برگزاری جلسه‌ کمیته‌ فنی میراث‌فرهنگی خوزستان با موضوع کوشک نورآباد

13:26 - 07 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۵۷۴
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان از تشکیل جلسه‌ کمیته‌ فنی با موضوع کوشک نورآباد ایذه خبر داد.
کوشک نورآبادبه گزارش گروه جامعه ،مرجان شوشتری معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، اظهار کرد: با وجود بازدیدهای صورت‌گرفته از این بنا روزهای اخیر و جلسات تشکیل‌شده، اعضای کمیته‌ فنی بار دیگر از عمارت بازدید کردند و تشکیل‌جلسه دادند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان افزود: کمیته‌ فنی این اداره متشکل از اینجانب و مسئول دفتر فنی و سه تن از اعضای شورای فنی و مدیر پایگاه آیاپیر، در محل حضور یافت و تصمیمات مهمی اتخاذ کرد.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی آسیب این بنا نفوذ رطوبت از بام بوده که به سقف و دیوارها وارد شده و سبب صدمه دیدن یکی از اتاق‌های کوشک شده، اظهار کرد: کمیته‌ فنی شرح اقدامات اجرایی لازم را برای مرمت اضطراری مشخص کرده و اکنون تمام تلاش خود را می‌کنیم تا همه برنامه‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به‌خوبی پیش برود.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی،شوشتری در مورد نتایجی که از این بازدید و جلسه‌‌ شش‌ساعته حاصل شده گفت:ترمیم و اجرای عایق بام با مصالح سنتی و اصلاح ناودان‌ها، اجرای دیوار و تاق فروریخته‌ اتاق، شمع‌بندی و زیربندی تمام فضاهای درمعرض‌خطر، تزریق و دوغاب‌ریزی تمام شکاف‌ها و ترک‌های به‌وجود‌آمده، جمع‌آوری درها و پنجره‌ها به‌منظور تعمیر و اصلاح آن‌ها و نصب شاهد گچی برای بررسی رفتار سازه‌ای عمارت تصمیمات و مصوبات این جلسه بوده‌ است.

شوشتری همچنین افزود:پیشنهادهای دیگری نیز ارائه شدند که ازجمله موارد مهم آن‌ها می‌توان به پیشنهاد کمیته‌ فنی به پایگاه مبنی بر تعیین عرصه و حریم کوشک در اسرع وقت اشاره کرد.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان از روز پنج‌شنبه 5 اسفند عملیات مرمتی خود را در بنای قاجاری کوشک نورآباد ایذه، که در سال 1378 در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده، آغاز کرده و درحال پیگیریِ ادامه‌ مراحل مرمت بنا تا پایان عملیات است.‎
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *