بزرگ‌ترین بنای تاریخی طابران توس در انتظار بودجه/هارونیه ربطی به هارون‌الرشید ندارد

5:40 - 03 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۰۸۱
بنای مشهور به «هارونیه» بزرگ‌ترین بنای تاریخی طابران توس است که هم‌اکنون با رایزنی‌های صورت‌گرفته در انتظار تحقق بودجه عمرانی برای مرمت است.
بزرگ‌ترین بنای تاریخی طابران توس در انتظار بودجه/هارونیه ربطی به هارون‌الرشید نداردبه گزارش گروه جامعه ،احسان زهره‌وندی مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس، گفت:بنای ”هارونیه" متعلق به اوایل قرن 8 قمری مصادف با قرن 14 میلادی است و هیچ ارتباطی با هارون‌الرشید و بقعه و زندان او ندارد.

زهره‌وندی افزود:نام ”هارونیه" هم‌زمان با ساخت بنای کنونی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی بر این بنا نهاده شده و تاکنون بارها مرمت و بازسازی شده است.

وی ضمن اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای سامان‌دهی مشکلات موجود در هارونیه، افزود:رایزنی‌های بسیاری به‌منظور تحقق بودجه عملیاتی و عمرانی برای مرمت اضطراری و سامان‌دهی این بنا صورت گرفته که امیدواریم به‌زودی اعتبار لازم در اختیار پایگاه میراث‌فرهنگی توس قرار گیرد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس تصریح کرد: برای شناخت آثار شاخص شهر طابران توس، کاوش‌های بسیاری انجام شده که از آن جمله می‌توان به کشف بقایای بنای آجری با ستون‌های مدور موسوم به مسجد و مدرسه مربوط به دوران سلجوقی در محوطه‌ای در مرکز شهر طابران و جنوب بنای هارونیه اشاره کرد.

وی گفت:طرح اجرایی باغ‌موزه کتیبه‌ها در بنای هارونیه و همچنین عملیات اجرایی رفع رطوبت و استحکام‌بخشیِ بنا در دستور کار اجرایی این پایگاه است و اجرای آن در انتظار تخصیص اعتبار لازم از طرف سازمان برنامه‌وبودجه است.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *