سهم 73 درصدی نیروگاه گازسیکل ترکیبی در تولید برق+نمودار

11:51 - 07 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۵۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
نیروگاه گاز سیکل ترکیبی با سهم 73 درصدی در تولید برق بیشترین سهم و در مقابل آن نیروگاه بخاری با سهم 10 درصدی یکی از کمترین گروه های نیروگاهی در تولید برق کشور است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،گسترش صنعت برق به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه کشور یکی از برنامه های وزارت نیرو بوده که این مهم با افزایش تعداد نیروگاه ها محقق می شود، از همین رو ایران با ظرفیت نصب شده 74 هزار مگاوات برق در سال و ظرفیت حقیقی 53 هزار مگاوات، رتبه نخست تولید برق در منطقه و رتبه 14 در دنیا را به خود اختصاص داده است.

این میزان توانایی در تولید برق نشان از وجود نیروگاه‌های متعدد در شاخه‌های هسته‌، نیروگاه های سوخت فسیلی و نیروگاه های تجدیدپذیر دارد که در این میان سهم نیروگاه های سوخت فسیلی بیشتر از سایر گروه ها بوده و تولید برق کشور را به مصرف سوخت فسیلی وابسته کرده است.

نیروگاه های سوخت فسیلی نیز در سه گروه نیروگاه گاز سیکل ترکیبی، نیروگاه بخار سیکل ترکیبی و نیروگاه بخاری مشغول به کار هستند.

بنا بر آمار منتشره 73 درصد از سهم انواع نیروگاه های حرارتی به حوزه گاز سیکل ترکیبی،16 درصد بخش بخار سیکل ترکیبی، 10 درصد نیروگاه های بخاری و 0.87 درصد آن به سایر مولدها اختصاص دارد.

بررسی ظرفیت نیروگاه های احداث شده طی 10 سال گذشته (از سال 85 تا نیمه نخست سال جاری) نشان می دهد میزان بهره برداری ها در دامنه 349 مگاوات برای سال 94 و بیشترین میزان  3 هزار و 398 مگاوات برای سال 89 در نوسان بوده است.

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی در آخرین اظهارات خود بیان کرد: در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی تأسیس نیروگاه هایی با  10 هزار مگاوات در دستور کار قرارگرفته است.

افزایش مصرف سالیانه 5 تا 8 درصدی برق با افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها جبران می‌شود که در حال حاضر آمار نشان دهنده آن است سیاست گذاران این بخش تمرکز خود را بر روی افزایش پتانسیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گذاشته‌اند و در این میان انرژی های تجدیدپذیر با سهم ناچیز همچنان مغفول مانده است.

سهم 73 درصدی نیروگاه گازسیکل ترکیبی در تولید برق



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *