تحریم مواد محترقه برای همدردی با خانواده 16 شهید آتش نشان/ دغدغه مردان آتش پشت "در" پلاسکو فراموش شد

9:05 - 06 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۹۰۰
مردم ایران پس از شهادت 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو، کمپین "نه" به چهارشنبه سوری آخر سال را راه اندازی کرده اند تا شاید امسال آتش نشان ها در روز پر حادثه پایتخت، در عملیات های پر خطر کمتری حضور پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، در یک پنجشنبه زمستانی، به یکباره آتش به جان قدیمی ترین ساختمان بلند مرتبه تهران افتاد.

پلاسکو، این ساختمان آهنی پایتخت چند ساعتی در آتش سوخت تا اینکه توان مقاومتش را از دست داد.

در یک چشم برهم زدن، ساختمان به یکباره بر سر آتش نشان هایی که برای نجات جان شهروندان و اطفای حریق در محل حادثه حاضر شده بودند، فرو ریخت تا صحنه شهادت 16 دلاور مرد آتش نشان رقم بخورد.

آتش نشان هایی که هر کدام پشت در غول آهنی پایتخت دغدغه هایشان را رها کرده و با هدف کمک به همنوعان خود، دل به آتش زدند.

در میان شهدای آتش نشان، نام بهنام میرزاخانی و رضا شفیعی به چشم می خورد. مراسم ازدواج هر دو این آتش نشان ها نزدیک بود اما هیچ کدامشان در صحنه حادثه لحظه ای درنگ نکردند.

شهید حسین حسین زاده، 6 صبح روز حادثه دغدغه اش پرداخت اقساط ماهیانه اش بود و در آخرین پیامی که به همسرش داده از او درخواست کرده که قسط ها را همان روز 30 دی ماه پرداخت کند.

شهید مجتبی کوهی، شهید محمد آقایی، شهید حسین سلطانی و فرمانده شهید علی امینی، هر کدام فرزندان کوچکشان را به خداوند سپرده و جوانمردانه به جنگ با آتش رفتند.

دغدغه های آتش نشان ها قبل از حادثه، کوچکترین خللی در وظایف آنها ایجاد نکرد. مردان آتش تا آخرین دقایق برای نجات جان شهروندان از ساختمان پلاسکو خارج نشدند تا بار دیگر صحنه ای از ایثار و فداکاری را رقم بزنند.

در همین رابطه و در شرایطی که هنوز چهلمین روز درگذشت شهدای آتش نشان هم فرا نرسیده است، مردم ایران در عهدی نا نوشته با شهدای آتش نشان خود، این قول را به آتش نشان ها و خانواده های شهدای آتش نشان داده اند که مراسم چهارشنبه سوری آخر سال را با کمترین خطر برگزار کنند و به نوعی به خطر های چهارشنبه سوری "نه" بگویند.

در این رابطه، کمپین های متعددی تشکیل شده است. از کمپین دانش آموزان بسیاری از مدارس کشور گرفته تا کمپین ویژه دانشجویان پسر یکی از دانشگاه های سراسری همه در راستای قول آنها به شهدای آتش نشان و خانواده های آنها است.

در همین خصوص، برخی از آتش نشان ها نیز خواسته هایی را از مردم ایران داشته اند. درخواست آنها این است که مردم، امسال و در مراسم چهارشنبه سوری به پاس خون شهدای آتش نشان از وسایل پر خطر دوری کرده و سنت چهارشنبه سوری را با کمترین خطر پشت سر گذارند. آنها از مردم ایران خواسته اند که به وسایل پر خطری که در مراسم چهارشنبه سوری مورد استفاده قرار می گیرند "نه" بگویند.

یکی از جوان ترین آتش نشان های ایستگاه 57 آتش نشانی تهران در رابطه با راه اندازی کمپین نه به چهارشنبه سوری به خبرنگار گروه جامعه می گوید: امیدوار هستم با کمپینی که اکنون در کشور در حال فراگیر شدن است، امسال چهارشنبه سوری کم خطر تری را داشته باشیم.

وی می افزاید: بدون شک مراسم چهارشنبه سوری امسال هم بدون ترقه و مواد محترقه به پایان نمی رسد اما درخواست ما این است که مردم به پاس خون شهدای آتش نشان به روشن کردن یک آتش کوچک آن هم با رعایت تمام ضوابط ایمنی اکتفا کنند.

این آتش نشان با بیان اینکه " در حوزه فعالیت ایستگاه 57 هر سال بیشترین حوادث رخ می دهد" می گوید: در برخی از محلات منطقه ما نظیر شمیران نو و خاک سفید شاهد هستیم که هر سال اتفاقات ناگواری رخ می دهد و متاسفانه افراد زیادی در شب چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت می شوند.

تحریم مواد محترقه برای همدردی با خانواده 16 شهید آتش نشان/ دغدغه مردان آتش پشت

بسیاری از آتش نشان ها نیز همانند برخی از اقشار جامعه، با از بین بردن سنت ها مخالف هستند و تاکید آنها نیز این است که کمپین نه به چهارشنبه سوری به معنای حذف سنت چهارشنبه سوری نیست.

در همین خصوص، یکی از آتش نشان های ایستگاه 18 سازمان آتش نشانی به خبرنگار گروه جامعه می گوید: من مخالف از بین بردن سنت ها هستم اما متاسفانه سنت زیبای چهارشنبه سوری دستخوش تغییرات زیادی شده است.

وی می افزاید: باید در رابطه با برخی از سنت های زیبا، فرهنگ سازی شود. مردم باید از تاریخچه برخی از سنت ها با خبر شده تا با پرداختن به حواشی، اصل را زیر پا نگذارند.

این آتش نشان با اشاره به کاهش میزان حوادث چهارشنبه سوری آخر سال می گوید: در سال های گذشته شاهد بوده ایم که از تعداد حواد چهارشنبه سوری کاسته شده اما شدت این حوادث هر سال به دلیل استفاده برخی از جوانان از وسایل خطرناک جدید در حال افزایش است.

وی می گوید: امیدوار هستم در سالی که در ماه های پایانی آن، 16 آتش نشان به خاطر مردم جان خود را از دست داده اند، مردم در شب چهارشنبه آخر سال با آتش نشان ها همکاری کرده و حوادث کمتری را رقم زنند.

اگر چه حادثه پلاسکو، حادثه ای بسیار تلخ بود و مردم ایران از پیر و جوان و زن و مرد را تحت تاثیر قرار داد اما این حادثه نیز بدون شک نمی تواند مانعی برای برخی افراد سودجو که اقدام به فروش مواد محترقه می کنند، شود.

تحریم مواد محترقه برای همدردی با خانواده 16 شهید آتش نشان/ دغدغه مردان آتش پشت

یکی از آتش نشان های ایستگاه 17 در این رابطه به خبرنگار گروه جامعه می گوید: اگر چه حادثه پلاسکو تاثیر عمیقی بر مردم ایران داشت اما نمی توان انتظار داشت که پس از این حادثه، در آستانه مراسم چهارشنبه سوری با هیچ آتش سوزی مواجه نشویم.

وی می افزاید: بدون شک همواره افراد سودجویی بوده اند که برای منافع خود، جان مردم را نادیده گرفته و در شب چهارشنبه سوری آخر سال نیز فروشندگان مواد محترقه تنها به منافع خود فکر می کنند.

این آتش نشان با تاکید بر لزوم نه گفتن جوانان به استفاده از مواد محترقه خطرناک در مراسم چهارشنبه سوری آخر سال می گوید: خواسته آتش نشان ها و خانواده شهدای آتش نشان از مردم ایران و به خصوص قشر جوان این است که در شب چهارشنبه سوری سلامت خود را فدای یک لحظه لذت نکنند.

در روزهای نخستی که حادثه پلاسکو رخ داد، حمایت مردم از آتش نشان ها غیر قابل توصیف بود. ملت ایران خود را همدرد خانواده شهدای آتش نشان می دانستند و در روز تشییع پیکر شهدای آتش نشان با حضور پر رنگ خود در مراسم، این همدردی را به اثبات رساندند. در آن روزها انگار درد خانواده شهدای آتش نشان درد مردم ایران بود. با هر پیکری که از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج می شد، یک ایران می گریست.

اکنون نیز خواسته آتش نشان ها این است که مردم این قشر را فراموش نکنند. آنها می خواهند که شهروندان با پیوستن به کمپین نه به چهارشنبه سوری حوادث کمتری را رقم زنند.

در همین رابطه، یکی از اعضای گروه نجات ایستگاه یک آتش نشانی به خبرنگار گروه جامعه می گوید: متاسفانه مردم فراموش کاری داریم. بعد از حادثه پلاسکو، حمایت آنها از آتش نشان ها بسیار قابل توجه بود. به نوعی که هر بار که ما برای شرکت در عملیات ها در خیابان ها حاضر می شدیم، مردم به ما ابراز توجه می کردند. همچنین شهروندان تهرانی با حضور در مقابل ایستگاه های آتش نشانی با آتش نشان ها همدردی کردند.

وی می افزاید: طی روزهای اخیر چندین مورد انفجار مواد محترقه گزارش شده است. این نشان دهنده آن است که جوانان فراموش کاری داریم و آنها وعده به خانواده شهدای آتش نشان را فراموش کرده اند.

هر سال و با نزدیک شدن به هفته پایانی سال، میزان ماموریت های آتش نشان ها افزایش قابل توجهی داشته و دلیل آن را نیز می توان نزدیک شدن به مراسم چهارشنبه سوری دانست.

اکنون که بحث کمپین نه به چهارشنبه آخر سال مطرح شده است، می توان انتظار داشت که چهارشنبه سوری کم خطر تری را پشت سر گذاریم.



ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
0
0
امیدوارم با حفظ سنت اصیلمون سنت وحشت پراکنی رو دور بریزیم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *