آغاز فصل پنجم کاوش باستان‌شناختی در تپه یلدای شهرستان زابل

13:46 - 03 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۳۹۸
پنجمین برنامه کاوش آموزشی باستان‌شناسی در تپه طالب‌خان 2 (یلدا) با هدف تعیین عرصه و حریم آن و همچنین شناخت بیشتر تپه‌های اقماری شهر سوخته آغاز شد.
آغاز فصل پنجم کاوش باستان‌شناختی در تپه یلدای شهرستان زابلبه گزارش گروه جامعه ،حسینعلی کاوش، سرپرست هیئت کاوش، گفت: پنجمین فصل کاوش باستان‌شناختی در تپه طالب‌خان 2 (یلدا) سیستان با هدف شناخت بیشتر محوطه‌های اقماری شهر سوخته و آموزش عملی و تجربی به 22 نفر از دانشجویان کارشناسی باستان‌شناسی دانشگاه زابل انجام می‌شود.

وی از دیگر اهداف این حفاری، به گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه و مطالعات پژوهشی اشاره کرد و افزود: باستان‌شناسان قصد دارند، در این فصل از کاوش، ویژگی‌های بیشتری از این تپه به‌ویژه معماری و ارتباط آن را با شهر سوخته بررسی، و نقش این محوطه را در تولیدات اقتصادی عصر مفرغ سیستان مشخص کنند.

به‌گفته این باستان‌شناس، کاوش‌های صورت‌گرفته در چهار فصل گذشته هم‌زمانی این محوطه را با دوره‌های سوم و چهارم شهر سوخته تا حدودی مشخص کرده است.

وی از یافته‌های فصول گذشته در این تپه به تعدادی پیکرک گلی انسانی، ظروف سفالی، اشیای سنگی، مُهر و مُهره‌های تزیینی، ابزارهایی به‌شکل سر پیکان و اشیای فلزی و گلی اشاره کرد.

حسینعلی کاوش افزود:بسیاری از اشیای کشف‌شده در تپه طالب‌خان 2 (یلدا) را می‌توان با نمونه‌های به‌دست‌آمده از شهر سوخته، تپه طالب‌خان 1، تپه گرازیانی و تپه صادق در دشت جنوبی سیستان مقایسه کرد.

وی با اشاره به کشف کوره‌های سفال‌پزی در این محوطه، گفت: «علاوه‌بر آن، در بین آثار معماری به‌دست‌آمده در تپه خانه‌هایی هم هستند که با مصالح خشت و گل و در ابعاد مختلف و به‌صورت چهارگوش ساخته شده‌اند و داخل بعضی از اطاق‌هایشان اجاق‌هایی برای پخت‌وپز دیده می‌شود.»

تپه طالب‌خان 2 (یلدا) یکی از تپه‌های اقماری شهر سوخته است که نخستین بار آن را حسینعلی کاوش در سال 1389 حفاری کرد.

پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناختی تپه یلدای شهرستان زابل از 20 بهمن با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور آغاز خواهد شد و تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *