پژوهش‎ها باید سبب افزایش تولید ملی شود

17:30 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۵۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نفت ایجاد ساختارسازی به منظور استفاده عملیاتی از پژوهش در کسب و کار را از دستاوردهای قراردادهای پژوهشی در بخش پایین دست برشمرد.
زنگنهبه گزارش گروه اقتصاد به نقل از شانا، بیژن زنگنه گفت: سه شرکت اصلی وزارت نفت امروز در بخش پایین دستی با ٩ دانشگاه و مرکز پژوهشی ١٢ قرارداد امضا کردند و ارزش این قراردادها که در ٢ فاز اجرا خواهد شد ٧٢٠ میلیارد تومان است و حدود پنج سال زمان خواهد برد.

وی افزود: نتایج این قراردادها ثبت اختراع (Patent) و لایسنس (دانش فنی) برای تولید خواهد بود که در واقع فناوری تولید محصولات اصلی مورد نیاز ما در بخش‎های گاز، پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی و پتروشیمی خواهد بود.

وزیر نفت تصریح کرد: ما برای سال‎ها نیازمند تولید الفین‎ها از گاز، تولید پروپیلن، تصفیه نفت خام، شیرین سازی گاز، گوگردزدایی از نفت و گاز، تولید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) تولید متانول و تولید کاتالیست هستیم که همه این پروژه‎ها در این قراردادهای پژوهشی تعریف شده است.

زنگنه با بیان این که اصلی ترین فرآیندها در ١٢ قرارداد پژوهشی بخش پایین دست دیده شده واین فعالیت‎ها در هریک از این ٩ دانشگاه‎ و مرکز پژوهشی معتبر متمرکز شده است، گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ این قراردادها این است که ما صاحب فناوری روزآمد می‎شویم و قرار نیست که دوباره اختراع کنیم، زیرا قرار است این دانشگاه‎ها با شریک خارجی معتبر فعالیت کنند تا با فناوری‎های روزآمد دنیا آشنا شوند.

وی افزود: یکی دیگر ازنتایج این قراردادهای پژوهشی، ایجاد ساختار سازی با همکاری وزارت علوم برای تحقیقاتی است که سبب حصول نتایجی قابل استفاده برای کسب و کار باشد، یکی از مشکلات تحقیقات ما تاکنون این بوده که در کسب و کار کاربردی نداشته است، از پژوهش‎ها باید استفاده عملیاتی کرد تا سبب ارزش افزوده و افزایش تولید ملی شود.

وزیر نفت امضای قراردادهای پژوهشی را همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری است، به نظر من این تغییر ساختار نه تنها در صنعت نفت بلکه در کل اقتصاد ما و ارتباط دانشگاه با صنعت برای تولید فناوری واقعی با هدف بهبود قیمت‎ها و کیفت تاثیر گذار خواهد بود.

زنگنه تصریح کرد: امضای قراردادهای پژوهشی در بخش پایین دست، فعالیتی بزرگی همسو با کار انجام شده در بخش بالادستی است، اکنون در بخش بالادستی انستیتوهایی تشکیل شده است و دانشگاه‎های کشور استقبال خوبی کرده اند.

وی ادامه داد: از نتایج  و دستاورد این قراردادها می توان برای واحدهای تازه ساخته شده و همچنین بهینه سازی و روزآمد کردن واحدهای در حال فعالیت استفاده کرد، چنانچه این پروژه‎ها به نتیجه برسد ما در زمینه تولید فناوری صاحب حرف می‎شویم و افزون بر استفاده در داخل می توانیم فناوری صادر کنیم.

وزیر نفت گفت: ما باید افزون بر تولید کالاها باید از تولید دانش فن و فناوری هم درآمدزایی داشته باشیم، اکنون شاهد هستیم کشورهایی مانند فرانسه و آلمان که ذخایر نفت و گاز ندارند صادرکننده فناوری در این حوزه هستند.

زنگنه یادآور شد: ما در صنایع شیمایی و پایین دستی صنعت نفت با وجود سابقه آموزشی حدود ٧٠ سال، اما صاحب فناوری قابل ذکری در بخش توسعه نیستیم و امضای قراردادهای پژوهشی در بخش پایین دستی همسو با این هدف برداشته شده است.


١٢ قرارداد پژوهشی حوزه پایین‎دست صنعت نفت صبح امروز (نهم اسفندماه) میان شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و هفت دانشگاه و ٢ مرکز تحقیقاتی کشور امضا شد.

چهار قرارداد میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد و پنج قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با دانشگاه های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان به امضا رسید. همچنین سه قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه های تهران و علم و صنعت ایران (شرکت OTC به عنوان همکاری دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *