هزار تومانی جدید از خردادماه توزیع می‌شود

17:28 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۵۸۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اسکناس هزار تومانی جدید با طرح آرامگاه حافظ، از خردادماه سال آینده منتشر می‌شود.
به گزارش گروه اقتصاد ، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در طراحی اسکناس جدید هزار تومانی از نقوش اسلیمی که نماد فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی است، بهره گرفته شده است.

در طرح پشت اسکناس  هزار تومانی جدید، تصویر آرامگاه حافظ به همراه شعر «هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشق؛ ثبت است بر جریده عالم دوام ما» از اشعار لسان‌الغیب گنجانده شده است. بانک مرکزی بهره‌گیری از اشعار بزرگان شعر و ادب فارسی را در طراحی اسکناس‌های کشور مورد توجه قرار داده که این موضوع در طراحی نسل جدید اسکناس 10 هزار ریالی نیز مد نظر قرار گرفته است.

همچنین در طرح این اسکناس نقوشی چون گل مرغ، اسلیمی‌ها، خطوط سیاه‌مشق به همراه ابیاتی از حافظ به خط شکسته نستعلیق دیده می شود.

ابعاد اسکناس  هزار تومانی جدید از 77×160 میلی متر به 71×142 میلی متر کاهش یافته است. این تغییر با هدف فرسودگی کمتر اسکناس، کاهش هزینه‌های تولید و در راستای ایجاد همگرایی بین اندازه اسکناس‌ها و ایران چک صورت گرفته است.

خاطرنشان می شود در طرح جدید اسکناس هزار تومانی، پرتره حضرت امام خمینی (ره) که در واترمارک استفاده می شود، تغییر کرده و ابعاد این پرتره، بزرگتر از قبل خواهد بود. این تغییر ابعاد نیز با هدف وضوح بیشتر واترمارک به عنوان یک ویژگی امنیتی که تشخیص آن را آسان‌تر می‌کند، انجام شده است.

یکی دیگر از ویژگی های امنیتی مورد استفاده در اسکناس های کشور، نخ امنیتی است که در تمام اسکناس‌های ما وجود دارد. در اسکناس های هزار تومانی موجود، نخ امنیتی در روی اسکناس است اما در طرح جدید، این نخ به پشت اسکناس منتقل شده است.

لازم به ذکر است الیاف امنیتی نامرئی به رنگ های زرد، قرمز، آبی و سبز که با نور ماورای بنفش قابل مشاهده می باشد در این طرح استفاده شده است.

هزار تومانی جدید

از دیگر ویژگی های امنیتی آن، طرح مخفی، طرح مکمل، ریزنوشته و الکتروتایپ به همراه نشانه روشندلان به صورت برجسته است. چاپ این اسکناس به صورت یک رو برجسته خواهد بود.

گفتنی است، حسن روحانی رئیس جمهوری، امروز در جریان پنجاه و ششمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی از این اسکناس رونمایی و در حاشیه آلبوم اسکناس هزار تومانی مرقوم کرد:

«امیدوارم انتشار اسکناس جدید که با هنرمندی و ذوق مناسب انجام گرفته مایه خیر و برکت برای کشور عزیزمان ایران باشد». 
 


هموطن
|
-
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
مگه قرار نیست صفرها حذف شوند ؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *