علت مرگ 80 درصد مردم ایران بیماری های غیر واگیر است/ چاق بودن دو سوم جمعیت بالای 35 سال کشور

13:26 - 08 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۰۱۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر وضعیت چاقی در کشور بسیار نامطلوب بوده به گونه ای که دو سوم جمعیت بالای 35 سال کشور را افراد چاق تشکیل می دهند.
علت مرگ 80 درصد مردم ایران بیماری های غیر واگیر است/ چاق بودن دو سوم جمعیت بالای 35 سال کشوربه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، باقر لاریجانی  در حاشیه همایش ملی مجمع سلامت گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که سند پیشگیری بیماری های غیر واگیر در کشور ایجاد شده و این سند می تواند مرجع بسیار مناسبی در راستای کاهش انواع بیماری ها باشد.

وی افزود: 80 درصد مردم ایران به علت بیماری های غیر واگیر جان خود را از دست داده و به همین خاطر لازم است در رابطه با جلوگیری از بیماری های غیر واگیر اقدامات اساسی در دستور کار قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تصویب سند پیشگیری بیماری های غیر واگیر در شورای ملی سلامت کشور تصریح کرد: اهمیت پیشگیری از بیماری های غیر واگیر به حدی بود که این سند در شورای ملی سلامت به تصویب رسید.

لاریجانی ادامه داد: نیاز است در استانهای مختلف کشور نیز به این سند توجه ویژه ای شده و سیاست های آن اجرایی شود.

وی با تاکید بر مشکلات شهروندان ایرانی در حوزه کمبود فعالیتهای فیزیکی تصریح کرد: تنها 10 درصد مردم ایران فعالیت های فیزیکی و بدنی مناسب داشته و سایر افراد در این حوزه با مشکل مواجه هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی در حوزه پیشگیری از اعتیاد در کشور اذعان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که لازم است در حوزه پیشگیری از اعتیاد گام های اساسی برداشته شده زیرا تعداد قابل توجهی از مردم ایران اکنون با معضل اعتیاد دست به گریبان هستند.

لاریجانی با ارائه آماری از میزان قابل توجه بیماران روحی و روانی کشور بیان کرد: درحال حاضر 30 درصد مردم ایران با مشکلات روحی و روانی مواجه بوده و پیشگیری از این بیماری ها باید هر چه سریع تر صورت گیرد.

وی با تاکید بر میزان قابل توجه مرگ و میرها در کشور به دلیل رعایت نکردن مباحث ترافیکی اظهار کرد: در شرایطی که میزان مرگ و میرها در کشور به دلیل رعایت نکردن مباحث ترافیکی بسیار قابل توجه است درخواست ما این است که در هر استان اقداماتی به منظور ایمن سازی در این حوزه و کاهش حوادث مرتبط با رعایت نکردن مباحث ترافیکی در دستور کار قرار گیرد.

لاریجانی با اشاره به انتخاب ایران به عنوان 5 کشور دنیا که قرار است در حوزه کاهش بیماری های غیر واگیر در سازمان ملل گزارش ارائه دهد گفت: قرار شده ایران به همراه 4 کشور دیگر دنیا در حوزه اقدامات خود برای کاهش بیماری های غیر واگیر گزارش ارائه کرده و به همین خاطر برنامه های مرتبط با بیماری های غیر واگیر جدی تر انجام می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از امضای 15 تفاهمنامه با وزارتخانه های مختلف به منظور کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیر واگیر خبر داد و خاطر نشان کرد: تا کنون 15 تفاهمنامه با مسئولان وزارتخانه های مختلف و همچنین معاونین رئیس جمهور به امضا رسانده ایم و در قالب این تفاهمنامه ها تاکید شده که باید شرایط برای کاهش بیماری های غیر واگیر در کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه باید سرمنشا ریسک ها در کشور مشخص شود گفت: در کشوری زندگی می کنیم که شهروندان همواره با ریسک های مختلف مواجه بوده و لازم است ابتدا سرمنشاء‌ این ریسک ها شناسایی و پس از آن برای کاهش آنها برنامه ریزی شود.

لاریجانی درخصوص تفاهمنامه امضا شده از سوی وزارت بهداشت با وزارت راه اظهار کرد: در قالب این تفاهمنامه مقرر شده نقاط حادثه خیز کشور مشخص و پس از آن برای ایمن سازی این نقاط و همچنین ارتقا سلامت ترافیکی برنامه ریزی شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از برخی اقدامات به منظور شناسایی 290 بیماری غیر واگیر و جلوگیری از رواج این بیماری ها خبر داد و اذعان کرد: اکنون اطلاعات دقیقی در رابطه با 290 بیماری و 40 عامل خطر در اختیار است که با تکیه بر این اطلس بیماری می توان برای کاهش بیماری های غیر واگیر برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: در حوزه امید به زندگی میزان مرگ و میرها و همچنین علت مرگ و میرها در کشور اطلاعات جامعی در اختیار است اما نمی توان این اطلاعات را به تمام استانهای کشور تعمیم داد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اظهار نگرانی از وضعیت چاقی مردم ایران گفت: متاسفانه در گروه های سنی 35 سال به بالا حدود دو سوم مردم ایران چاق هستند و در کل کشور آمار چاقی مردان یک چهارم محاسبه شده است.

لاریجانی با اشاره به رواج استفاده مردم از دخانیات در کشور تصریح کرد: در حال حاضر 14 درصد مردم ایران سیگار مصرف می کنند و این آمار در میان افراد غنی بیش از افراد فقیر گزارش شده است.

وی در خصوص نحوه استفاده مردم از برخی خوراکی های مفید در کشور تصریح کرد: تنها 10 درصد مردم ایران به طور کافی ماهی مصرف می کنند و همچنین تنها 10 درصد شهروندان میزان نمک مصرفی شان کمتر از 5 گرم است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به میزان قابل توجه مرگ و میرها در کشور در پی رعایت نکردن نکات ایمنی در رانندگی اذعان کرد: تنها یک چهارم جمعیت ایران از کمربند ایمنی استفاده می کنند و 4 درصد از راکبان موتور سیکلت هنگام ترددهای خود از کلاه ایمنی  استفاده می کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *