کشتی‌های تاریخی گیلان در اختیار باستان‌شناسان

5:18 - 08 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۶۵۶
برنامه بررسی و شناسایی باستان‌شناسی کشتی‌های تاریخی و بنادر کهن تجاری دریای مازندران در محدوده استان گیلان آغاز شد.
کشتی‌های تاریخی گیلان در اختیار باستان‌شناسانبه گزارش گروه فضای مجازی به نقل از العالم، حسین توفیقیان، سرپرست این پروژه و مسئول راه‌اندازی گروه باستان‌شناسی زیرآب در پژوهشکده باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: در این برنامه یک ماهه سواحل دریای مازندران در محدوده استان گیلان با هدف شناسایی آثار احتمالی از کشتی‌های تاریخی و بنادر کهن تجاری مورد بررسی و شناسایی باستان شناسی قرار خواهد گرفت.

این باستان‌شناس تاکید کرد: با توجه به رفت‌وآمدهای دریایی بین بنادر ایرانی با بنادر مقصد در سواحل غربی دریای‌خزر (کاسپین)، که از حدود 500 سال قبل تا امروز ادامه داشته، احتمال وجود بقایای کشتی‌های تاریخی در سواحل ایرانی دریای مازندران دور از ذهن نخواهد بود.

او با اشاره به مشارکت چند نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیل‌های علاقمند به حوزه میراث فرهنگی زیرآب در این برنامه، افزود: در این بررسی میدانی ضمن شناسایی کشتی‌های تاریخی، ساختار آنها و مواد به کار رفته در ساخت این جهازات دریایی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، در نتیجه این مطالعات، تاریخ ساخت این کشتی‌ها تعیین شده و با سایر نمونه‌های شناسایی شده مورد مطالعه تطبیقی قرار خواهد گرفت.

بی‌توجهی پژوهشگران به تجارت دریایی و دریانوردان

توفیقیان، مطالعه تاریخ تجارت دریایی و دریانوردی و ساختار کشتی‌های تاریخی دریای مازندران را ضرورتی انکارناپذیر دانست که تاکنون مورد اقبال پژوهشگران قرار نگرفته است.

او افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک دریای مازندران در شمال سرزمین ایران، مطالعه کشتیرانی و تجارت دریایی در این بزرگترین دریاچه دنیا، نقش مهمی در شناخت ارتباطات تجاری و فرهنگی بین دشت‌های سرسبز شمال ایران و مراکز اقتصادی و تجاری سرزمین‌های پیرامون مانند روسیه تزار خواهد داشت.

این باستان‌شناس در ادامه بیان کرد: با آغاز این برنامه پژوهشی میدانی، توجه محققان، مورخان و باستان‌شناسان به حوزه مهم میراث فرهنگی زیر آب معطوف شده و گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشکده باستان‌شناسی بتواند با مطالعه کشتی‌های تاریخی و بنادر تجاری دریای مازندران، زمینه حفاظت و نگهداری علمی کشتی‌های مکشوفه را مهیا کند.

وی گفت: امیدوارم با حمایت سازمان‌های محلی بتوانیم نخستین سایت موزه منطقه‌ای را با استفاده از بقایای کشتی‌های تاریخی مشکوفه در سواحل جنوبی دریای کاسپین ایجاد و معرفی کنیم.

براساس این گزارش؛ مجوز برنامه بررسی و شناسایی باستان‌شناسی کشتی‌های تاریخی دریای مازندران، توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری صادر شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *