کشف آثار فرهنگی‌تاریخی 5هزارساله در چابهار

2:40 - 03 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۰۷۵
سرپرست گمانه‌زنی برای لایه‌نگاری و پیشنهاد حریم در محوطه دمب‌کوه شهرستان چابهار از کشف آثار فرهنگی متعلق به هزاره سوم قبل‌ازمیلاد در سطح و در گمانه‌زنی خبر داد.
کشف آثار فرهنگی‌تاریخی 5هزارساله در چابهاربه گزارش گروه جامعه ،مرتضی حصاری با اشاره به ثبت‌ملی محوطه دمب‌کوه در سال 1381 گفت:در بررسی سطحی اولیه مشخص شد که محدوده واقعی محوطه بسیار گسترده‌تر از آن است که در گذشته ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه گمانه‌زنی برای لایه‌نگاری و پیشنهاد حریم در محوطه دمب کوه شهرستان چابهار طرح مشترکی بین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان است، افزود: در این بررسی‌ها به تعدادی قبر سنگی برخوردیم و حدود 160 هکتار از محوطه را توپوگرافی کردیم.

به‌گفته حصاری، این نمونه قبور و یافته‌های فرهنگی را با نمونه‌هایی که در گذشته تصور می‌شد فقط در حوزه‌های جنوبی خلیج فارس مانند امارات و قطر و عمان وجود دارند قابل‌مقایسه هستند، ضمن اینکه تعداد و تنوع آثار هم بیشتر از حوزه جنوبی خلیج فارس است.

وی افزود:این آثار را از نظر دوره زمانی می‌توان با نمونه قبور حفیت (Hafeet) و ام‌النار قیاس کرد.

حصاری با اشاره به اینکه این قبور سنگی دورچین‌اند و ورودی دارند گفت:گونه‌شناسی قبور در پروژه‌های بعدی انجام خواهد شد.

این باستان‌شناس همچنین برخی از یافته‌های فرهنگی این محوطه را با نمونه‌های فرهنگ «ایندوس ـ سندی» قابل‌مقایسه دانست و افزود:برخی از اشیا مانند ظروف شکسته سنگ‌صابونی و پیکرک‌های گلی حیوانی به‌عنوان شاخص ویژه دوره زمانی هزاره دوم و سوم قبل از میلاد در این کاوش به‌دست آمده است.

وی با اشاره به ادامه کاوش‌ها، از انجام بررسی پیمایشی برای شناخت الگوی پراکنش استقرارگاه‌ها در منطقه ساحلی و پس‌کرانه در این منطقه و همچنین مردم‌شناسی در چهار روستای منطقه خبر داد.

گمانه‌زنی برای لایه‌نگاری و پیشنهاد حریم در محوطه دمب‌کوه شهرستان چابهار با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شده است.
انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *