رشد پرونده‎های قضایی ریشه در مسائل فرهنگی دارد/ ضرورت ارتقای آموزش‎های فرهنگی

9:19 - 08 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۸۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
صمدی گفت: بروز معضلاتی چون اعتیاد، طلاق، نزاع، اختلافات مالی و ... اغلب در مسائل فرهنگی ریشه دارد؛ از این رو باید در کتب درسی و آموزش های خانواده ها موضوع فرهنگ سازی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، محمد صمدی با اشاره به اهمیت جایگاه قضاوت بیان داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از مترقی ترین قوانین موجود در دنیاست و یكی از اصول مترقی آن پذیرش اصل تفكیك قواست.

وی ادامه داد: تفكیك قوا به این معنی كه هر قوه ای به صورت مستقل و آزاد فعالیت می كند اما در همسویی و هماهنگ با هم در جهت منافع عمومی اقدام می كند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آوج اضافه کرد: یكی از نمادهای این تعامل و همكاری در شهرستان ها، همسویی و هماهنگی شورای تأمین شهرستان است بدین معنا که دستگاه های مختلف با هماهنگی كامل به بررسی مسائل شهرستان می پردازند.

وی افزود:  توسعه همه جانبه با همدلی و تعامل همه دستگاه های شهرستانی و استانی محقق می شود که لازم است اولویت های این شهرستان در امر توسعه یافتگی به طور جامع بررسی و برنامه ریزی لازم برای تحقق آن صورت گیرد.

صمدی تصریح کرد: دستگاه قضایی اعتقاد دارد که توسعه مختص دستگاه های اجرایی شهرستان نیست و لزوم توجه همه آحاد مردم امری ضروری و غیرقابل انکار است بنابراین باید رویکردهای  سازنده در مسیر خدمتی دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی توضیح داد: امروزه حتی قوی ترین كشورهای دنیا نیز درگیر معضلات اجتماعی بسیاری هستند ولی عوامل بسیاری از جمله عوامل سیاسی، اختلافات جناحی و عدم همكاری برخی نهادهای تصمیم گیرنده باعث شده كه در كنترل بخشی از ناهنجاری ها نگرانی داشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آوج تأکید کرد: رفع نگرانی های موجود در بخش های فرهنگی و اجتماعی ناشی از عدم وجود سیاست های واحد و منسجمی است که رهبر معظم انقلاب بارها در قالب تهاجم فرهنگی هشدار داده بودند.

وی اظهارداشت: امروز باید موضوع فرهنگ را به طور جدی مورد توجه قرار دهیم و همانطور که مقام معظم رهبری تعبیر فرمودند، فرهنگ را به مثابه "هوای تنفسی" ارزشمند و حساس بدانیم و برای ارتقای فرهنگ جامعه تلاش کنیم.

صمدی با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی در تعاملات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خاطرنشان کرد: امروز شاهد تشکیل پرونده های مختلفی در مجموعه قضایی هستیم که در بررسی گذرا به ریشه های فرهنگی این پرونده ها دست می یابیم.

وی اعلام کرد: بروز معضلاتی چون اعتیاد، طلاق، نزاع، اختلافات مالی و ... اغلب در مسائل فرهنگی ریشه دارد؛ از این رو باید در کتب درسی و آموزش های خانواده ها موضوع فرهنگ سازی مورد توجه قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آوج عنوان کرد: ارتقای فرهنگ جامعه و آموزش های فرهنگی می تواند تا میزان زیادی از رشد پرونده های قضایی بکاهد.

وی یادآورشد: برای ارتقای فرهنگی جامعه باید اقشار مختلف مردم وارد شوند و در این میان موسسه ها و نهادهای آموزشی چون مدارس و دانشگاه و حتی رسانه ها می توانند، نقش آفرینی کرده و زمینه ارتقای فرهنگی جامعه را فراهم کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *