وزیر ارشاد مطلب منتشر شده در روزنامه قم را پیگیری کند/ کارکنان دولتی و غیردولتی از معافیت مالیاتی یکسان برخوردار شدند

9:13 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۲۵۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نشست علنی امروز (دوشنبه 9اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر به ریاست علی لاریجانی، برگزار شد.
صحن مجلس-گروه سیاسی:   نشست علنی امروز (دوشنبه 9 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر به ریاست علی لاریجانی، برگزار شد؛ مخاطبان می توانند اخبار لحظه به لحظه این جلسه را در ادامه ملاحظه کنند.

انتقاد از برخی اظهارات در مورد دریافت حقوق 4 میلیونی معلمان
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۸:۲۵
 سید حمایت میرزاده در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با یادآوری سخنان یکی از نمایندگان مبنی بر دریافت حقوق 4 میلیونی معلمان افزود: چرا این سخنان مطرح می شود در حالی که معلمان جزو اقشاری هستند که اصلا چنین حقوق هایی دریافت نمی کنند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بابت صحبت هایی که در مورد حقوق معلمان مطرح شد، اصلاح و عذرخواهی صورت گیرد.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس افزود: واقعیت آن است که معلمان حقوق 4 میلیونی دریافت نمی کنند و این قشر جزو گروه های زحمتکش به شمار می روند.
پایان جلسه علنی نوبت عصر مجلس
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۸:۲۵
مسعود پزشکیان زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر  امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 18 و 10 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جلسه بعدی فردا رأس ساعت 8 صبح برای ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 96 برگزار خواهد شد.
تامین اجتماعی مکلف به ایجاد حساب مجزا جهت واریز سهم درمان بیمه شدگان شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۷:۴۴
 نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 2 تبصره 7 مبنی بر ایجاد حسابی جهت تفکیک سهم درمان بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی این لایحه موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد(28) و (29) قانون تأمین اجتماعی و سایر منابع مربوط را در حسابی با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز نماید. دیوان محاسبات کشور عملکرد این حساب را در چهارچوب قانون تأمین اجتماعی مورد پایش قرار می‌دهد و ضمن لحاظ نمودن در گزارش تفریغ بودجه، هر سه‌ماه یک‌بار نتیجه را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.
روزنامه شاخه سبز توقیف شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۷:۳۹
نادر قاضی پور در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از دادستان شهر قم افزود: با توجه به تذکر 136 نماینده مجلس در مورد توهین روزنامه شاخه سبز به مردم منطقه نیروگاه قم، دادستان این شهرستان وارد عمل شد تا این موضوع را پیگیری کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براین اساس روزنامه شاخه سبز توقیف شد و دستور بازداشت مدیرمسئول این روزنامه نیز صادر شده است.
بند مربوط به بیمه روستائیان، کشاورزان و عشایر توسط تامین اجتماعی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۷:۲۸
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با ارجاع بند الحاقی 1 تبصره 7 این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 1 تبصره 7؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است کشاورزان، روستاییان و عشایر را از محل منابع خود از ده‌ درصد(10%) درآمد حاصل از قراردادهای عمرانی موضوع ماده(38) قانون تأمین اجتماعی با حداقل نرخ، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد.

گفتنی است در جریان بررسی این بند از تبصره 7 لایحه بودجه، مصری نماینده کرمانشاه و پورابراهیمی نماینده کرمان با استناد به اصول 3، 46، 52، 57، 43 و 75 قانون اساسی طرح این موضوع را خلاف عدالت دانسته و تاکید کردند: تامین اجتماعی حق الناس است و نمی‌توان از منابع موجود در این سازمان برای بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کرد زیرا برای این موضوع صندوقی به نام بیمه روستائیان و عشایر وجود دارد.
تامین اجتماعی مکلف به ایجاد حساب مجزا جهت واریز سهم درمان بیمه شدگان شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۷:۲۷
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 2 تبصره 7 مبنی بر ایجاد حسابی جهت تفکیک سهم درمان بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی این لایحه موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد(28) و (29) قانون تأمین اجتماعی و سایر منابع مربوط را در حسابی با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز نماید. دیوان محاسبات کشور عملکرد این حساب را در چهارچوب قانون تأمین اجتماعی مورد پایش قرار می‌دهد و ضمن لحاظ نمودن در گزارش تفریغ بودجه، هر سه‌ماه یک‌بار نتیجه را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.
امکان دسترسی آنلاین سازمان امور مالیاتی به سیستم اطلاعات تولید و توزیع سیگار فراهم شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۶:۵۴
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با بند (ب) تبصره 7 این لایحه با 126 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این بند؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به استرداد حقوق ورودی مواد و قطعات وارداتی که در کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، موضوع مواد (66) تا (68) قانون امور گمرکی مصوب 22/8/1390 ظرف مدت پانزده روز از محل تنخواه دریافتی از خزانه که تا پایان سال تسویه می‌نماید، اقدام کند.

همچنین نمایندگان با جزء 2 بند (د) این تبصره نیز موافقت کردند.

در جزء 2 بند (د) تبصره 7 لایحه بودجه سال 96 کل کشور آمده است؛ - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه(سیستم) اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم نماید.
مصارف درآمد حاصل از مالیات سیگار تعیین شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بخش 4 بند د تبصره 7 این لایحه مبنی بر مصارف مالیات سیگار با 149 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بخش 4 بند د تبصره 7 این لایحه؛ با لازم‌الاجراء شدن این بند، کلیه مالیات و عوارض بر تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی به‌استثنای مالیات عملکرد موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، حقوق ورودی، حق انحصار و بند(ب) ماده(69) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) در مدت اجرای این قانون موقوف‌الاجراء می‌گردد. مصارف مربوط به درآمد مذکور با رعایت سیاست‌های کلی سلامت از محل اعتبارات ردیف 92-530000 به نسبت پنجاه درصد(50%) به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سی درصد(30%) به وزارت ورزش و جوانان و بیست درصد(20%) به وزارت آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد.
در جریان بررسی جزئیات هزینه ای لایحه بودجه سال 96 موافقت شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۶:۲۰
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 3 تبصره 6 مبنی بر جلوگیری از فرار مالیاتی و چگونگی افزایش مالیات ها موافقت کردند.

گفتنی است نمایندگان با 126 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع ازمجموع 195 نماینده حاضر در مجلس با بند 3 از تبصره 6 موافقت کردند.

براساس بند 3 تبصره 6؛ به منظور اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و بهبود و افزایش کارایی بخش مالیاتی کشور، سازمان امور مالیاتی موظف است ظرفیت بالقوه و بالفعل(عملکرد) مالیاتی هر استان را در مقاطع سه‌ماهه در بخش‌های مالیاتی، مالیات بر اشخاص حقوقی( غیردولتی و نهادها و بنیادها)، مالیات بر درآمد (مالیات کارکنان بخش خصوصی، مالیات مشاغل و مالیات بر مستغلات) مالیات بر ثروت (مالیات بر نقل و انتقال سرقفلی و املاک) و مالیات بر ارزش افزوده مشخص و نتیجه را پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی به هیأت وزیران و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی گزارش نماید. در سنجش عملکرد مالیاتی، باید میزان تأثیرات نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی ( اعلامی توسط بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران برای سه‌ماهه پیش از برآورد) و کوشش مالیاتی به تفکیک، مشخص شود و براساس عملکرد سه‌ماهه چهارم سال 1395 به‌عنوان پایه سنجش مورد مقایسه قرار گیرد.

پرداخت پنجاه‌درصد (50%) از هزینه‌های موضوع ماده(217) قانون مالیات‌های مستقیم(یک درصد(1%) هزینه از محل درآمد اختصاصی) منوط به تأیید کوشش مالیاتی هر استان به میزان بیش از پنج‌درصد(5%) بدون افزایش نرخ‌های مالیاتی است.
ارجاع بند مربوط به کنترل های مالیاتی انواع خودرو در زمان نقل و انتقال به کمیسیون تلفیق
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۶:۱۰
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با ارجاع بند ط تبصره 6 این لایحه به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

براساس بند ط تبصره 6 لایحه بودجه؛ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است قبل از تعویض پلاک انواع خودرو موضوع ماده (42) قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به کنترل قبض دریافت مالیات نقل و انتقال موضوع ماده یادشده مطابق جدول اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور از معامل و یا وکیل وی اقدام نماید.

گفتنی است در جریان بررسی این بند پس از اظهارات موافق و مخالف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح این موضوع در لایحه بودجه ضرورتی ندارد ضمن اینکه این بند دارای ابهاماتی است که برای بررسی بیشتر باید به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

 لاریجانی افزود: به عنوان مثال در ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید بر خودروهای دولتی شده است که در این ماده هیچ اشاره ای به این موضوع نگردیده بنابراین برای بررسی بیشتر و رفع ابهامات باید این بند به کمیسیون ارجاع شود ضمن اینکه در ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده بحث نقل و انتقال مطرح است و اشاره ای به تعویض پلاک نشده است.
تخصیص 27 صدم از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه ورزش
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۶:۰۹
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 2 تبصره 6 این لایحه با 132 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 2 تبصره 6 لایحه مذکور؛ دولت مکلف است بیست و هفت صدم درصد(27/0%) از نه درصد(9%) مالیات بر ارزش افزوده را پس از واریز به حساب درآمد عمومی موضوع ردیفهای 110512، 110513 و 110514 جدول شماره(5) این قانون در راستای ماده 109 قانون برنامه ششم هزینه شود.

گفتنی است بند الحاقی 1 این تبصره مبنی بر نحوه هزینه کرد منابع حاصل از عوارض ساخت و ساز جهت رفع ایرادات به کمیسیون تلفیق و بودجه ارجاع شد.

بند الحاقی 1 تبصره 6 لایحه مذکور ارجاع شده به کمیسیون تلفیق بودجه عبارت است از: وزارت کشور (استانداری‌ها) مکلف است عوارض ساخت و ساز و جرائم تخلفات ساختمانی خارج از حریم شهرها و خارج از محدوده روستاهایی که دارای طرح هادی مصوب هستند را أخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. درآمد حاصله تا سقف سه هزار میلیارد (3.000.000.000.000) ریال از محل ردیف 162-550000 جدول شماره(9) این قانون در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همان استان قرار می‌گیرد تا با هماهنگی فرمانداری‌ها و مشارکت دهیاری‌ها صرف توسعه و عمران روستاها گردد.
تذکر 136 نماینده به وزیر ارشاد به دلیل مطالب منتشره در روزنامه قم
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۵:۰۲

 اکبر رنجبرزاده در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد.

تذکر کتبی

- تذکر امیرآبادی فراهانی و نادر قاضی پور نمایندگان مردم قم و ارومیه به اتفاق 134 نفر از نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص درخواست تشکیل هیات نظارت بر مطبوعات و برخورد صریح با روزنامه شاخه سبز جهت توهین آشکار به مردم شهرستان قم و منطقه نیروگاه که موجب بروز تفرقه و قومیت گرایی شده است.

- تذکر محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان به وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص عدم تعیین تکلیف پرداخت خسارت بیمه شدگان شرکت بیمه توسعه بعد از گذشت چند سال از مشکل پیش آمده برای این شرکت و در خصوص تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسه مالی اعتباری کاسپین و فرشتگان.

آغاز جلسه علنی نوبت عصر مجلس
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۴:۱۵
نشست علنی نوبت بعدازظهر امروز (دوشنبه 9 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رأس ساعت 14 و 8 دقیقه آغاز به کار کرد.

گفتنی است رسیدگی به ادامه گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1396 کل کشور در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار دارد.
پایان جلسه علنی نوبت صبح مجلس
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۲۸
 مسعود پزشکیان زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح  امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 13 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:جلسه بعدی راس ساعت 14 برای بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 96 برگزار خواهد شد.
منابع لازم برای آبرسانی به روستاها و عشایر تعیین شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۲۷
نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند ج تبصره 6 این لایحه با 150 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند ج تبصره 6 بخش هزینه ای لایحه بودجه؛ صددرصد(100%) وجوه دریافتی تا سقف هفتصد میلیارد (700.000.000.000) ریال از محل حساب مذکور در ردیف معین در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد. اعتبار مذکور براساس شاخص کمبود آب شرب سالم بین استان‌های کشور در مقاطع سه‌ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بین واحدهای استانی سازمان برنامه و بودجه و شرکتهای آب و فاضلاب روستایی استان‌ها و یا سازمان امور عشایر ایران هزینه شود.

گفتنی است نمایندگان با بند د این تبصره موافقت کردند که براساس آن؛ دستگاههای اجرائی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی را به صورت جمعی- خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت نمایند.

براساس این گزارش همچنین نمایندگان با بند هـ این تبصره با 108 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براساس بند هـ تبصره 6 این لایحه؛ عوارض موضوع ماده (5) قانون حمایت از صنعت برق کشور به میزان پنجاه (50) ریال به ازای هر کیلووات ساعت در سقف یازده هزار میلیارد (11.000.000.000.000) ریال تعیین می‌گردد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور برای موارد مطروحه در قانون فوق صرف گردد.
وزیر ارشاد مطلب منتشر شده در روزنامه قم را پیگیری کند
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۲۶
 احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متاسفانه یکی از روزنامه‌های قم در 7 اسفندماه مطلبی تحت عنوان "فرزندم تنها به نیروگاه نرو" منتشر کرد که توهین آشکاری به مردم قم به ویژه مردم انقلابی و متدین منطقه نیروگاه نموده که اکثر اهالی این منطقه آذری زبان هستند و نصف شهدای استان قم را اهالی این منطقه تشکیل می دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم این منطقه اغلب در راهپیمایی ها و نماز جمعه حضور پیدا می کنند، این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی به موضوع نیروگاه قم اشاره کرده است.

وی افزود: بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره نیروگاه قم به این نکته اشاره دارد که در قم مناطقی محروم با جمعیتی زیاد هستند، آن هم با مردمی عاشق و مشتاق انقلاب. همین منطقه نیروگاه با همه محرومیت ها، مردم آن جزو مشتاق ترین و علاقه مندترین مردم در جهت انقلاب و آرمان های انقلاب هستند؛ این را ما اطلاع داریم ودر دوران دفاع مقدس هم همین گونه بوده است. بعد از آن هم تا امروز همین جور بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بنده از وزیر ارشاد می خواهم با فوریت جلسه هیات نظارت بر مطبوعات را تشکیل و برابر قانون مطبوعات به این موضوع رسیدگی نماید.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر ضمن درخواست از وزیر ارشاد برای بررسی این موضوع گفت: پیگیری های لازم صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود.
تشکر از برگزارکنندگان همایش ملی فاتحان فاو
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۲۲

قاسم احمدی لاشکی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی افزود: از برگزارکنندگان همایش ملی فاتحان «فاو» عملیات والفجر 8 که با حضور سرداران بزرگوار کشوری به ویژه قهرمانان لشگر ویژه 25 کربلای مازندران که در نوشهر برگزار شد، تشکر می کنم.  

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس در تذکر شفاهی خود به وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز طبق دفعات قبل باغداران در استان مازندران در جلوی درب ساختمان جهاد کشاورزی در استان مازندران تحصن کرده اند آیا علت این موضوع را پیگیری می کنید؟

وی گفت: آیا می‌دانید بعد از برفی که در سال های 86، 92 و سال جاری آمد، خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد ساخت که تا امروز نتوانستیم آن را جبران کنیم؛ اینکه 200 میلیارد تومان هزینه تسهیلات آماده و به بانک‌ها داده شده آیا پیگیری های لازم به عمل آمده که بانک ها در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اند؟ آیا می دانید مردم سرگردانند؟ چرا واردات مرکبات را امروزه نظاره گر هستیم؟ لذا درخواست دارم این موضوع را پیگیری کنید.

احمدی لاشکی در تذکر دیگری به وزیر نفت ادامه داد: نرخ بهای مصرف گاز مصرفی در منطقه کلاردشت آیا منطقی است که نحوه محاسبه آن مانند دیگر شهرها باشد؟ با وجود پیگیری ها اما هیچ اقدامی انجام نشده است.

لزوم پیگیری وزیر ارشاد در پی اهانت 2 روزنامه به اهل سنت
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۲۰
 محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با انتقاد از اهانت 2 روزنامه به اهل سنت، گفت: وزیر ارشاد باید ضمن تشکیل هیات نظارت بر مطبوعات این موضوع را بررسی و برخورد لازم را انجام دهد. 
کارکنان دولتی و غیردولتی از معافیت مالیاتی یکسان برخوردار شدند
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۰۸
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (الف) تبصره 6 مبنی بر تعیین نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی و معافیت از مالیات این لایحه موافقت کردند.

گفتنی است بند الف تبصره 6 این لایحه پس از بررسی مجدد در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 به شرح زیر اصلاح شد:

الف- سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3/12/1366 و اصلاحات بعدی آن در سال 1396، مبلغ دویست و چهل میلیون (240.000.000)ریال در سال تعیین می‌شود. نرخ مالیات مذکور بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور تا 5 برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و به نسبت مازاد آن 20 درصد است. میزان معافیت مالیات اشخاص موضوع ماده 57 و 101 قانون مالیات های مستقیم، 180 میلیون ریال تعیین می گردد.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در توضیح اصلاح صورت گرفته گفت: معافیت مالیاتی برای کارکنان دولتی و بخش خصوصی یکسان خواهد شد و پس از این تفاوتی نخواهند داشت.
شرایط پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی مشخص شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۱:۰۶

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 2 تبصره 5 این لایحه با 122 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 2 تبصره 5 لایحه مذکور؛ به دولت اجازه داده می شود اموال غیرمنقول و املاک متعلق به خود را که واگذاری آنها مشمول سیاستهای کلی اصل(44) قانون اساسی نیست و مصارف آنها نیز از مصادیق جزء(2) بند(و) سیاست‌های کلی اصل(44) قانون اساسی نمی باشد با رعایت قوانین و مقررات تا سقف پنجاه هزار میلیارد(50.000.000.000.000) ریال به فروش رسانده و منابع حاصل را پس از واریز به خزانه‌داری‌کل برای بازپرداخت بدهی‌های خود به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص دهد.

در صورت عدم تأمین اعتبار از محل فروش اموال تا سقف فوق الذکر، دولت اجازه دارد باقی‌مانده اعتبار را از محل فروش اوراق مالی اسلامی بلند مدت تأمین نماید. در صورت عدم فروش این اوراق در موعد مقرر، این اوراق به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌گردد.

گفتنی است همچنین نمایندگان با بند الحاقی 1 تبصره 5 این لایحه نیز موافقت کردند که براساس آن؛ به منظور تأمین اصل، سود و هزینه‌های انتشار اوراق مالی منتشره، به دولت اجازه داده می‌شود حسب مورد به ردیفهای مربوطه در جداول (8) و (9) این قانون اضافه نماید.


نحوه بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده مشخص شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۰:۳۸
نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند ح تبصره 5 این لایحه با 146 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند ح تبصره 5 بخش هزینه ای لایحه بودجه 96؛ به دولت اجازه داده می‌شود جهت بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال 1396 تـا معــادل پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال اوراق اسلامی با سررسید تا پنجساله منتشر نماید. اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.

گفتنی است در انتهای این بند به این موضوع اشاره شده بود که خزانه‌داری کل کشور موظـف است از محل اعتبارات فصل مربوطه و جداول(8) و(9) این قانون، نسبت به تسویه این اوراق اقدام ‌نماید که غلامرضا کاتب در اخطاری عنوان کرد این موضوع با اصول 52 و 53 قانون اساسی مغایرت دارد لذا با تائید دکتر لاریجانی، رئیس مجلس این عبارت حذف شد.

 در بند ز تبصره 5 نیز آمده است: به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل‌ کشور، به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000.000)ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان برنامـه و بودجه کشـور موضوع  این قانون کند و پرداخت این اسناد را قبل از پایان سال، از محل اعتبارات دستگاه مزبور تسویه نماید. این اسناد از مالیات معاف بوده و در بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد می‌باشد.

تسویه این اسناد در سررسید، مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور می‌باشد و تسویه آن قبل از سررسید توسط خزانه مجاز است. انتقال تعهدات مربوط به اسناد منتشره به سال بعد ممنوع است.

همچنین در بند ط نیز آمده است: به وزارت نفت ازطریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود با تصویب شورای اقتصاد به‌منظور‌ سرمایه‌گذاری در طرحهای نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی- ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکت مذکور از محل افزایش تولید همان میادین  نسبت به ارقام مصوب همان سال اقدام کند.

گفتنی است در بند ی نیز آمده است: به وزارت نفت ازطریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود  به‌منظور بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت ارزی- ریالی سررسیدشده، تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهیهای سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرحهای بالادستی نفت و گاز تا سقف معادل سه میلیارد (3.000.000.000)دلار از محل انتشار اوراق مالی ارزی- ریالی با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و یا قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران با تصویب هیأت وزیران استفاده نماید.  شرکتهای مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشرشده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه نماید.
شرایط تسویه بدهی دولت بابت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای تعیین شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۰:۱۹

  نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (ه‍) تبصره 5 این لایحه با 143 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است بند (ه‍) تبصره 5 به شرح زیر است؛

در سال 1396 دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید را با سررسید تا سه‌سال به‌صورت بی‌نام و یا بانام، صادر کند و به‌منظور‌ تسویه بدهی مسجل خود بابت طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات کشاورزی با قیمت فروش در بورس به قیمت اسمی تا سقف نود و پنج هزار میلیارد (95.000.000.000.000) ریال به طلبکاران واگذار کند. اسناد مزبور  از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌باشد و  به ‌عنوان ابزار مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می‌شود. اسناد خزانه اسلامی از قابلیت داد و ستد در بازار ثانویه برخوردار است و سازمان بورس و اوراق بهادار باید ترتیبات انجام معامله ثانویه آنها را در بازار بورس یا فرابورس فراهم کند. خرید و فروش این اوراق توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

بازپرداخت اصل و سود این اوراق در قوانین بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود و خزانه‌داری کل کشور موظف است از محل اعتبارات ردیفهای فصل مربوطه و جداول(8) و (9) این قانون نسبت به تسویه آن اقدام نماید.

نحوه تسویه بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی تا مبلغ 50 هزار میلیارد ریال مشخص شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۰:۱۹

  نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند و تبصره 5 این لایحه با 152 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند و تبصره 5 لایحه مذکور؛ به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1396 بدهی های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی را که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1395 ایجاد شده، با مطالبات قطعی دولت (وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی) از اشخاص مزبور تا مبلغ پنجاه  هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال به‌صورت جمعی- خرجی تسویه کند. به این منظور وزارت امور اقتصادی ودارایی، اسناد تعهدی خاصی را با عنوان «اوراق تسویه خزانه» صادر می‌کند و در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی طلبکار و متقابلاً بدهکار قرار می‌دهد. این اسناد صرفاً به‌منظور‌ تسویه بدهی اشخاص یادشده به دستگاههای اجرائی و شرکتها و مؤسسات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی که در اجرای بند (پ) ماده (2) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور به شرکتهای دولتی منتقل شده است با بدهی دولت به شرکتهای مذکور بابت مواردی چون یارانه قیمتهای تکلیفی (با تأیید سازمان حسابرسی) از طریق صدور اوراق تسویه خزانه قابل تسویه است.

سهم دولت در اجرای طرح های قطار شهری تعیین شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۰:۱۸
نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند ب تبصره 5 این لایحه با 146 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند ب تبصره 5 بخش هزینه ای لایحه بودجه؛ واریزی به طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام و طرحهای ساماندهی دانشگاهها مندرج در پیوست شماره (1) این قانون اختصاص می‌یابد تا براساس موافقتنامـه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینــه شود.

همچنین نمایندگان با بند ج تبصره 5 نیز موافقت کردند که براساس آن؛ در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید رئیس دستگاه اجرائی، ذی‌حساب ذی‌ربط و سازمان برنامه و بـودجه کشـور انجام می شود.

گفتنی است نمایندگان با بند د این تبصره نیز با 147 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند د این تبصره؛ حداقل پنجاه‌درصد (50%) از سقف اوراق موضوع این بند به طرحهای قطار شهری اختصاص می‌یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای اجرای طرحهای قطار شهری به نسبت پنجاه‌درصد (50%) دولت و پنجاه‌درصد (50%) شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه‌درصد (50%) سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور می‌باشد. همچنین میزان سپرده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانکهای عامل موضوع این بند حداکثر پنج درصد(5%) تعیین می‌گرد. شهرداری‌های که مدارک مورد نیاز را تا پایان سال 1395 به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده‌اند می‌توانند از اوراق مشارکت فروش‌نرفته سالهای قبل استفاده کنند.
تامین منابع لازم برای اجرای طرح های مصوب شورای اقتصاد از محل انتشار اوراق مشارکت
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۰۹:۴۷

 نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه‌ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الف تبصره 5 این لایحه با 140 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است در این بند از تبصره به نحوه هزینه کرد طرح های مصوب شورای اقتصاد اعم از مقابله با ریزگردها با اولویت مناطق محروم و احداث و تکمیل طرح های آب شیرین کن اشاره دارد.

در بند الف تبصره 5 آمده است؛ برای اجرای طرحهای دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود با اولویت اجرای پروژه‌ها و طرحهای میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آبهای مرزی، طرحهای حمل و نقل به ویژه ریلی و وسائط نقلیـــه برقـی، مسکـن و توسعـه شهری و روستایی، طرحهای آبرسانی و تأمین آب، احداث و تکمیل طرحهای آب‌شیرین‌کن، تکمیل شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، طرحهای زیربنایی آب و خاک(زهکشی)، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، نیروگاههای برق با اولویت پروژه‌های با راندمان بالا مانند تولید همزمان برق و آب شیرین و برق و گرما (CHP) و برق و گرما و سرما (CCHP)، شبکه‌های انتقال و توزیع برق، تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، احداث و تکمیل طرحهای نیمه‌تمام ورزشی، اجرای طرحهای ساماندهی دانشگاهها، احداث، تکمیل و تجهیز دانشگاهها و دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، پارکهای علمی و فناوری، خوابگاه‌ها و بیمارستان‌های نیمه‌تمام وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری، تبدیل گاز به فرآورده‌های شیمیایی و مقابله با ریزگردها با اولویت مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته، اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی با رعایت ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380 برای طرحهایی که به‌ تصویب شورای اقتصاد می‌رسد.

ارجاع بندهای مبنی بر اعطای تسهیلات خرید تجهیزات آزمایشگاه ها به کمیسیون تلفیق برای رفع ایرادات
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۰۹:۲۰
علی لاریجانی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 ارجاع بندهای الحاقی تبصره 4 به کمیسیون تلفیق بودجه جهت رفع ایرادات را مطرح کرد.

گفتنی است که بندهای الحاقی مذکور در خصوص افزایش مالیات منابع برای افزایش تولید بهره وری گوشت قرمز و مجوز بانک های عامل برای خرید تجهیزات آزمایشگاه ها و کارگاه ها به تفکیک وزارتخانه های مختلف است.

لاریجانی

نمایندگان همچنین با اخطار علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران نیز در خصوص بند الحاقی 2 تبصره 4 مبنی بر حفظ استقلال صندوق توسعه ملی با 148 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

این اخطار در راستای مجوز بانک های عامل برای خرید تجهیزات آزمایشگاه ها و کارگاه ها بود، در واقع برای این بخش نباید از محل صندوق توسعه ملی که در بانک ها سپرده گذاری شده، برداشت شود بنابراین این بند الحاقی برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

 بندهای ارجاع شده تبصره 4 به کمیسیون تلفیق بودجه عبارت است از:

بندالحاقی1- عبارت یک درصد(1%) مندرج در تبصره(2) ماده(52) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) به عبارت ده درصد(10%) اصلاح می‌شود.

بند الحاقی 2- به بانکهای عامل اجازه داده می‌شود در سال 1396 مبلغ هشتصد میلیون (800.000.000) دلار از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیأت عامل صندوق توسعه ملی در آن بانک سپرده‌گذاری شده است، برای خرید تجهیزات آزمایشگاهها و کارگاهها به‌تفکیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیصد و شصت میلیون (360.000.000) دلار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکصد میلیون (100.000.000) دلار، دانشگاه فنی و حرفه‌ای پنجاه میلیون (50.000.000) دلار، دانشگاه پیام نور پنجاه میلیون (50.000.000) دلار، دانشگاه فرهنگیان سی میلیون (30.000.000) دلار، دانشگاه آزاد اسلامی پنجاه میلیون (50.000.000) دلار، دانشگاه جامع علمی کاربردی بیست میلیون (20.000.000) دلار، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هشتاد میلیون (80.000.000) دلار، جهاد دانشگاهی سی میلیون (30.000.000) دلار و دانشگاه شهید رجایی و هنرستان‌های آموزش و پرورش سی میلیون (30.000.000) دلار براساس فهرست مورد توافق وزارتخانه‌های مذکور و سازمان برنامه و بودجه کشور با تضمین هیأت امنای مربوط و از محل درآمد اختصاصی ذی‌ربط اقدام کنند تا پس از تنفس دو ساله نسبت به بازپرداخت آن متناسب با میزان دریافتی و مبتنی بر زمان بندی مورد تفاهم با بانکها اقدام نمایند.

تجهیزات آزمایشگاههای تحقیقاتی موضوع این بند فقط در مواردی که بنا به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا وزارتخانه تخصصی مربوطه، مشابه داخلی ندارند، از شرکتهای خارجی تأمین می‌شود.

بند الحاقی 3 - هرگونه پرداخت در غیر از موارد مذکور از جمله حقوق و دستمزد از محل منابع این تبصره ممنوع است.

بند الحاقی 4- تبدیل دلار به ریال منابع موضوع این تبصره زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.
آغاز جلسه علنی مجلس
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۰۸:۲۰

  نشست علنی صبح امروز (دوشنبه 9 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور  201 نفر از نمایندگان، رأس ساعت 8 و 16 دقیقه آغاز به کار کرد.

لاریجانی

گفتنی است رسیدگی به ادامه گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1396 کل کشور در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار دارد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *