رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی دلایل آتش سوزی در صنعت پتروشیمی / پیش بینی‌ها از وضعیت صادرات و تولید

9:21 - 04 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۶۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
حوادث مکرر آتش سوزی در مجتمع‌های پتروشیمی کشور در ماه‌های گذشته، همه توجه‌ها را به مدیریت اچ.اس.ای و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی معطوف کرده و البته نباید نقش بی توجهی نیروی انسانی و همچنین و بعضا نداشتن دانش به روز شده برای برخورد با اینگونه حوادث را در تکرار این حوادث را نادیده گرفت.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با توجه به حوادث روزهای گذشته و آتش سوزی‌های مکرر در صنعت پتروشیمی، مسئولان با برگزاری سمینارهای مدیریت ریسک در صدد بهبود وضعیت اچ.اس.ای کرده و با استفاده از کارشناسان شرکت‌های پیشتاز در زمینه مدیریت ریسک اقدام به آموزش مدیران می‌کنند.

البته گزارش‌های میدانی و پیگیری‌ها نشان می دهد که اچ.اس.ای در مدیریت پیش از وقوع و حین وقوع حوادث در صنعت پتروشیمی تا حدی ضعیف عمل کرده است. 

اگرچه بیشتر آتش سوزی ها و حوادث منجر به سقوط و فوت افرادی در زیرمجموعه های پتروشیمی شده اما برخی نقاط ضعف مدیریت در صنایع پتروشیمی نباید فراموش شود.

در این زمینه حمید رضاعجمی مدیر اچ اس ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: واحدهای صنعتی در حد و اندازه پتروشیمی با درصد بالایی از ریسک روبه‌رو هستند و مهمترین اصل در جلوگیری از اتفاق افتادن حوادث افزایش تمرکز کارکنان و استفاده از دانش روز جهان خواهد بود.

عجمی افزود: قابل توجه‌ترین دلایل رخ‌دادن حوادث اخیر را می‌توان بی توجهی نیروی انسانی، نداشتن دانش به روز شده برای برخورد با اینگونه حوادث دانست اما عمدتا در واحدهای عملیاتی در مقیاس‌های بزرگ مانند پتروشیمی وجود چنین اتفاقاتی طبیعی بوده از سوی دیگر نباید تعداد دفعات این حوادث مکرر تکرار شود.

وی در ارتباط با گفت: در حال حاضر با افزایش استفاده مردم و مسئولان از شبکه‌های اجتماعی کوچک‌ترین مشکلات در این صنعت به قدری بزرگ می‌شود که برخی فکر می‌کنند اتفاق بزرگی در کشور رخ داده و صنعت پتروشیمی دچار بحران شدیدی شده است.

مدیر اچ اس ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که شرکت پتروشیمی در حال حرکت به سمت استفاده از بومی سازی دانش مدرن جهان، خاطرنشان کرد: شرکت‌های پژوهش‌ و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ابداء و تولید دانش کاتالیزگرهایی که برای واکنشهای شیمیایی در نظر گرفته می‌شود دستاوردهای خوبی در واحدهای آمونیاک و اوره داشته است و امیدواریم این موفقعیت‌ها بیش از پیش در صنعت پتروشیمی نمود پیدا کند.

عجمی با اشاره به افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: با توجه به افتتاح طرح‌های جدید و برداشته شدن تحریم‌ها در سال جاری شاهد افزایش صادرات و تولید محصولات پتروشیمی بوده‌ایم و برای سال‌ آینده قطعا شاهد افزایش تولید و صادرات در این حوزه خواهیم بود. 

حال با توجه به گسترده‌تر شدن دامنه فعالیت‌های پتروشیمی‌های کشور و برداشته شدن تحریم‌ها باید دید مدیریت ریسک و تعداد حوادث که در چند ماه اخیر شاهد ازدیاد آن بوده‌ایم کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *