بودجه سال 96 عملیاتی نیست

1:20 - 05 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۵۹۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
اسماعیل سعیدی با ارزیابی بودجه سال 96 و انطباق آن با برنامه ششم توسعه گفت: متاسفانه بودجه سال 96 همانند سال های گذشته، بودجه عملیاتی نیست.
به گزارش گروه سیاسی ، اسماعیل سعیدی به ارزیابی بودجه سال 96 و انطباق آن با برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: متاسفانه بودجه سال 96 همانند سال های گذشته، بودجه عملیاتی نیست. علی رغم اینکه ما نظام بودجه ریزی مان اشکالات اساسی دارد و نیاز به اصلاح دارد، باز هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر مبنای الگوهای خاص خودش همین وضعیت را تکرار می کند.

وی متذکر شد: نظام بودجه ریزی باید به این سمت برود که ما در سال 1404 به تحقق چشم اندازهایمان برسیم، اما وقتی بررسی می کنیم می بینیم خیلی کم ما را به این سمت می برد.

وی صرف بخش قابل توجهی از بودجه توسط دولت به هزینه های جاری را غیر قابل قبول دانست و اظهار داشت: در برنامه پنجم، کوچک سازی دولت و پایین آمدن حجم بودجه های جاری مطرح شده بود اما باز همین موضوعات را در بودجه سال 96 می بینیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس وابستگی به نفت را مشکل دیگر در بودجه ریزی خواند و گفت: همان طوریکه در برنامه پنجم تاکید شده بود باید سالانه این وابستگی 10 درصد کاهش پیدا کند، نه تنها نتوانسته ایم کاهش دهیم بلکه باز هم می بینیم که وابستگی به حد غیرمجاز داریم.

وی یادآور شد: ارز و تک نرخی بودن ارز نیز مشکل دیگری است که هنوز سامان داده نشده است.

سعیدی با انتقاد از نظام برنام ریزی در خصوص مالیات عنوان کرد: ما باید نظام برنامه ریزی درستی را داشته باشیم و باید اصلاح شود. امسال که دوره رکود و شرایط رکودی بسیار سختی را داریم سپری می کنیم، اواخر سال است که رونقی دیده نمی شود و برای سال 96 چه اقداماتی را کرده ایم که انقدر امیدواریم و آمده ایم افزایش مالیات را با سهم بالای 20 درصد قرار داده ایم؟

وی برای خروج از این وضعیت پیشنهاد داد: دولت باید اراده کافی را داشته باشد یعنی دولت بیاید و الگوهای نظام برنامه ریزی و بودجه نویسی را اصلاح نماید.

به نقل از رادیو گفت و گو، نماینده مردم تبریز در مجلس با اظهار به اینکه باید در کمیسیون تلفیق هم تغییراتی ایجاد شود، تصریح کرد: الان کمیسیون های تخصصی حداقل اعمال نظرات را دارند و فقط هر کدام از کمیسیون ها تعداد محدودی نماینده در کمیسیون تلفیق دارند و اینها هم بعضا نمی توانند نظرات تخصصی کمیسیون را منتقل کنند، باید ساختار و سیستم کمیسیون تلفیق در مجلس اصلاح شود و به سمت کمیسیون های تخصصی برود و هر برنامه تخصصی در کمیسیون تخصصی خودش بررسی و همانجا هم تصویب شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *