلام اعم از شوهر داری، فرزند داری و زندگی در جامعه را مطالعه و از ایشان پیروی کنند.

شمس تصریح کرد: از حضرت زهرا (س) روایت های بسیاری برجای مانده که هم اکنون به یاد دارم ایشان دعای معروفی برای سردرد توصیه کرده اند .

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: همچنین بحث تسبیح حضرت زهرا (س) بسیار مورد سفارش قرار گرفته چرا که ازاهمیت بسیاری برخوردار است.

شهادت حضرت زهرا

شمس یادآور شد: اصل تسبیح برای حضرت فاطمه زهرا (س) است ولی بعد از ایشان تنهایی بانویی که تسبیح برایشان وجود دارد و گفته شده که وقتی به زیارت ایشان می روید، تسبیحاتشان را بخوانید، حضرت فاطمه معصومه (س) هستند.

جهت مطالعه ادامه این گفت و گو (اینجا) را کلیک کنید

* مخفی بودن مزار "حضرت زهرا(س)" و جلوگیری از بی حرمتی دشمنان/ مزار "امام علی(ع)" تا 100 سال پنهان بود

شمس با اشاره به اینکه مزار امام علی (ع) تا 100 سال پس از شهادت ایشان برای جلوگیری از هتک  حرمت دشمنان مخفی بود ،‌گفت: مخفی بودن مزار حضرت فاطمه (س) نیز به دلیل جلوگیری از اهانت دشمنان به بانوی اسلام است.

سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: اصل  شهادت حضرت فاطمه (س) در دو تاریخ روایت شده است که یکی از این تاریخ ها به 75 روز پس از رحلت پیامبر (ص) و دیگری به 95 روز پس از رحلت ایشان باز می گردد.

وی ادامه داد: مدت 20 روزی که بین این دو تاریخ فاصله است را برخی افراد گفته اند می توان دو دهه فاطمیه گرفت در حالی که این موضوع نوعی بدعت به شمار می رود و باعث نوعی افراط و تفریط می شود.

شمس تصریح کرد: البته این به معنای آن نیست که بخواهیم خدای ناکرده به ساحت مقدس اهل بیت (ع) بی احترامی کنیم اما روایت 95 روز که در واقع فاطمیه دوم محسوب می شود برای شیعیان مستندتر است اما در عین حال هر دو دهه فاطمیه را بزرگ می دارند.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: دلیل این نقل قول درباره شهادت حضرت زهرا(س) این است که وقتی این حضرت را به صورت مخفیانه دفن کردند تنها اعضای خانواده ایشان حضور داشتند و به همین دلیل نمی توان متوجه شد که نقل قول اصلی کدام یک از این دو نقل قول است.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی یادآور شد: همچنین بحث دیگری درخصوص محل دفن حضرت فاطمه (س) مطرح است.

وی توضیح داد: در مورد شهادت حضرت علی (ع) با توجه به مشکلاتی که در آن زمان وجود داشت و دشمنی دشمنان، تا مدت 100 سال قبر ایشان مخفی بود و هیچ کس نمی دانست که مزارشان در کجا قرار دارد تا اینکه پس از این مدت و با کم شدن آتش کینه توزی ها مزار ایشان برای همه آشکار شد.

جهت مطالعه ادامه این گفت و گو (اینجا) را کلیک کنید

*دفاع قاطعانه "حضرت زهرا(س)" از حریم ولایت/ از خواندن خطبه‌های دختر "پیامبر(ص)" غافل نشویم

کارشناس علوم قرآنی با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) با حضور در اجتماع اعتراض خودشان را بیان  می کردند، از اهمیت خواندن خطبه های بانوی بزرگوار اسلام سخن گفت.

سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: حضرت  فاطمه زهرا(س) در زمان خودشان فعالیتی را انجام دادند که می توان از آن باعنوان دفاع از ولایت نام برد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حضرت علی (ع) همسر ایشان بودند و امام آن زمان محسوب می شدند ،‌ پس از مدتی که حضرت زهرا (س) مشاهده کردند که ولایت در معرض خطر قرار گرفته و عده ای قصد غصب کردن خلافت امیرالمومنین (ع) را دارند ،‌تصمیم گرفتند از ولایت دفاع کنند.

شمس همچنین تصریح کرد: در این روند حضرت زهرا(س) به عنوان دختر پیامبر اکرم (ص) صدای خودشان را به گوش مردم رساندند تا همگان بدانند که ایشان به عنوان بانوی اسلام معترض هستند و از حریم ولایت و امامت دفاع می کنند.

وی در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: حضرت زهرا (س) همچنین در مسیر دفاع از ولایت و امامت به شهادت رسیدند که این یک امر ستودنی است.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی توضیح داد: با توجه به شخصیت حضرت فاطمه (س) جای دارد که بانوان ما ایشان را به عنوان یک الگو برای خود قرار دهند چرا که دختر پیامبر اکرم (ص) یک الگوی رفتاری بسیار کامل و جامع برای همه افراد به ویژه بانوان محسوب می شوند.

وی همچنین یادآور شد: همچنین زندگی اجتماعی حضرت زهرا(س) و حضورشان در اجتماع ،‌ همه و همه می تواند برای بانوان الگو باشد به ویژه که از ایشان روایت های بسیاری شنیده شده و مصحف حضرت فاطمه (س) معروف است.

شمس اظهار کرد: حضرت زهرا (س) به افراد توصیه هایی را می کردند و حضورشان در اجتماع بیشتر در شرایطی بوده که به دفاع از حریم ولایت و امامت می پرداختند به گونه ای که پس از وفات حضرت پیامبر اکرم(ص) هر روز با هدف اینکه اعتراض خودشان را به گوش همه برسانند بر سر مزار پدرشان گریه می کردند.

جهت مطالعه ادامه این گفت و گو (اینجا) را کلیک کنید

* حضرت زهرا (س) برای دفاع از ولایت و امامت در اجتماع حاضر شدند/ حمایت از رهبری، محور خطبه معروف بانوی اسلام

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) برای دفاع از ولایت و امامت در  اجتماع حضور پیدا کردند، از حمایت از رهبری به عنوان محور خطبه معروف بانوی گرامی اسلام سخن گفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: حضرت زهرا (س) برای  تمامی جهانیان و برای همه زنان و مردان الگو بودند.

وی ادامه داد: بانوی گرامی اسلام در جهت اداره امور زندگی باحضرت علی (ع) و همچنین در مدت زمانی که زندگی کردند، بهترین روش زندگی را به همه انسان ها آموختند تا آن ها متوجه شوند که زندگی با مهر و محبت آمیخته است نه با تشریفات.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: زندگی حضرت فاطمه (س) همچنین از نظر تربیت فرزندان نیز یک الگو به شمار می رود چرا که ایشان 4 فرزند را تربیت کردند که در عالم هستی باعث افتخار هستند و همگان باید از مکتب ایشان درس بگیرند.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: همچنین می توان گفت که حضرت زهرا (س) در خصوص دفاع از ولایت و امامت و رهبری نیز برای همگان یک الگو به شمار می روند.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی توضیح داد: همان گونه که ما در اسلام دستور داریم که بانوان باید در خصوص حضورشان در اجتماع توجه داشته باشند و حضورشان به گونه ای نباشد که در جمع مردان صحبت کنند اما ما می بینیم که حضرت صدیقه طاهره (س) برای دفاع از ولایت و رهبری در عرصه اجتماع حضور پر رنگی دارند.

وی یادآور شد: ما همچنین مشاهده می کنیم زمانی که حضرت علی (ع) را از خانه شان به مسجد می برند، حضرت زهرا (س) پشت سر ایشان حرکت می کنند و در دفاع از امیر المومنین (ع) که ولی امر و امام زمان آن هنگام هستند ، در جمع مردم فریاد می کشند و از ایشان دفاع می کنند.

این کارشناس علوم قرآنی همچنین تصریح کرد: حضور سیاسی حضرت زهرا (س) در عرصه اجتماع با توجه به دستورات موکد اسلام در پوشیده بودن زن، دور بودن از مرد و همچنین صبحت کردن درجمع مردان ، به گونه ای است که ایشان آنچنان سخنرانی می کنند و از ولایت دفاع می کنند که بسیار تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: با این حال زمانی که حضرت زهرا(س) می بینند که حرفشان در آنجا به جایی نمی رسد، از نفرین کردن مردم سخن می گویند اما امیر المومنین (ع) به سلمان می گویند که برو به بانوی اسلام بگو در حق این امت نفرین نکند چرا که اگر نفرین کند مشکلاتشان خیلی زیاد می شود.

جهت مطالعه ادامه این گفت و گو (اینجا) را کلیک کنید




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *