نوزدهمین محفل اتفاق ترانه برگزار می‌شود

0:20 - 06 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۰۴۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نوزدهمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» روز شنبه هفتم اسفندماه ساعت 17 در تماشاخانه مهر حوزه هنری با سخنرانی دكتر ضیایی، ابراهیم اسماعیلی، معرفی كتاب توسط محمد صالح‌علا و اجرای موسیقی توسط محمد حشمتی برگزار می‌شود.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در جدیدترین برنامه اتفاق ترانه ابراهیم اسماعیلی اراضی شاعر و ترانه‌سرا طبق روال هفته‌های پیشین این جلسات به بحث پیرامون «تفاوت‌های شعر و ترانه» می‌پردازد. اسماعیلی در جلسات «اتفاق ترانه» ‌به صورت تخصصی به قالب ترانه پرداخته و در هر جلسه با ذكر دلایل ماندگاری یك اثر موفق در عرصه موسیقی و دعوت از ترانه‌سرایان مطرح كشور، توجه مخاطبان بسیاری را به این قسمت از برنامه جلب كرده است.
 
از دیگر بخش‌های این برنامه سخنرانی دكتر عبدالحمید ضیایی شاعر، نویسنده و پژوهشگر در باب «فلسفه زیباشناسی شعر» و بیان اندیشه بزرگان این عرصه است كه از قسمت های مهم برنامه به‌شمار می آید و با استقبال خوب مخاطبان مواجه می شود.
 
بخش بعدی برنامه اتفاق ترانه هم اختصاص دارد به معرفی كتاب برای حاضرین جلسه كه در هر برنامه یكی از هنرمندان مطرح كشور به معرفی آخرین مطالعات خودش به مخاطبان خواهد پرداخت و در این برنامه آقای «محمد صالح علا» از مجریان توانمند صداوسیما كشورمان میهمان نوزدهمین محفل اتفاق ترانه خواهد بود.
 
محمد صالح علا، (متولد ۱۳۳۱) بازیگر، مجری برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ساز و ترانه‌سرای ایرانی است. او در سال ۱۳۵۶ از مدرسه هنرهای دراماتیك رویال آكادمی لندن فوق دیپلم سینما و تلویزیون و در سال ۱۳۵۹ لیسانس بازیگری و كارگردانی از دانشكده هنرهای دراماتیك و در سال ۱۳۷۲ فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی از دانشكده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی گرفت. آغاز فعالیت هنری او از سال ۱۳۴۷ با قصه‌نویسی و قصه‌خوانی در رادیو و سپس نویسندگی متن برنامه و نمایشنامه بود. فعالیت سینمایی را از سال ۱۳۴۷ با ساخت فیلم‌های تبلیغاتی و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۴ با «تیغ و ابریشم» كاری از مسعود كیمیایی آغاز كرده‌ است. وی برای مدتی مجله‌ «نشانی» را منتشر می كرد و  پیوسته به عنوان مجری و نویسنده با شبكه‌های مختلف صدا و سیما همكاری داشته است.
 
صالح علا كتاب عجیب «تمامی آن‌چه كه مردان در باب زنان می‌دانند» اثر عبدل اسمیت را ترجمه كرده است. وقتی این كتاب ١١٠ صفحه ای را باز كرده و تا انتها ورق می زنید چیزی جز صفحات سفید نمی‌بینید. از این كتاب بیش از ٢٨ چاپ به فروش رفته است.
 
بخش پایانی برنامه اتفاق ترانه اختصاص دارد به اجرای موسیقی توسط محمد حشمتی با همراهی عود مهدی كلیایی و پیانوی علیرضا احمدی كه قطعاتی را مناسب با ایام فاطمیه برای مخاطبان حاضر در برنامه اجرا خواهند كرد.
 
محمد حشمتی (متولد 1356) در شهر تهران است.وی دارای تحصیلات مهندسی شیمی است. محمد حشمتی از بهمن 1381 با خواندن ترانه «آرزو» فعالیت حرفه ای خود را آغاز كرد. وی از سال 81 تا 84 دو آلبوم با نام های «ماه پنهان» و «شب نمناك» منتشر كرد كه همگی آنها به آهنگ‌سازی «فریدون خوشنود» بوده اند. معروف‌ترین ترانه هایی كه او تاكنون اجرا كرده است «اذان می گویند» (تیتراژ برنامه آفتاب شرقی) كه در آن زمان با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان تلویزیون مواجه شد.
 
گفتنی‌ است محفل شعر و ترانه «اتفاق ترانه» شنبه‌های اول هر ماه ساعت 17 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود كه اجرای آن به‌عهده علیرضا بدیع شاعر و ترانه‌سرای معاصر است.
 
نوزدهمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» به همت مركز موسیقی و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر (مركز محافل و جشنواره ها حوزه هنری)، شنبه هفتم اسفندماه ساعت 17 در تماشاخانه مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان به ادبیات آزاد است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *