کد خبر: 2838
تاریخ انتشار: 10:01 - 29 مرداد 1393 - 2014 August 20
خبرگزاری میزان- دبیرکل بانک مرکزی تاکید کرد: نقش بانک مرکزی و زیرمجموعه‌های آن، تصدی‌گری خدمات بانکی نیست بلکه فراهم آوردن زیرساخت و بسترهایی است که در آن بانک‌ها و سایر شرکت‌های فناوری بتوانند خدمات خود را به صورت استاندارد و با لحاظ الزامات مدیریت ریسک گسترش دهند

خبرگزاری میزان: دبیرکل بانک مرکزی تاکید کرد: نقش بانک مرکزی و زیرمجموعه‌های آن، تصدی‌گری خدمات بانکی نیست بلکه فراهم آوردن زیرساخت و بسترهایی است که در آن بانک‌ها و سایر شرکت‌های فناوری بتوانند خدمات خود را به صورت استاندارد و با لحاظ الزامات مدیریت ریسک گسترش دهند و در این میان آنچه که برای نظارت بانک مرکزی مهم و حیاتی به شمار می رود، اطلاعاتی است که بر این بسترها مبادله شده و واجد ویژگی‌های صحت، دقت و روزآمدی است.

به گزارش خبرگزاری میزان، سید محمود احمدی در آیین گشایش «نمایشگاه دستاوردهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» که با حضور رییس کل، اعضای هیات عامل، مدیران کل، مدیران و جمعی از کارشناسان بانک مرکزی برگزار شد، گفت: تحولات فناوری طی بیش از دو دهه اخیر، نظام‌های بانکی‌ سراسر جهان را دچار دگردیسی عمیقی کرده است. خوشبختانه، نظام بانکی کشور ما نیز از این روند بین‌المللی دور نبوده و با کاربری گسترده فناوری در انجام عملیات بانکی به ویژه ارایه خدمات به مشتریان، وسیعاً از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره جسته است.

وی ادامه داد: نظام بانکی ‌پرچمدار معرفی و کاربری فناوری ارایه خدمات بوده و موتور محرک صنعت فناوری اطلاعات کشور به شمار می رود.

دبیرکل بانک مرکزی افزود: بی اغراق می‌توان ادعا کرد نظام بانکی ما همواره پرچمدار معرفی و کاربری فناوری در ارایه خدمات و عملیات درونی خود بوده و موتور محرک صنعت فناوری اطلاعات در کشور به شمار می رود.

وی ضمن ابراز رضایت از روند روبه پیشرفت خدمات بانکداری الکترونیک در ایران افزود: سطح ارایه خدمات و کاربری پرداخت و بانکداری الکترونیکی در ایران بر اساس بیشتر شاخص‌های جهانی، در سطح کشور‌های پیشروست و از این لحاظ، تحقق یکی از آرمان‌های چشم انداز بیست ساله نظام در خصوص کسب جایگاه اول منطقه‌ای، به هیچ عنوان دور از انتظار نیست.

وی ‌گفت: در این میان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هدف گذاری، بسترسازی و هدایت مجموعه بانک‌ها برای نیل به این اهداف متعالی از جایگاه ممتازی برخوردار است.

دبیر کل بانک مرکزی سپس به موضوع فرصت ها و تهدیدهای کاربری فناوری در عملیات و خدمات بانکی اشاره کرد و رسیدگی و تشخیص و مدیریت این موضوع را چالشی بزرگ پیش روی بانک مرکزی به عنوان متولی نظام پولی کشور برشمرد.

وی در ادامه گفت: بانک مرکزی بنا به قانون وظیفه تسهیل مبادلات و موازنه پرداخت‌ها را بر عهده دارد. در کنار این وظیفه ایجابی، وظیفه مهم نظارت بر صحت و سلامت نظام بانکی کشور نیز بر عهده این نهاد است که با وضع و نظارت بر مقررات حوزه پولی، مدیریت مطلوب مخاطرات بانکی را به انجام می‌رساند که تسامهاً می‌توان آن را نقشی سلبی قلمداد کرد.

احمدی ایجاد توازن میان دو هدف به ظاهر متناقض، یکی معطوف به توسعه و تسهیل و دیگری معطوف به تحدید و ساماندهی را چالش‌هایی در خور توجه خواند و افزود: تنها با ایجاد ساختارهای مناسب می‌توان با این اهداف روبرو شد.

احمدی ضمن «اطلاعات محور» برشمردن‌ بانک مرکزی ادامه داد: ورودی‌های این سازمان، داده‌ها و اطلاعاتی است که بر مبنای تحلیل آنها تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌شود. حصول اطمینان از کیفیت داده‌ها و توان تحلیل آنها در زمانه‌ای که زندگی می‌کنیم، برای هر سازمانی پیچیده و دشوار تلقی می‌شود، لیکن این پیچیدگی‌ها برای سازمانی که صرفاً بر مبنای داده‌ها و اطلاعات کار می‌کند، اهمیتی حیاتی داشته و به نوعی با فلسفه وجودی آن گره خورده است.

دبیرکل بانک مرکزی افزود: گزافه نیست اگر بگوییم در طول 13سالی که بانک مرکزی مدیریت امور پرداخت و بانکداری الکترونیکی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده، کارنامه موفقی از خود بر جای نهاده است.

احمدی‌ برخورداری از نظام‌های پرداخت روزآمد و استاندارد،‌ همگامی با آخرین فناوری‌های روز و همچنین تکمیل تدریجی احاطه اطلاعاتی بانک مرکزی بر آنچه که در حوزه پول و ارز می‌گذرد، را دستاوردهای غیرقابل اغماض بانک مرکزی عنوان کرد.

وی افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای رفع چالش میان تسهیل و نظارت، دو راهبرد توسعه سامانه‌های بین بانکی و متعاقباً احاطه اطلاعاتی بر مبادلات آن را اتخاذ کرده است.

دبیرکل بانک مرکزی در ادامه گفت: در راهبرد اول بانک مرکزی به عنوان نهادی حاکمیتی، زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای تسهیل مبادلات پولی را فراهم کرده و محیطی را فراهم می‌آورد که بر اساس استانداردهای جهانشمول بانکی، امکان معرفی خدمات جدید را توسط بانک‌ها میسر سازد. از سوی دیگر سرپرستی سامانه‌های زیرساختی، مجموعه بسیار گرانبهایی از داده‌ها و اطلاعات واقعی را گردآوری می‌کند که بر مبنای آن و با احاطه اطلاعاتی بانک مرکزی از آنچه که در نظام پولی کشور می‌گذرد، نظارت موثر و کارا محقق می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: اتخاذ این راهبردها با کسب نظر مشاوران بین‌المللی و کارشناسان داخلی چه در خصوص راهبرد پرداخت‌ها که در سال 83 اجرای آن آغاز گردید و چه در خصوص نقشه راه 1400 بانک مرکزی، که به لطف پروردگار از امسال اجرایی می‌شود، صورت پذیرفته است.

احمدی برخورداری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بزرگترین مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را زمینه ساز اجرای راهبردهای یاد شده دانست و گفت: بازسازی و بازآرایی زیرمجموعه فناوری بانک مرکزی در سال‌های اخیر، آنها را در جهت نیل به اهداف حاکمیتی بانک مرکزی سازماندهی و هدایت کرد؛ به گونه‌ای که هم اکنون ایفای وظایف و نقش‌های حاکمیتی اولویت اصلی این حوزه است.

۱) نظرات ارسالی شما، پس از تایید توسط خبرگزاری ​میزان​ ​در سایت ​منتشر خواهد شد​.​
۲) خبرگزاری میزان٬ نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۳) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اقتصادی-خبر-وکیل آنلاین
اقتصاد-خبر-تلگرام
اقتصادی-خبر-وکیل آنلاین
اقتصاد-خبر-تلگرام
tr_cycle
آخرین اخبار گروه اقتصاد
اقتصادی-خبر-وکیل آنلاین
اقتصاد-خبر-تلگرام
اقتصادی-داخلی-ورزشی
اقتصادی-داخلی-ورزشی
اقتصادی-داخلی-ورزشی
اقتصاد-زندانیان