رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

باید محیط زیست را از سیطره اشخاص خارج کنیم /ضرورت استفاده از نیروی بسیج برای حفظ محیط زیست

12:59 - 05 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۰۷۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام منتظری با بیان این که بسیج به عنوان یک نیروی نظارت مردمی باید در این زمینه وارد شود گفت: پیشنهاد من است که بسیج در همه جا یک ناظر مطمئن امین باشد تا بتوان گزارش‌های نظارتی خوبی در این عرصه داشته باشیم.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در همایش ملی حقوق سبز که صبح امروز در استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: بلایی که امروز بر سر محیط زیست آورده ایم برای این است که مالکیت عناصر محیط زیست را در چنگال عده ای سودجو و منفعت طلب گذاشته‌ایم و باید بپذیریم اشتباه کرده‌ایم.

حجت الاسلام منتظری گفت: اینکه به پولدارها اجازه دهیم در مناطق سرسبز به هر کیفیتی که می‌خواهند کاخ، ویلا و پلاژ بسازند به هیچ عنوان پسندیده نیست.

دادستان کل کشور با دژخیم خواندن دست اندازان به عرصه‌های زیست محیطی گفت: این افراد منافع خود را بر منافع عامه ترجیح می‌دهند و متاسفانه در تمام نقاط کشور این افراد حضور دارند.

وی بیان کرد: یکی از اشتباهاتی که اوایل انقلاب در عرصه واگذاری اراضی انجام دادیم این بود که نباید واگذاری را قطعی و دائمی انجام ‌دادیم، بلکه باید واگذاری‌ها و اجازه بهره برداری‌ها حساب شده می‌بود.

این مقام عالی قضایی با تاکید بر این که باید بسیج‌وار به فریاد محیط زیست کشور برسیم گفت: بلایی که امروز دامن مردم خوزستان را گرفته است در هر نقطه دیگر کشور که به محیط زیست بی‌اعتنایی کنیم بر سر ما خواهد آمد و شمال و جنوب تفاوتی ندارد.

دادستان کل کشور گفت: راه درمان و پیشگیری از مشکلات زیست محیطی، شکل گیری یک نظارت عمومی در این عرصه است.

حجت الاسلام منتظری با بیان این که بسیج به عنوان یک نیروی نظارت مردمی باید در این زمینه وارد شود گفت: پیشنهاد من است که بسیج در همه جا یک ناظر مطمئن امین باشد تا بتوان گزارش‌های نظارتی خوبی در این عرصه داشته باشیم.

منتظری با انتقاد از برخی مسئولان که اقدامات مسئولان در سال‌های گذشته را علت تخریب‌های زیست محیطی عنوان می کنند افزود: آقایانی که دایم به گذشتگان و میراث گذشته اشاره می‌کنند بیایند و بگویند آنان امروز در این عرصه چه اقداماتی انجام داده اند.

دادستان کل کشور با بیان این که قانون آئین دادرسی کیفری که مصوبه سال 92 است و از سال گذشته اجرا شد تکالیف دادستان‌ها و روسای دادگستری‌ها را در حفظ حقوق عامه افزایش داده است تاکید کرد: من به عنوان دادستان کل کشور پای این موضوع ایستاده‌ام تا در جهت احیای حقوق عامه و صیانت از آن تلاش کنم، زیرا حقوق عمومی در بسیاری از عرصه ها از بین رفته است.

حجت الاسلام منتظری بیان کرد: هر چند نیرو و امکانات ما در این بخش کم است اما در دفاع از حقوق عمومی و صیانت از این حقوق کوتاه نمی آییم و از ابزار اطلاعات عمومی و بسیج مردمی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: به موجب قانون ما می‌توانیم به بسیجیانی که دارای شرایط هستند کارت ضابط بدهیم تا این افراد به عنوان نیروی ضابط به ما گزارش دهند.

این مقام عالی قضایی خاطرنشان کرد: از همکاران خواسته‌ایم با متجاوزان به حقوق عامه برخورد کنند و هیچ تفاوتی در برخورد با مخربان محیط زیست اعم از  آیت‌الله، مدیر، امام جماعت، اعضای جریانات سیاسی و هر قشری که باشد وجود ندارد .




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *