رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایران تنها ستون آرامش خاورمیانه/ الجبیر به دنبال ارتباط با تهران از جاده بغداد

21:26 - 10 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۵۰۴۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
پر واضح است که وزیر خارجه عربستان سعودی تنها برای تقدیم تبریک پیروزی های نیروهای عراقی و اعلام آمادگی برای ایجاد ثبات در کشوری که ریاض از عوامل اصلی بی ثباتی آن است، به بغداد سفر نکرده و این سفر، بدون شک با هدف و یا اهداف خاصی انجام شده است.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت؛ پر واضح است که وزیر خارجه عربستان سعودی تنها برای تقدیم تبریک پیروزی های نیروهای عراقی و اعلام آمادگی برای ایجاد ثبات در کشوری که ریاض از عوامل اصلی بی ثباتی آن است، به بغداد سفر نکرده و این سفر، بدون شک با هدف و یا اهداف خاصی انجام شده است.

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی شنبه گذشته به «بغداد»، مرکز عراق سفر کرد. وی به محض ورود به پایتخت عراق مورد استقبال رسمی «ابراهیم الجعفری»، همتای عراقی خود قرار گرفت و پس از آن عازم دفتر «حیدر العبادی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شد تا با وی در خصوص آخرین تحولات عراق، منطقه و روابط میان بغداد و ریاض بحث و تبادل نظر کند. عادل الجبیر در جریان دیدار خود با نخست وزیر عراق، پیروزی ها و دستاوردهای اخیر نیروهای مشترک عراق در نبرد با داعش در شهر «موصل»، مرکز استان «نینوی»، در شمال عراق را به وی تبریک گفت و مدعی حمایت ریاض از بغداد در بازگرداندن ثبات به نقاط مختلف عراق شد. 

پر واضح است که وزیر خارجه عربستان سعودی تنها برای تقدیم تبریک پیروزی های نیروهای عراقی و اعلام آمادگی برای ایجاد ثبات در کشوری که ریاض از عوامل اصلی بی ثباتی آن است، به بغداد سفر نکرده و این سفر، بدون شک با هدف و یا اهداف خاصی انجام شده است

این سفر بسیار غیر منتظره و غافلگیر کننده انجام شد، به گونه ای که تا زمان اعلام خبرگزاری های عراقی، ریاض و رسانه های سعودی از درج هرگونه خبر و انتشار گزارش درباره این سفر امتناع کرده بودند،‌گفته می شود که دو پیشنهاد وسوسه‌انگیز از طرف سعودی‌ها به دولت عراق دراین سفر مطرح شده است از تهدید برای ادامه همکاری با ایران و مقاومت تا میانجگری برای ارتباط با ایران!

ایران تنها ستون آرامش خاورمیانه/ ریاض دست به دامن بغداد برای فرار از شکست های منطقه ای/ الجبیر به دنبال ارتباط با تهران از جاده بغداد

به نظر می رسد، دلایل متعدد و در عین حال بسیار مهمی در پس سفر غیر منتظره و غافلگیرکننده عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی به بغداد وجود داشته که آل سعود را واداشته تا وزیر خارجه اشان را پس از 14 سال راهی بغداد کنند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند، یکی از مهمترین دلایل سفر الجبیر درخواست از بغداد برای جدا شدن از محور ایران و پیوستن به محور آمریکا در منطقه است. به نظر می رسد، یکی از محورهای گفت و گوی وزیر خارجه عربستان با همتای عراقی خود و نخست وزیر عراق، استفاده از سیاست هویج و چماق برای جدا کردن بغداد از محور ایران است.

در این راستا «جاسم محمد»، عضو فراکسیون «دولت قانون» عراق در پارلمان فاش کرد، الجبیر در دیدار با العبادی از وعده کمک 500 میلیون دلاری عربستان جهت بازسازی مناطق سنی نشین عراق مشروط به جدایی از محور مقاومت خبر داد. همچنین وزیر خارجه عربستان به نخست وزیر عراق وعده داده در صورت پذیرش درخواست های ریاض و واشنگتن، عربستان اطلاعات امنیتی مورد نیاز در خصوص اماکن اختفای سرکردگان داعش در موصل و دیگر مناطق عراق را در اختیار سرویس های امنیتی و دستگاه های اطلاعاتی عراق خواهد گذاشت. 

از سوی دیگر، برخی از صاحبنظران مسائل منطقه تاکید می کنند، سفر وزیر خارجه عربستان به بغداد چیزی جز برداشت درست سعودی ها از تحولات میدانی و امنیتی جاری در عراق و بازتاب های آن بر معادلات و موازنه های قدرت در منطقه نیست که همگی به زیان عربستان، مهمترین و بزرگترین حامی و پرورش دهنده تروریسم تکفیری در منطقه است، به همین منظور ریاض با درک شرایط و میزان تاثیر گذاری خود در مرحله آینده منطقه که باید آن را مرحله «پسا داعش» نامید، تلاش دارد، جایی برای خود در معادلات و موازنه های آینده باز کند.

ریاض به دنبال جبران شکست ها و یا فرار از افکار عمومی مردم منطقه

سفر الجبیر به بغداد در برهه زمانی صورت می گیرد که عربستان سعودی در اوج شکست ها و ناکامی های منطقه ای خود به سربرده و به موجب آنها، بسیاری از متحدین و مناطق نفوذ خود را در منطقه از دست داده است، شکست در لبنان، تنش با مصر، اختلاف با شیوخ عرب حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده و قطر و عدم همراهی عمان، ناکامی در سوریه و یمن، لطمات بزرگ و ضربات جبران ناپذیری به اعتبار و مناطق نفوذ عربستان در منطقه وارد کرده است.

لذا ریاض تلاش می کند، با توسل به رویکرد عراق در منطقه که همواره اعلام کرده، تلاش می کند، در قبال پرونده های منطقه ای بی طرفی و فاصله یکسان خود با طرف های درگیر در این پرونده ها را حفظ کند، این ظن و گمان را در سعودی ها ایجاد کرده که با استفاده از این رویکرد بار دیگر روزنه نفوذی برای بازگشت به جایگاه گذشته اش باز یابد.

شرایط زمانی برای ریاض بغرنج تر می شود که شاهد بود، در سفر اخیر «حسن روحانی» به کشورهای حوزه خلیج فارس عمان و کویت چگونه خواستار گسترش مناسبات خود با تهران شده بودند. علاوه بر اینکه سفر الجبیر به بغداد بیش از هر چیز یادآور ناکامی تلخ سعودی ها در لبنان و پیروزی حزب الله و ایران در این کشور بود و وزیر خارجه عربستان تلاش می کند، مانع تکرار آن شود.

در کنار موارد فوق الذکر، تعدادی از ناظران مسائل سیاسی منطقه نیز یکی از اهداف سفر الجبیر به بغداد را با توجه به نزدیکی عراق به ایران، میانجی قرار دادن این کشور جهت پایان دادن به تنش ها و اختلافات فیمابین و منطقه ای تهران – ریاض است، به این ترتیب عراق کوتاه ترین و راحت ترین راه رسیدن به تهران و حل اختلافات با آن است، به ویژه آنکه سعودی ها به خوبی از میزان تاثیرگذاری ایران در پرونده های یمن و سوریه آگاه هستند

عراق ها با مبارزه جدی با داعش عربستان را مجبور به فرود در بغداد کردند

چندین دلیل پشت این تحول چشمگیر در موضع گیری عربستان سعودی در قبال عراق وجود دارد، بازگشت مسئولان حاکم بر عراق بر اصرارشان به جنگ علیه تروریسم و بازپس گیری بسیاری از شهرهایی که گروه تروریستی داعش به اشغال خود درآورده بود و نیز پیشرفت بزرگ در جنگ عراق برای بازپس گیری شهر موصل.

عناصر گروه تروریستی داعش حمله ای به مرکز مرزی «طریبیل» میان عراق و اردن انجام دادند و شماری از نظامیان عراقی را کشتند. این گذرگاه به مرزهای عربستان نیز نزدیک است و همچنین گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه عناصر داعش در منطقه «الانبار» در نزدیکی مرزهای شمالی عربستان فعال هستند.

رهبران عربستان سعودی فهمیدند که سیاست «لجاجت» و ورود به نزاع ها با کشورهای همجوار بر پایه های طایفه ای تا حدود زیادی خطرناک است و سران سعودی باید از خود «انعطاف» نشان دهند. روابط عربستان با سوریه بد است و آل سعود در یمن جنگ به راه انداخته،و روابطش با ایران نیز متشنج است و رابطه ریاض - بغداد نیز تقریبا قطع است.

عربستان درک کرده که عراق و ایران در آینده نزدیک نقش منطقه ای قوی بازی می کنند به ویژه در زمینه راه حل بحران سوریه و نیز ریاض به خوبی می داند که ایران تنها نردبان برای خروج از چاه یمن است و در این زمینه عراق بهترین میانجی است.

سفر اعلام نشده الجبیر به بغداد ثمره بازنگری های سیاسی عربستان و تلاش برای شکستن انزوای منطقه ای است و نیز اذعان به شکست سیاست های تصادمی بر پایه های طایفه ای است که عربستان سعودی طی سال های گذشته در پیش گرفت.

این سفر نشانه هایی دارد مبنی بر اینکه صدای عاقل در هرم حاکم بر ریاض گوش های شنوایی برای دیدگاه هایش پیدا کرده است؛ چرا که طی این سالها و در حالی که خود مردم عربستان با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه هستند،‌سعودی ها میلیاردها دلار برای به کشورهای غربی یا اعضای کوچک سازمان ملل متحد پرداخت کردند تا در قبال حمایت سعودی ها از تروریست ها در سوریه و عراق، سکوت کنند و یا پول بگیرند و در مقابل حمله سعودی ها به یمن مطلبی را نگویند! صدایی که به انعطاف و دوری از برخوردها و ضرورت بازگشت به ضوابط و معیارهای سیاسی و اخلاقی دارد.

 

روابط بغداد – ریاض در این سالهای روی خوش کمتری به خود دیده است

دو دولت عربستان و عراق اگرچه در دوران پس از جنگ جهانی اول و در سال 1932 تاسیس شدند، اما پیشینه روابط نه چندان خوب این دو کشور به عواملی چون حمله جنگجویان اخوان (وهابیت) به رهبری ملک عبدالعزیز آل سعود به بغداد، شکست حکومت شریفیان در حجاز، اختلافات ایدئولوژیکی حکومت کودتای عبدالکریم قاسم با سعودی‌ها، تعلق عراق به اردوگاه شرق و حمایت از جنبش‌های سیاسی سوسیالیستی در خاورمیانه بر می‌گشت.

هر چند در دهه 1970 میلادی و وقوع جنگ ایران و عراق، تنش‌ها میان ریاض و بغداد کاهش پیدا کرد و منجر به حمایت‌های مالی و معنوی عربستان از صدام شد، اما دیری نپایید که سیاست‌های توسعه طلبانه صدام در اشغال کویت و ادعاهای این کشور درخصوص رهبری جهان عرب، منجر به بروز اختلافات دو کشور و قطع روابط سیاسی از سوی سعودی‌ها در 1990 شد.

در این سال سفارت عربستان در بغداد تعطیل شد. حضور غیرمستقیم در عملیات آزادسازی کویت و استفاده نیروهای ائتلاف از پایگاه‌های هوایی عربستان، بخشی از سیاست سعودی‌ها در مهار عراق بود. در همین خصوص، ثامر السبهان، سفیر به ظاهر برکنار شده عربستان در عراق مدعی شده این اقدام برای همکاری نزدیک‌تر بین دو کشور در مسائل امنیتی و همچنین مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی صورت گرفته است.

از این مقطع تا سال 2003، سیاست خارجی عربستان در پیوند با استراتژی امنیتی آمریکا، بر مقابله با تهدید بالقوه عراق برای عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس تمرکز داشت. هرچند روابط دو دولت در سال 2004 و بعد از اشغال عراق از سر گرفته شد، اما سفارت ریاض در بغداد همچنان تعطیل ماند. در مقابل اما عراقی‌ها در سال 2009 اولین سفیر خود را روانه ریاض کردند.

متعاقبا سعودی‌ها نیز با تاخیر در سال 2012، فهد عبدالله محسن الزید، سفیر خود در اردن را به‌عنوان سفیر غیرمقیم ریاض در بغداد انتخاب کردند. با کنار رفتن نوری‌المالکی از قدرت و نخست‌وزیر شدن حیدر العبادی در تابستان 2013، سعودی‌ها اقداماتی هرچند محتاطانه را برای ایجاد رابطه مجدد با عراق آغاز کردند که تصمیم برای بازگشایی سفارت مهمترین آنها به‌شمار می‌رفت، اگرچه کمتر از چند ماه پس از استقرار سفیر عربستان در بغداد، به‌دلیل تحرکات و دخالت‌های او، مقامات عراقی خواهان برکناری او شدند.

متعاقب این فعل‌وانفعالات، فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق نیز سال 2015، برای دیداری رسمی به عربستان سفر کرد. این دیدار کم‌سابقه به‌عنوان نشانه‌ای از آب شدن یخ روابط دو طرف بعد از سال‌ها ارزیابی شد. سعود الفیصل وزیر خارجه سابق متوفی سعودی نیز در همان سال در دیدار با نخست‌وزیر عراق در حاشیه کنفرانس مبارزه با تروریسم در بروکسل با اشاره به اینکه ثبات عراق چهره منطقه را تغییر خواهد داد، تاکید کرد که به‌زودی به بغداد سفر می‌کند اما عمر او به این سفر قد نداد و خلفش عادل‌الجبیر روانه بغداد شد. حال به گفته تحلیلگران این سفر حاوی پیام مهمی برای ایران است.

ایران تنها ستون آرامش خاورمیانه/ ریاض دست به دامن بغداد برای فرار از شکست های منطقه ای/ الجبیر به دنبال ارتباط با تهران از جاده بغداد


رابطه تهران و ریاض در سیر تاریخ بعد از انقلاب اسلامی

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به جایگاه منطقه‌ای و اختلافات ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان روابط این دو کشور پر از فراز و نشیب و بعضا همراه با تخاصم‌های دیپلماتیک بوده است ، چنان که در مقطعی پس از کشتار 275 زائر ایرانی در مکه در مراسم برائت از مشرکین در سال 1366 مسئله تیرگی روابط دو کشور به حد اعلی رسید و هشت ماه بعد از این کشتار، عربستان سعودی به صورت یک جانبه به قطع مناسبات خود با ایران اقدام کرد و به دیپلمات‌های ایرانی مقیم عربستان یک هفته مهلت داد که ایران را ترک کنند، ایران نیز به دستور امام خمینی(ره) اعزام زائران به سفر حج واجب را متوقف کرد و آن را برای مدتی تحریم کرد .

بعد از اتمام جنگ هشت ساله، حمله عراق به کویت و محکومیت این اقدام از سوی ایران، روابط سیاسی این دو کشور بعد از سه سال با بازگشایی سفارت و کنسولگری در ایران و عربستان در سال 1370 وارد مرحله جدیدی شد .

در حالی که بسیاری از تحلیلگران حمله عربستان به یمن را به نوعی جنگ غیر مستقیم با ایران به اتهامات واهی می‌دانند. اتفاقی که در فرودگاه جده در هنگام بازگشت زائران ایرانی رخ داد، روابط دو کشور را بیش از پیش متاثر کرد چنان‌که پای احساسات ملی نیز به میان آمده است ، داستان از جایی آغاز شد که در هنگام بازگشت تعدادی از زوار ایرانی از حج عمره، در فرودگاه جده دو مامور عربستانی به دو نوجوان پسر ایرانی تعرض کردند  و جمهوری اسلامی ایران خواستار حفظ امنیت و کرامت زائرین اش شد.

این تمام ماجرا نبود، بی تدبیری و بی کفایتی حکام سعودی در برگزاری مراسم حج تمتع و بشهادت رسیدن هزاران نفر از زائرین بیت الله الحرام و جمعی از هموطنان عزیز کشورمان و البته عدم همکاری ماموران و مسئولان سعودی باعث شد که شاهد موضع گیری قاطعانه مقام معظم رهبری در این خصوص باشیم. موضع گیری که پس از آن مسئولان سعودی را وادار به عقب نشینی از مواضع سابق خود کرد.

این مواضع و بی تدبیری های حکام سعودی طی سالهای اخیر و اقدام به ترویج تفکر تکفیری و حمایت های مادی و معنوی از تروریست های در منطقه با موضع گیری های قاطعانه جمهوری اسلامی ایران مواجه شود و اوج این تقابل در اعدام شیخ نمر روحانی برجسته این کشور بوجود آمد و سعودی ها که قافله را طی این سالها از دست داده بودند برای پیش دستی کردن، بحث تجمع مقابل سفارت این کشور را بهانه ای برای قطع رابطه با تهران اعلام کرده و پس از آن به دنبال یاری کشی از بین کشورهای هم پیاله خود راه افتادند.

عادل الجبیر وزیر خارجه رژیم سعودی نیز از لحظه‌ای که به این سمت منصوب شده، هیچ کاری به جز اتهام‌زنی و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران نداشته و اظهارات وی همواره تنش‌آمیز و غیرسازنده بوده است.

الجبیر در هر نشست و سخنرانی و مصاحبه ای طی این مدت که بر مسند امور خارجه سعودی ها نشسته هر بار با تکرار ادعای دخالت ایران در امور منطقه ،  سعی در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در کشورهای همسایه را داشته است.

 

تلاش رسانه ها و مسئولان سعودی برای خبرسازی علیه ایران

رسانه‌های سعودی در صدر هوچی‌گری رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران قرار دارند که این نقش را از طریق برخی مقابلات و اخبار ساختگی که ساخته و پرداخته برخی نویسندگان مزدورانشان است، ایفا می‌کنند، هدف این رسانه‌ها، تضعیف نقش ایران در معادلات منطقه از طریق ترویج این  ادعای دروغ است .

در حالی که اقدامات و سیاست‌های رژیم آل سعود از لحظه اشغال عربستان بر ماهیت طایفه‌ای و نژادپرستانه آن تصریح می‌کند، رسانه‌های این رژیم از جمله عکاظ همواره با واژه‌های فریبنده‌ای همچون پاکسازی نژادی، طایفه‌گری، کشتار اهل سنت، انزوای اهل سنت و نسبت دادن چنین اتهامات ناروایی به ایران و جنبش‌های مقاومت مردمی در عراق و لبنان و سوریه، برای شعله‌ور کردن آتش فتنه مذهبی در جهان اسلام تلاش می‌کنند.

عربستانی ها خود بهتر می دانند که در خانه ای شیشه ای نشسته اند که پرتاب هرگونه سنگی به دیگران، ویرانی و شکستن خانه خود را به همراه خواهد داشت اما ظاهرا جوانی، ناپختگی و بی تجربگی سیاسی شاهزاده محمدبن سلمان (جانشین ولیعهد) که در سایه حکومت پدر بیمارش در راس امور قرار گرفته و عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور باعث شده از اندیشیدن به عواقب تصمیم گیری های خود غافل باشند.

حال بعد از سفر پر از خبر و حاشیه ای الجبیر به بغداد ، برخی رسانه های عربی در صفحات خود از دیدار محرمانه دریادار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در بغداد خبر دادند که البته با تکذیب شمخانی نیز همراه شد.

 

قطع روابطی از جنس بدخواهی و بدذاتی

با نگاهی به اتفاقات چندین ساله گذشته بین عربستان و ایران در صحنه های منطقه ای و بین المللی به این نتیجه می رسیم که همه موضع گیری های این کشور علیه ایران برنامه ریزی شده و از پیش دیده شده است.

قطع روابط دیپلماتیک با یک کشور همسایه مهم، امر ساده ای نیست که به بهانه حمله چند نفر به ساختمان کنسولگری یک کشور صورت گیرد و به استناد آن، همه روابط دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی را با آن قطع کند و پس از آن نیز به هر وسیله ای چنگ بزند تا نهایت خشم و دشمنی خود را با همسایه اش ابراز نماید !

اگرچه یکی از مهمترین پیام های سفر عادل الجبیر به بغداد ابراز تمایل ریاض به گشودن صفحه ای جدید در مناسبات بین دو کشور و توسعه و گسترش این مناسبات در تمام سطوح و حوزه هاست، اما نگاهی گذرا به چالش ها و اختلاف دیدگاه ها و رویکردهای موجود بین دو طرف تاکید می کند که نباید انتظار افق های روشن در آینده مناسبات دو کشور داشت.

نگاه طایفه ای مذهبی عربستان، دخالت در مسائل داخلی عراق، اختلاف در رویکردهای سیاسی منطقه ای و بین المللی، واگرایی در منافع و اهداف داخلی و خارجی، پیشینه و سوابق جنایت بار سعودی ها در عراق و غیره همه مسائل و موضوعاتی هستند که با یک سفر مقام سعودی حل نخواهد شد و پایان نخواهد یافت، به ویژه آنکه بسیاری از محافل عراقی درباره اهداف و نیات سعودی ها در آینده ابراز تردید بسیار دارند و این سفر را هیچ گاه حمل بر گشوده شدن صفحه ای جدید در روابط دو کشور ارزیابی نمی کنند.

موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای منطقه از جمله عراق موضعی اصولی بوده و بارها بر آن تاکید کرده است و آن حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و عدم مداخله در امور داخلی این کشور بوده و امنیت عراق را پیوسته امنیت خود می داند. 

در حالی که کشورهای غربی و منطقه ائتلاف مبارزه با تروریسم را به راه انداختند که به گفته مقامات عراقی عملا کاری در امر مبارزه با داعش پیش نبردند، این ایران بود که در مبارزه با تروریسم در کنار این کشور قرار گرفت و ایران عراق را از دست گسترش تروریسم نجات داد و اگر ایران نبود، داعش به دروازه‌های بغداد رسیده بود.

 چند تن  از نمایندگان مجلس و کارشناسان امور بین الملل به علل سفر الجبیر به بغداد پرداخته است.

ایران تنها ستون آرامش خاورمیانه/ ریاض دست به دامن بغداد برای فرار از شکست های منطقه ای/ الجبیر به دنبال ارتباط با تهران از جاده بغداد

فلاحت پیشه :

شکست و ناکامی ها عربستان را به مسیر ایران سوق داده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات منطقه به خوبی نشان می دهد که کشورهای منطقه از اوضاع کنونی و تنش در میان همسایه ها ناراضی هستند،‌ بیان داشت: کشورهای منطقه مسبب این مسئله و معضلات را عربستان می دانند و به همین دلیل سعودی ها نیز با توجه به ناکامی های اخیر به سمت ایران سوق پیدا کرده اند.

حشمت الله فلاحت در خصوص سفر وزیر امور خارجه عربستان به بغداد و اخبار ضد و نقیضی که پیرامون این سفر مطرح می شود،‌اظهار کرد: یک مسئله ای  که وجود دارد اینکه تحت تاثیر واقعیت ها و فضای موجود مقداری ذهن مقامات عربستان سعودی نسبت به ایران تنش زدایی شده است.

وی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات منطقه به خوبی نشان می دهد که کشورهای منطقه از اوضاع کنونی و تنش در میان همسایه ها ناراضی هستند،‌ بیان داشت: کشورهای منطقه مسبب این مسئله و معضلات را عربستان می دانند و به همین دلیل سعودی ها نیز با توجه به ناکامی های اخیر به سمت ایران سوق پیدا کرده اند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب با اشاره به یکسری اخبار موجود در فضای دیپلماسی و رسانه ای، پیام کشورهای حوزه خلیج فارس که از طریق زیر امور خارجه کویت به تهران ارسال شد و مطرح شده بحث میانجیگری از سوی کشورهای همسایه برای حل شدن مشکلات بین تهران و ریاض،‌ بیان داشت: با توجه به شکل گیری موج گرایی ناسیونالیستی در غرب، شاهد ظهور گسترش منطقه گرایی نو نیز هستیم به این معنا که در قالب آن کشورهای منطقه ای تنش ها را کاهش می دهند تا توان چانه زنی در جهان را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه سفر وزیر خارجه عربستان به بغداد نیز در قالب منطقه گرایی نو قابل تحلیل است،‌ تصریح کرد: ظاهرا این سفر نیز در راستای پیام برای ایران بوده که البته یکسری اختلافات اساسی و ریشه ای بین دو کشور وجود دارد که باید برطرف گردد و اگر مسئله حج نیز برطرف شود می توان به بهبود وضعیت امیدوار بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه به خبر سازی برخی رسانه های عربی مبنی بر دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با وزیر امور خارجه عربستان در این سفر،‌گفت: با توجه به رابطه دو کشور ، ‌مطمئنا چنین دیداری صورت نگرفته ،‌چرا که ارتباط دو کشور در حدی نیست که چنین دیداری با توجه به اوضاع کنونی منطقه محرمانه باقی بماند.

فلاحت پیشه در پایان تاکید کرد: بخشی از بازی های رسانه ای با حمایت جریان صهیونیستی در منطقه در حال فعالیت و گسترش است تا به هر طرق ممکن تنش و ناامنی را در منطقه ادامه دهند و کشورهای اسلامی نتوانند آرامش را به خوبی لمس کنند.
ایران تنها ستون آرامش خاورمیانه/ ریاض دست به دامن بغداد برای فرار از شکست های منطقه ای/ الجبیر به دنبال ارتباط با تهران از جاده بغداد


محمد آصفری:

سعودی ها قدرت و نفوذ ایران در منطقه را کاملا احساس کرده اند/  حکام عربستان از طریق عراق به دنبال برقراری ارتباط با تهران هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم ، تاکید کرد:  سعودی ها به خوبی قدرت و ضریب نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه را کاملا حس کرده اند و حال به دنبال ارسال پیام و برقراری رابطه با ایران هستند

محمد آصفری  در خصوص سفر وزیر امور خارجه عربستان به بغداد و اخبار ضد و نقیضی که پیرامون این سفر مطرح می شود ، با اشاره به اینکه این سفر بعد از سالها و با توجه به جنایات و اقدامات خصمانه ای که سعودی ها طی این سالها با حمایت همه جانبه از تروریست ها در عراق،‌ سوریه و یمن داشته اند جای تعجب داشت، گفت:  همه مردم کشورهای منطقه به خوبی می دانند که عامل بی ثباتی در منطقه حکام سعودی می باشند و یقینا این افراد نمی توانند برای آرامش منطقه تصمیم عاقلانه بگیرند.

وی با بیان اینکه بی شک این سفر که بدون اعلام قبلی و تبلیغاتی بوده است، نشان دهنده اهمیت و خاص بودن آن دارد،‌ اظهار کرد: با توجه به ارتباط بسیار خوب،‌ مناسب و دوجانبه ایران و عراق ،‌ریاض به دنبال آن است که به خاطر جبران و پوشش ناکامی ها و شکست های منطقه ای و پروژه های براندازی حکومت های مردمی برخی کشورهای منطقه ،‌ از کانال بغداد خود را به ایران نزدیک تر کند

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه سعودی ها به خوبی قدرت و ضریب نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه را کاملا حس کرده اند و حال به دنبال ارسال پیام و برقراری رابطه با ایران هستند، گفت: آنها می خواهند با این کار به نوعی افکار عمومی مردم منطقه را با خود همراه کنند چرا که مردم مسلمان خاورمیانه به خوبی نیات و اقدامات آنها را رصد و مطلع هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم بیان داشت: سعودی ها برای برقراری ارتباط با ایران، باید پاسخ روشنی به عملکرد غیر منطقی و غیر انسانی خود طی این سالها بخاطر حمایت از تروریست ها بدهند،

وی در خصوص خبرسازی های صورت گرفته مبنی بر دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با وزیر خارجه سعودی در بغداد تصریح کرد: آنها بخاطر اینکه بتوانند بر این ناکامی و برقراری سر پل ارتباط با ایران را سرپوش بگذارند سعی می کنند با خبرسازی های جعلی در رسانه های سعودی و فضای مجازی تا حدودی برای خود آبرو داری کنند.

ایران تنها ستون آرامش خاورمیانه/ ریاض دست به دامن بغداد برای فرار از شکست های منطقه ای/ الجبیر به دنبال ارتباط با تهران از جاده بغداد
کریمی قدوسی مطرح کرد:

تقلای سعودی برای تضعیف عراق و اجبار ایران به مذاکره/ شنیده شدن صدای فروپاشی رژیم سعودی در تهران

جواد کریمی قدوسی  با مشکوک خواندن سفر وزیر خارجه سعودی به عراق گفت: حضور ناگهانی «عادل الجبیر» در بغداد نشان دهنده تلاش ریاض برای فرار از شکست های سریالی است که سعودی ها متحمل شده اند.

نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سعودی ها ادعای پدرخواندگی اعراب را دارند و هرگز در زمان اقتدار دست به سفرهای ناگهانی نمی زنند،‌اظهار کرد: سعودی ها که تا پیش از جنگ خلیج فارس اصلی ترین حامی رژیم صدام بودند پس از سقوط صدام هم اصلی ترین دشمن دولت مردم عراق رفتار کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رسانه هایی نظیر العربیه که مستقیم توسط عربستان اداره می شود راهبرد جنگ قومیتی و مذهبی در عراق را دنبال می کنند تا این کشور بالکانیزه شود.

وی تصریح کرد: نکته دردناک برای سعودی ها این است که نه تنها ریاض در توطئه علیه عراق شکست خورده است بلکه نیروهای حشدالشعبی و حشدالعشایر بروز و ظهور پیدا کرده اند که اقتدار نظامی بغداد را افزایش می دهند.

کریمی قدوسی با اشاره به آزادی الانبار و پیشروی های اخیر عملیات موصل گفت: تروریست های تکفیری در محاصره نیروهای مردم حشدالشعبی و ارتش عراق گرفتار شده اند اما سعودی ها خود را به آب و آتش می زنند تا آنها را نجات دهند.

وی با تاکید بر اینکه سعودی ها حساب ویژه ای روی برخی اختلافات سیاسی و مذهبی باز کرده اند تا دولت بغداد را تضعیف کرده و عراقی های وادار به پذیرش خواسته های ریاض علیه ایران کنند.، خاطرنشان کرد: سعودی ها گمان می کنند از راه بغداد می توانند تهران را وادار به مذاکره در مسائلی نظیر یمن ، سوریه و خود عراق کنند.

وی در ادامه افزود: براساس برخی گزارش ها ، سعودی ها توطئه های کلانی را برای تطمیع و ارعاب بغداد دنبال می کنند اما عراق به صورت یکپارچه اجازه مداخله به عربستان و هیچ کشور دیگر را نمی دهند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه برخی عناصر در دولت لبنان دنبال مذاکره ایران و عربستان بوده اند، گفت: عربستان به موازات جنگ سوریه تلاش کرده بود که بیروت را نیز مرعوب کند اما در لبنان هم راه به جایی نبردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی همواره خواهان تعامل و ثبات در خاورمیانه است اما سعودی ها مبنای رفتار خود را بر دشمنی با ایران گذاشته اند، گفت: عربستان در حال فروپاشی است و ما صدای آن را در تهران می شنویم.

وی در انتها افزود: جنگ قدرت شاهزاده های سعودی ، ورشکستگی مالی ، شکست های سریالی در عراق ، سوریه ، یمن و رویگردانی برخی شرکای سعودی همانند مصری ها همگی منجر به فروپاشی ریاض خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *