مستندسازی، حفاظت و مرمت آثار کوشک احمدشاهی

15:42 - 08 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۰۴۶
پروژه جامع سامان‌دهی، مستند‌سازی، حفاظت و مرمت یکپارچه مجموعه‌آثار موجود در اتاق پذیرایی کوشک احمدشاهی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران آغاز شد.
مستندسازی، حفاظت و مرمت آثار کوشک احمدشاهیبه گزارش گروه جامعه ،مهدی کلیایی مسئول واحد حفاظت و مرمت این مجموعه،گفت: به‌دنبال مطالعات انجام‌شده در مورد آثار تاریخی و فرهنگی موجود، واحد حفاظت و مرمت نقشه و برنامه‌ای برای اجرای پروژه‌های آینده در نظر گرفته است.

وی افزود:این برنامه ادواری یکی از شیوه‌های حفاظت و مرمت آثار، تبیین و اجرای طرح جامع سامان‌دهی، مستندسازی، حفاظت و مرمت یکپارچه مجموعه‌هاست.

کلیایی اظهار کرد: به‌دنبال اصلاحات و بهسازی فضای معماری اتاق پذیرایی ساختمان کوشک احمد شاهی، پروژه‌ای به‌صورت پایلوت برای سامان‌دهی، مستندسازی، حفاظت و مرمت یکپارچه آثار موجود تعریف و آغاز شده است.

به گزارش میراث فرهنگی،وی  توضیح داد:بهسازی فضای معماری و رفع مشکلات اساسی موضعی ساختمان با همکاری دفتر فنی مجموعه، سامان‌دهی ثبتی اموال موجود و اصلاح شیوه برچسب اموالی و ثبت با همکاری امین اموال و با دستور‌العمل‌های موجود و مستندنگاری و آسیب‌نگاری آثار موجود با اتکا بر فناوری‌های نوین از اقدامات این پروژه هستند.

کلیایی ادامه داد:آسیب‌شناسی و ارزیابی ریسک و بسته‌بندی و جابه‌جایی براساس دستورالعمل‌های مصوب بین‌المللی، تبین برنامه مدیریت بحران در حد امکان، تبین راهبردهای حفاظت پیشگیرانه آثار موجود، اصلاح نور مصنوعی موجود و حفاظت آثار در مقابل نور طبیعی در حد امکان و اصلاح وضعیت اتاق برای به حداقل رساندن ورود ریزگردها (گردوغبار) و آلاینده‌های محیطی ازجمله اقدامات دیگر در این پروژه‌اند.

مسئول پروژه حفاظت و مرمت کوشک احمد شاهی، اظهار کرد:برنامه یکپارچه مقابله با آفات و عوامل بیولوژیک و کنترل اتاق در مقابل آسیب‌های ناشی از این عوامل، اصلاح و کنترل تهویه هوا و ارزیابی اوضاع محیطی در حد امکان، مرمت آثاری که نیاز به مرمت و اصلاح ساختاری دارند شامل اشیای سرامیکی، سنگی، چوبی، شیشه‌ای، عاج، لوستر، مبلمان و غیره، انجام اقدامات حفاظتی موردی بر روی هر اثر، پاک‌سازی و نظافت ادواری براساس معیارهای موجود، اصلاح و بهبود سیستم امنیتی اتاق پذیرایی در حد امکان، پایش اوضاع محیطی و ساختاری و ارائه گزارش‌های تحلیلی از اقدامات دیگری هستند که در این پروژه پیگیری می‌شوند.
انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *